Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tønsberg bredbånd, TBBB - info- og diskusjonstråd


Anbefalte innlegg

Deler av informasjonen er hentet fra http://www.tbbb.no, annet er hentet fra salgsmateriell og samtaler med selger.

 

Tønsberg Bredbånd tilbyr nå byens

raskeste internett! Vår pakke inkluderer:

Lynraskt internett, interaktiv TV med mange kanaler, gratis tellerskritt via IP telefon.

 

Tønsberg bredbånd er en del av Vitel, som består av tidligere Cash mobil og SEA Norge. Personlig har jeg god erfaring med SEA Norge.

 

Tilkobling

Etablering enebolig (Forutsetter egeninnsats)*

*Kunde utfører selv legging av fiberrør på egen eiendom og boring i husvegg. Kunde utfører selv invendig kabling til hjemmesentral. 1400,-

Etablering enebolig (Vi utfører egeninnsatsen)* 3900,-

Etablering enkeltkunder i utbygde områder* 2900,-

Etablering eksisterende anlegg 750,-

 

Internett

10/10 etablering: 990,- Pr mnd: 449,-

20/10 etablering: 990,- Pr mnd: 699,-

50/25 etablering: 1990,- Pr mnd: 1450,-

 

Ekstratjenester:

Fast ip-adresse etablering: 200,- Pr mnd: 10,-

 

TV

TV Basispakke etablering: 899,- Pr mnd: 149,-

TV utvidet pakke etablering: 899,- Pr mnd: 249,-

Canal+ Total Pr mnd: 249,-

Canal+ Film Pr mnd: 199,-

Canal+ Sport Pr mnd: 229,-

 

IP-telefoni

IP Fasttelefon Etablering: 0,- Pr mnd: 140,-

 

Kombinerte pakker

Internett 10/10 + Fasttelefon + TV Basis etablering: 899,- Pr mnd: 799,-

Internett 20/10 + Fasttelefon + TV Basis etablering: 899,- Pr mnd: 1049,-

Internett 50/25 + Fasttelefon + TV Basis etablering: 899,- Pr mnd: 1799,-

 

 

- Tv-pakker finns på http://www.tbbb.no/tv.htm

- Det ble sagt av selger at det også skulle bli mulig med Viasat kanaler (TV3, SportN osv.) Sky ble også nevnt som en pakke som det muligens var mulig å kunne abbonere på.

- Det ble sagt av selger at det skulle komme løsninger for å få inn kanalene direkte på PC, og at de var opptatt av åpne løsninger.

- TV løsningen er levert av Homebase(.no)

- Det er mulig å leie film.

- 3 Timer opptak inkludert i abbonomentet (Aaaalt for lite). Oppgradering til 30 timer pr. mnd kan kjøpes for kr 69 pr måned. Dette tyder på at de ikke leverer en PVR mottager, men at alt av opptak osv lagres hos tilbyder.

 

-Det er gratis tellerskritt til alle fasttelefoner i Norge, USA og Vest-Europa. Det er heller ingen start-avgift på disse samtalene.

 

-For de som allerede er kunder av Sea eller Cash, så er det mulig å få alt på en faktura.

 

Utbygging:

Det er pr. idag ikke lagt kabel i bakken, men jeg vet at områdene:

- Sem

- Ringshaug/Brekkelia

- Solvang

- Trælleborg

- Føynland

er noen av områdene som blir prioritert til å begynne med. Så fort jeg vet om flere områder, vil de bli lagt til.

Det er forventet at de første kundene skal kunne begynne å bruke tilbudet i oktober. TBBB satt forøvrig leveringsdato på kontrakten til 30.12.07 for å være helt sikkre på at de ikke lovet for mye.

 

Selger informerte om at leiligheter/boliger med innlagt fiber/trippel-play løsninger fikk noe verdistigning som følge av dette. -Kjekt hvis det stemmer.

 

TBBB har forøvrig lagd en radio-reklame som jeg desverre har fått på hjernen, den finns her:

http://www.tbbb.no/radioreklame.mp3

 

Hvis noen lurer på noe, så skal jeg prøve å svare etter beste evne, fikk tross alt litt info fra selger (som forøvrig var broren til GUD, intern for dere FKT fans), i tillegg til at jeg har noen brosjyrer her.

 

Facebook-gruppe: http://www.facebook.com/group.php?gid=2712266284

 

For the record, jeg har ingen ting med TBBB, Vitel, Sea Norge, Cash eller andre selskaper å gjøre annet enn som kunde.

