Gå til innhold

Kjøpe mitt første digitale speilreflekskamera...

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei, er ny i denne delen av forumet. har tenkt å investere i et digitalt speilreflekskamera som jeg håper å kunne ha noen år framover. er ikke så alt for ivrig fotograf fra før, men er kjekt å ha et ordentlig kamera man kan ta med seg rundt om kring på diverse "happenings" å ta noen fine bilder. har kikket litt på EOS 400d og D40 men klarer liksom ikke helt å bestemme meg. tenkter noe i 6tusen kroners klassen, ikke høyere enn 8000.

hvordan er optikken som følger med disse kameraene?, god nokk til litt hobbyfotografering på helligdager osv?

hvilket av disse kameraene ville du tatt, og hvorfor, evt andre kamera som passer bra?

forskjell på 350d og 400d?

- Henrik

Endret av Henrik2k
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har enda ikke tilegnet meg noe betydelig erfaring med D40(x) men 350/400D synes jeg er veldig smått i grepet og er vanskelig å ha i hånden.

Når er D40(x) ganske smått det også men min egen oppfattelse var at det lå litt bedre i hånden på tross av størrelsen.

Ang kit objektivene som står på begge merkene finnes det temmelig mange diskusjoner om de her på forumet, og mitt inntrykk er at Nikon's er hakket bedre men at begge er middels i kvalitet (optisk og byggekvalitet).

Siden det ikke koster mer enn drøyt 500,- er det verdt å handle kamerahuset med dette bare for å ha i backup og evt teste hva man trenger før man handler et skikkelig objektiv (teste brennvidder osv)

Men uansett bør du (og du kommer til å ville) kjøpe deg et mer kostbart og bedre kvalitets objektiv i fremtiden. Det hele blir bare et spørsmål om tid.

Et hot tips fra meg ville vært å funnet en pakke hos en forhandler med D40 kit 17-70 (samme kit objektiv som kom med D70 i sin tid)

Evt funnet et slikt objektiv på bruktmarked for ca 1500,- i ettertid!

Ta deg en tur til en seriøs forhandler og få prøve holde de aktuelle modellene og spør om å få prøve de forskjellige objektivene på.

Da får du kjenne litt på byggekvaliteten på de forskjellige kamerahusene og objektivene.

Skrevet (endret)

Av 350D og 400D er 400D en nyere modell med større oppløsning og noen nye funksjoner. Selv med ca 1000 kr i prisforskjell ville jeg gått for det siste.

Når det gjelder Nikon D40 ville jeg sett på D40x som er en oppgradering av D40.

Spesifikasjonsmessig kan D40x og 400D i stor grad sammenlignes, noen forskjeller er det, de fleste har mye med smak og behag å gjøre. Og de koster omtrent det samme for huset. Noen forskjeller er:

* Ulike sensorer: CMOS kontra CCD (Nikon bruker Sony bildebrikke)

* Ulikt minnekort, CF kontra SD

* Canon har RGB-histogram, Justering av fargetemp og hvitbalanse.

Selv bruker jeg 350D (har brukt det i 2 år), og synes det er et ypperlig kamera. Men mitt viktigste argument for kjøpet var at jeg hadde Canon fra før, med ekstra optikk og blitz.

Kjøp gjerne KIT med standardobjektiv først. Har du råd, kjøp gjerne en rimelig telezoom i tillegg samt en blitz. Kjøp også med 0-filter (Protect)/UV-filter til objektivene. Innebygd blitz holder ikke til noe særlig. Etterhvert som man blir bedre til å fotografere, kommer også behovet for bedre optikk.

Eller er jeg enig med Marzo, prøv både 400D og D40x, og velg det du synes fungerer best for deg. Når du prøver de, bør du prøve seriefotografering og raske innstillingskift. Ellers finner du på akam test av både 400D og D40. Blant annet denne.. I denne sammenlignes 400D med blant annet Nikon D80 (storebror til D40).

Endret av Bolson
Skrevet

Bolson: Du glemmer at de to megapixlene veies opp av bedre kontrastegenskaper på 350D, noe som bør være viktigere hvis man skal bruke bildekvalitet som argument.

Skrevet (endret)

Vurderer å kjøpe D80, var en tur å så på det i dag. Hvor mye har egentlig denne antishake funksjonen å si for en nybegynner?. ligger det innebygd antishake med 18-70mm kit objektivet?

Vurderer også Pentax K10d, ser egentlig ingen grunn til ikke å kjøpe det.

Endret av Henrik2k
Skrevet
Vurderer å kjøpe D80, var en tur å så på det i dag. Hvor mye har egentlig denne antishake funksjonen å si for en nybegynner?. ligger det innebygd antishake med 18-70mm kit objektivet?

9052465[/snapback]

Antishake, nye smarte program-moduser og vær- og støvtetting er ikke noen grunn til å velge Pentax? Det var da merkelig :hmm:

Hvilke grunner har du til å velge D80 over K10D, som er så mye bedre enn disse grunnene?

Jeg ser tre grunner til å velge Nikon over nevnte Pentax: Man digger Nikon, D80 passer bedre i hendene dine og det store utvalget av brukt optikk.

Teknisk ser jeg klart flere grunner til å velge K10D, enn å velge D80. Det er tross alt ikke årets beste tilbud uten grunn.

Skrevet

9052465[/snapback]

Det er ikke noe i veien med å kjøpe Nikon eller Canon, og jeg kjenner ikke Pentax veldig godt, men Pentax ser ut som et veldig spennene og solid kjøp som jeg ville undersøkt grundig.

Skrevet

Starter man på bar bakke idag, så er del vel Pentax og Olympus som har de mest spennende tingene til fornuftig pris. Jeg tenker da på Pentax K10D og Olympus E-410/E-510.

Tom

Skrevet (endret)

9052465[/snapback]

Antishake, nye smarte program-moduser og vær- og støvtetting er ikke noen grunn til å velge Pentax? Det var da merkelig :hmm:

Hvilke grunner har du til å velge D80 over K10D, som er så mye bedre enn disse grunnene?

Jeg ser tre grunner til å velge Nikon over nevnte Pentax: Man digger Nikon, D80 passer bedre i hendene dine og det store utvalget av brukt optikk.

Teknisk ser jeg klart flere grunner til å velge K10D, enn å velge D80. Det er tross alt ikke årets beste tilbud uten grunn.

9052532[/snapback]

Ser ingen grunn til IKKE å kjøpe det, altså ser jeg ingne spesielle negaive sider ved k10d. bare ville høre hva dere tror.

stikker ned i morgen og prøver k10d.

Endret av Henrik2k
Skrevet

Her på forumet er alle som ikke er fanboys av et spesielt merke enige om at K10D utgjør det beste tilbudet pt. Du vil naturligvis finne medlemmer som går over lik for å forsvare sitt eget valg, som naturligvis er verdens besteste kamera. Klarer du å se bort fra pappa min er sterkere enn pappaen din logikken til fanboys, så blir nok konklusjonen ganske entydig. Du kan med andre ord trygt velge Pentax eller Olympus.

Det er fint at jeg missforstod deg ;)

Sjelden man får skrive det....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...