Gå til innhold

OK temperatur på 7600GT


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hadde et problem hvor tempen på min GPU lå på 76grader IDLE og 100grader ved load. Jeg endte med å renske viften for støv og la noe kjølepasta på GPU. Det endte med at tempen på GPU nå er 50-53grader avhengig av romtemp og ved load så stiger tempen aldri over 68grader

 

 

Rensk viften og legg noe kjølepasta på GPU du....

Lenke til kommentar

Pleier selv også å sette grensen ved 70. Stemmer jo at grafikkort vanligvis alltid har ligget på høyere temperaturer enn f.eks CPUer, men det er jo klart at levetiden blir forkortet jo høyere temperaturer man ligger på. 90-100C er jo kokvarmt, det er jo slettes ikke noe man kan holde fingeren på engang.

Lenke til kommentar
Pleier selv også å sette grensen ved 70.    Stemmer jo at grafikkort vanligvis alltid har ligget på høyere temperaturer enn f.eks CPUer, men det er jo klart at levetiden blir forkortet jo høyere temperaturer man ligger på.  90-100C er jo kokvarmt, det er jo slettes ikke noe man kan holde fingeren på engang.

9046011[/snapback]

Jepp det er kok-varmt, men de fleste skjermkort er designet for å tåle mye høyere temperaturer enn en cpu. G80 (8800) kortene er vel designet for ca 85 grader under spilling. Så jeg vil si at 80-90 grader går fint, men under 90,eller under 80.

Lenke til kommentar

Ja, dette vet jeg. Men som jeg sa, lavere temperaturer kan forlenge levetiden på kortet. Kjølepasta som blir brukt på grafikkort har jo vist seg å være av veldig dårlig kvalitet, ofte er det en tykk og seig tyggisliknende masse som har dårlig varmeledingsevne og ofte kan miste kjøleevnen mer ettersom tiden går.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar
Ja, dette vet jeg.  Men som jeg sa, lavere temperaturer kan forlenge levetiden på kortet.  Kjølepasta som blir brukt på grafikkort har jo vist seg å være av veldig dårlig kvalitet, ofte er det en tykk og seig tyggisliknende masse som har dårlig varmeledingsevne og ofte kan miste kjøleevnen mer ettersom tiden går.

9047808[/snapback]

Der må jeg si at jeg er enig med deg, mannen med hatt. Lavere temperaturer vil øke levetiden og temperaturer over 90 vil nok redusere den. Tenk på det som en feber og man blir jo sliten etter å ligge med 40 i feber en eller to dager. Det med kjølepastaen har jeg opplevd selv, datt hele 20 grader på mitt gamle 6600GT da jeg byttet denne pastaen som var veldig tykk og veldig seig.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg har også ett 6600GT (egentlig ett 6610GT som er laget for Medion) som ligger på 70 grader idle. Jeg har ikke prøvd spill som Far Cry på lenge for viften på kortet er ødelagt. Var faktisk brent/smeltet men kortet virker. Har ikke sjekket tempen før, men nå har jeg iallefall støvsugd.

 

Har vel tre løsninger. Nytt kort, ny vifte eller ny kjølepasta. Får kanskje prøve sistnevnte først. Har sett litt etter ny vifte men har ikke funnet noen som ligner. Det er en tynn liten pinglete vifte som sto på, ikke slik man ser på mange andre 6600GT kort. Kanskje Medion har spart på konfekten. Det er klokket ned til 400Mhz ifølge Everest også. Skal vel være 500??

 

Kanskje jeg kunne klokket det opp til 500 om jeg fikk meg en skikkelig Zalman vifte eller noe? Noen som vet om en som passer?

Lenke til kommentar

Som de andre har sagt her:

70 grader er ikke veldig farlig, men kortet kune hatt godt av litt lavere temperaturer. Om du vil gjøre noe er opp til deg, du kan jo rense for støv (hvis støvete), bytte skjermkortkjøler (men da ryker garantien), eller sørge for mer luftgjennomstrømning i kabinettet (hvis den er dårlig)

 

hadde nok gjort noe selv ihvertfall, men så er jeg jo vant med temperaturer fra vannkjøling.

Lenke til kommentar

Det er ihvertfall en god forklaring, men det blir egentlig ikke noe bedre av det. Kortet har like lite godt av det, men det er jo ikke så veldeig farlig. Hvis du overklokker, må du jo regne med litt høyere temp og kortere levetid, så hvis den ekstra ytelsen er verdt det, trenger du ikke å gjøre noe.

Lenke til kommentar
Som de andre har sagt her:

70 grader er ikke veldig farlig, men kortet kune hatt godt av litt lavere temperaturer. Om du vil gjøre noe er opp til deg, du kan jo rense for støv (hvis støvete), bytte skjermkortkjøler (men da ryker garantien), eller sørge for mer luftgjennomstrømning i kabinettet (hvis den er dårlig)

 

hadde nok gjort noe selv ihvertfall, men så er jeg jo vant med temperaturer fra vannkjøling.

9211103[/snapback]

Skal jeg være helt ærlig er det å overdrive litt :tease: . Skjermkort tåler mer enn en prosessor. Det er ikke uvanelig og det er ikke farlig å gå over 70C. vis du kommer til 80-85 kan man begynne å tenke litt på bedre løsninger. Selv om det ikke er direkte skadelig heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...