Jeg har fra før vært kunde av Sea, og ble "lurt" av TBBB selgeren idag, så da er jeg nok kunde på internett om ikke alt for lenge.

 

Edit: lagt til føynland

Endret av tZar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Virket som at TBBB var ganske hissige på å bygge ut i alle fall, tror nok de gjør en del for å komme til før de andre bygger ut.

9039914[/snapback]

 

Jeg fikk en forventet leveringsdato (med fungerende tjeneste) 10 oktober. Mest trolig før. For meg høres det nesten utrolig ut, og jeg har blitt skuffet av slike lovnader tidligere. Så vi får se. Jeg fikk også vite at områdene Solvang og Trælleborg var høyest på prioriteringslisten, da disse har kort vei til allerede eksisterende fibernett. Bor selv på Trælleborg :)

 

Dog, det ligger vel litt i kortene at selger sier hva som helst for å få underskriften på skjemaet sitt. Det heter provisjon...

 

Lurte også litt på en påstand han kom med: TV sendinger vil være vesentlig bedre med "HomeBase" (altså deres system for TV broadcasting) enn satelitt/parabol :ohmy: Kan dette være tilfellet? Trodde ikke sendingene via satelitt var komprimert noe særlig?

Lenke til kommentar
Jeg fikk en forventet leveringsdato (med fungerende tjeneste) 10 oktober. Mest trolig før. For meg høres det nesten utrolig ut, og jeg har blitt skuffet av slike lovnader tidligere. Så vi får se. Jeg fikk også vite at områdene Solvang og Trælleborg var høyest på prioriteringslisten, da disse har kort vei til allerede eksisterende fibernett. Bor selv på Trælleborg :)

 

Dog, det ligger vel litt i kortene at selger sier hva som helst for å få underskriften på skjemaet sitt. Det heter provisjon...

9040619[/snapback]

 

Du bør ta alle datoer med ett tonn salt, dessverre er ofte selgerne enten med eller uten vilje alt for optimistiske, dette skaper masse misnøye og bråk da folk oppfatter slikt som absolutt og avbestiller de gamle tjenestene og så går det fort kanskje 6 mnd over dato før de ser snurten av en gravemaskin.

Lenke til kommentar

Jeg bor på Nøtterøy & sliter veldig med at "sentralen" ligger på Barkåker. Dette gir jo som kjent elendig hastighet & stabilitet pga store avstander.

 

Fant ut at denne leverandøren også kan bidra i området.

 

Kilppet fra hjemmesiden til gigafib.no...

Agder Energi utvider bredbåndssatsingen til Vestfold og investerer i bredbåndsselskapet Gigafib AS. Det betyr at innbyggerne i ni Vestfoldkommuner nå kan få superraskt bredbånd fra LOS Bynett.

 

 

Bra det skjer noe.

 

 

 

Marius

Lenke til kommentar

Mariusm69: Vet at selgeren som var på besøk hos meg skulle en tur til Duken etter meg, så det er nok mulighet for noe utbygging på Nøtterøy også.

 

Netphreak: Selgeren bor på Solvang, så det er ikke så rart at det blir utbygd der tidlig ;)

Han nevnte samme datoer for meg, men skrev 30.12 på bestillingen, slik at han hadde sitt på det tørre.

Ang, kvalitet på tv-signaler, så er det nok ganske så likt som digital kabel og digital parabol, men vesentlig bedre enn analoge signaler. Det kan hende at han tenkte på totalpakka fra homebase var bedre enn kabel fra f.eks Canal digital med tanke på opptak, bestilling av filmer osv.

For min egen del håper jeg bare at det stemmer at de kan tilby iasat kanalene også, noe som kan se ut som at stemmer da Nittedalnett leverer Homebase og Viasat kanaler... flere likeheter mellom Nittedalnett og TBBB finner jeg derimot ikke ;)

Lenke til kommentar
håper de bygger ut på Eik og Tolvsrød også  snart :)  :thumbup:

9042211[/snapback]

 

Er godt mulig at det er av områdene som blir prioritert, men har ikke hørt om dem enda.

Det enkleste er å ringe dem, eller sende inn interesseskjema på websiden dems.

Lenke til kommentar
Ang, kvalitet på tv-signaler, så er det nok ganske så likt som digital kabel og digital parabol, men vesentlig bedre enn analoge signaler.

 

En liten kommentar til dette. La merke til at konserten lørdag hadde overføring på "samtlige" kanaler, hvorav NRK brukte i snitt ca. 6Mbps... Svenske TV2 derimot sendte det hele rett i underkant av 10Mbps. Imponerende & kvalitetsforskjellen var tydelig.

 

Dette var via parabol.

 

Regner det som sannsynlig at sendinger i 10Mbps klassen blir "nedskalert" så lenge de går via "bakken". Time will show.

Lenke til kommentar
En liten kommentar til dette. La merke til at konserten lørdag hadde overføring på "samtlige" kanaler, hvorav NRK brukte i snitt ca. 6Mbps... Svenske TV2 derimot sendte det hele rett i underkant av 10Mbps. Imponerende & kvalitetsforskjellen var tydelig.

 

Dette var via parabol.

 

Regner det som sannsynlig at sendinger i 10Mbps klassen blir "nedskalert" så lenge de går via "bakken". Time will show.

9042257[/snapback]

Det er godt mulig, men "nye" kompresjonsrutiner (les: mpeg-4) kan gi oss bedre bilde på mindre båndbrede.

 

Nå er vel forøvrig ikke NRK de verste til å sende med lav båndbdredde. TV3, og generellt viasat kanalene er ofte helt j*vlige

Lenke til kommentar
håper de bygger ut på Eik og Tolvsrød også  snart :)  :thumbup:

9042211[/snapback]

 

Er godt mulig at det er av områdene som blir prioritert, men har ikke hørt om dem enda.

Det enkleste er å ringe dem, eller sende inn interesseskjema på websiden dems.

9042224[/snapback]

Tipper både Eik og Tolvsrød blir ganske kjapt bygget ut. Håper de stikker en kabel innom Skallevold med det samme de driver på Ringshaug/Brekke også.

Lenke til kommentar

Tønsberg Bredbånd er en av mange selskaper som det samme i rekken. Man har Fredrikstad Bredbånd, og Sandefjord Bredbånd or å nevne hvert fall to selskaper.

OG det er i så måte ingen forskjell på disse, bortsett fra hvem selskaper de samarbeider med, og hvem som driver selskapet. I Sandefjord er det kommunalt eid selskap, og de som styrer selskapet. Alt fungerer 100% perfekt.

 

Jeg skal ikke uttale meg om Tønsberg Bredbånd i så måte, men har jobbet for SEA Norge, og er MEGET skeptisk til deres innblanding i dette prosjektet. Det er meget mulig de har blitt bedre og mer seriøse i sinn drift og organisering av selskapet. Da jeg jobbet der var det hvert fall bare rør. Mikke mus og Donald kunne gjort en bedre jobb enn vha det er. Sea Norge har også flere ganger fått forbrukerrådet, og tv2 hjelper deg på døra, og nektet å gi uttalelser. Og de gangene det har kommet noe, så har det kommet svada svar. Svar fra en tre åring i en barnehage hadde vært bedre enn det de ga den gang.

 

Men for all del, mye mulig det har bedret seg hos Sea Norge, og at de nå kan bevise at de er ett seriøst selskap. For de produktene de har, de er det ingenting galt med.

 

Utbyggingen vil nok komme til å ta litt tid, akkurat som det har gjort i de to nevnte byene, men tro meg, det er verdt å vente på.

Lenke til kommentar

Har nå sitti en times tid med selgeren og også snakket i telefon med sjefen i Tønsberg Bredbånd. Sitter igjen med blandede følelser.

 

Jeg sitter jo med en ADSL 2 linje på 18000/1100 kbit/s Dette er ihvertfall de tallene jeg får maxet linjen min med. Dette betaler jeg 469,- til Nextgentel for.

 

For å bli tilknyttet TBBB å få en 20000/10000 kbit/s måtte jeg betale 699,- altså 230,- dyrere i måneden for en bittelitt raskere nedhastighet men en betydelig raskere uthastighet. Dette hadde jeg ikke hatt store problemer med å leve med hadde det ikke vært for disse etableringskostnadene. Første måneden vil jeg jo tross alt få en regning på 5589,- (hvis jeg ikke velger å gå for en tv-pakke. Da blir det selvfølgelig dyrere men med flere tjenester) Det er jo uansett en betydelig investering.

 

Men så er det disse selgerene da. Han sa en del mer eller mindre uriktige ting. Som at jeg ville miste tv-signalet mitt i 2008 selv om jeg fortalte han at jeg hadde kabel-tv. Dette er jo selvfølgelig feil.

 

Han ville også at jeg skulle skrive under på en "interesse-anmeldelse" der det klart og tydelig sto at jeg bestilte en fiberlinje. Jeg fortalte han at jeg kun var interessert i å bli oppdatert i når de startet graving og lignende , men det var ifølge han ikke mulig om jeg ikke skrev under dette papiret sa han. Det var bare for meg å si ifra at jeg ikke lengere ville ha linjen alikevel så lenge de ikke hadde startet linjen inn til huset mitt. Kontrakten var nemlig ikke gyldig så lenge de ikke hadde skrevet en installasjonsdato på den! :ermm:

 

Dette trodde jeg lite på og ba om å få snakke med sjefen hans. Jeg fikk telefonen og sjefen hans bekreftet det jeg mistenkte. Om jeg hadde skrevet under hadde jeg bare hatt 2 uker på meg å si opp kontrakten før den var bindene. Dette var stikk i strid med det selgeren fortalte meg.

 

Men når jeg snakket med sjefen hans fikk jeg en del annen informasjon. Jeg spurte blandt annet om hvor de skulle bygge ut først. når de var ferdig med Trelleborg og Solvang. Så vidt jeg forsto så var ikke så mye utover det egentlig planlagt enda. Det sto veldig på hvor mange som bestilte linjer og hvor mange som var interessert i de forskjellige områdene. De startet ikke før de hadde omtrent 40% dekning i et område, men om de fikk mange bestillinger fra samme sted ville de prioritere å ta de stedene først.

 

Sjefen fortalte meg også at jeg bare kunne melde interesse på TBBB uten å binde seg på en avtale. Altså var denne svenske selgeren noe ivrig for å få solgt linjer at han valgte å tøye sannheten litt for å få provisjonen sin. Enten det eller så har hadde han rett og sett ikke forstått hva det er å underskrive en kontrakt....

Endret av Sjefern
Lenke til kommentar

Noe man skal være klar over er at det i endel tilfeller kan være vanskelig og dyrt og koble seg til i ettertid. Vet om flere som faktisk ikke kan få fordi tidligere huseier takket nei og man kan ikke komme inn på nettet i ettertid.

Og at NGT greier og pushe er bedriten kobberkabel opp i 18Mbit/s betyr jo at man har nådd veggen.

Regner med det er Lyse som står bak og da er det de som står for driftingen og det tekniske. Min erfaring fra slike utbygginger er at ting ofte er mest kaotisk i oppstarten og med innstallasjon og deretter blir det stort sett stillenår det gjelder klaging.

Lenke til kommentar

 

Hva gjør Sea Norge i dette da?

9067579[/snapback]

 

Sea Norge er et firma som ikke lengre finnes, det heter nå Vitel. Som følge av endringer i eierforhold, har hele bedriften endret sin strukturelle operative organisering slik at ting skal fungere bedre. Ingen grunn til å være skeptisk, har selv, sammen med familie og venner, vært kunde av Sea Norge (nå Vitel) i flere år. Og har ingenting negatvit å rapportere, tvert imot. Jeg fikk som lovet, billigere strøm og gratis ringetid.

 

Når det gjelder Vitels tilknyttning til TBBB, er TBBB et frittstående selskap som drives av noen av de samme som jobbet i Vitel.

 

Har selv tenkt å bestille optisk fiber fra TBBB, siden de er de enste som leverer det i Tønsberg. Og at det vil være framtidens måte å overføre data på, siden fiber leverer data i lysets hastighet. Har meldt interesse på siden deres, og håper på å bli kontaktet snart.

 

Som noen sa ovenfor kan det jo virke kanske dyrt med 3900 i etablering, men i utgangspunktet koster det jo 20 000 kr å få lagt inn kabelen. Med andre ord subsidierer tbbb 16100. Det er et kampanjetilbud jeg hvertfall skal få med meg! Det er dumt å måtte betale 20 000 etter nyttår fordi man var treigt ute med å bestille.

 

Noen som vet når de skal begynne å bygge ut på Husvik??

 

PeaCe SeniteL!

Lenke til kommentar

Flere har hevdet at i Stavanger med omegn så vil hus i utbyggde områder hvor eieren ikke ønsket fiber ha lavere verdi enn de med, om dette er fakta vet jeg ikke.

Det jeg vet er at i mitt område så fremheves det i husannonsene at det er fiber innlagt. På nye tomter/hus så er også dette noe som fremheves og at det er vanligere og vanligere at kjøperne spør om dette ved forespørsler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...