Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skal kjøpe hjelm. Trenger tips.


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe hjelm som jeg skal bruke når jeg kjører moped, og jeg trenger tips om hva slags hjelm jeg bør kjøpe. Ettersom jeg forstår er glassfiberhjelm det beste når man krasjer, men de tåler mindre enn plasthjelmer. Har sett på hjelmer her, men hva slags prisklasse synes dere jeg bør kjøpe i? Skjønner jo helt klart at det er forskjell på kvalitet når prisen synker, men det er og forskjell på om man skal bruke den til moped eller lett/tung sykkel.

Anbefalinger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingen forskjell på en mopedhjelm og motorsykkelhjelm. Og husk at når hjelmen har fått seg en smell så er den ødelagt og du må kjøpe ny. De er kun laget for ett krasj. Dette gjelder også om du mister hjelmen i bakken eller lignende. Den kan da ha fått sprekker eller svakheter som du ikke kan se med øyet, men som kan utgjøre en stor fare om du krasjer med den (igjen).

 

Kjøper du en godkjent hjelm som passer hodet ditt og som har godt med lufting så er du sikret. Husk at hjelmen skal være skikkelig trang når du prøver den. Den vil etterhvert utvide seg noe og sitte mye mer behagelig. Ellers kan du risikere at du etter en stund kjører med en hjelm som ikke sitter skikkelig.

 

Ellers kan folka i butikken garantert hjelpe deg, og du MÅ prøve hjelmen først!

Lenke til kommentar

Det jeg mente var at beskyttelsen en hjelm gir (ved evt krasj), vil jo minske ved økning av fart. Mopeder går jo ikke fortere enn 45-50 originalt, så da trenger man kanskje ikke en hjelm til 3000 kr? Eller?

 

Hjelmer nede i 400-500kr kan jo også være godkjente i følge EU-standarder, men folk fraråder en å kjøpe de allikevel, noe jeg kan forstå. Men denne går vel an regner jeg med...

Får besøke en butikk som selger hjelmer snart. Og takk for supperraskt svar! :)

Lenke til kommentar

Sånn jeg har forstått det så er hovedfordelen med glassfiberhjelmer at de er lettere, og dermed mere behagelige å ha på. Dette kan være stor fordel om man kjører langt.

 

Jeg er også skeptisk til de aller billigste hjelmene. Har selv en hjelm til ca. 1000,- som jeg er veldig fornøyd med. Og husk at sotet visir ikke er lov å kjøre med i mørket. Kun i dagslys. :)

Lenke til kommentar

jeg har en "billighjelm" fra Nolan, og kjørte med den i 2 år på scooter, i tillegg til å ha brukt den da jeg har vært med å kjørt motorsykkel også.

 

Grei komfort og polstring til "vanlig" bruk i den hvertfall. Har heldigvis sluppet å teste hvordan den funker ved krasj.

 

Om jeg skulle ha kjørt mye eller langt ville jeg ha kjøpt en litt dyrere hjelm, gjerne med eget solvisir inni hjelmen, som man kan ta ned om ønskelig. (Får litt sånn jagerflypilot-følelse av å bruke sånn ;) )

Lenke til kommentar

Det viktigste er at den er at den passer skikkelig og at den er godkjent. Det finnes ikke noen tester på sikkerhet, og såvidt jeg vet er det ingen muligheter for oss som forbrukere å finne den sikreste hjelmen. Da står vi igjen med ergonomi og "merkebevisthet" som faktorer når vi velger prisklasse.

 

Om det blir mest småkjøring er en plasthjelm helt grei. Den er litt tyngre enn en i glassfiber, men ikke så veldig mye. Glassfiberhjelmer starter så vidt jeg vet rundt 1500,- og er grei å investere i om man skal ha den lenge på seg. Forskjellen er ikke veldig stor.

 

Jeg må si jeg er litt skeptisk til mcutstyr.no siden dem faktisk selger hjelmer uten å informere noen steder om hvor viktig det er å forsikre seg om hjelmen faktisk passer. Det er ikke noe som egner seg noe særlig for nettsalg.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar
... husk at når hjelmen har fått seg en smell så er den ødelagt og du må kjøpe ny. De er kun laget for ett krasj. Dette gjelder også om du mister hjelmen i bakken eller lignende.

9031756[/snapback]

 

Riktig, men likevel feil.

 

Selvfølgelig er ikke en hjelm ødelagt om du mister den i bakken. Den er ikke ødelagt selv om du kaster den i asfalten! Lurer på hvor og hvordan denne myten startet??

Dersom hjelmen ikke tåler det lille, så ville jeg iallefall ikke stolt et sekund på den kjørende i 80km/t på en tung sykkel.

Men det er riktig at hjelmen er laget for å kun tåle et "årnkli" smell.

 

PROTIP: forsikringsselskapet er pliktet til å utbetale erstattning for en ny hjelm ved velt, utforkjøring eller annet uhell med større skader - selv om hjelmen ikke har synlige skader. Om Politiet og redningspersonell er på stedet, tar de faktisk og klipper hakestroppen på hjelmen så den ikke skal kunne brukes igjen.

 

Når det gjelder passform og størrelse på hjelm, er det jo opp til den enkelte hva en liker; om en liker veldig stram passform, eller "akkurat passe." Og som det alt er nevnt, bør en tenke på at en hjelm krymper ikke. Heller det motsatte. Putene vil gi etter ganske mye over tid og forme seg til en viss grad etter hodefasongen. Selvfølgelig er det noen hjelmer som absolutt ikke passer de med kulerundt hode, og da må en bare prøve en annen modell.

"Testen" er å justere inn hakestroppen slik at den passer, og så prøve å trekke hjelmen av hodet. Ta tak i bak kanten av hjelmen og dra! Tenk genser, og hvordan du ville trekt av denne :)

Klarer du få av hjelmen da, er det feil størrelse.

 

Det med plast kontra glassfiber, eller annen fiberkompositt er, er riktig. En plasthjelm vil sprette som en ball på veidekket. En glassfiberhjelm vil absorbere støtene langt bedre og dermed ikke utsette nakken for mer stress og bevegelse enn nødvendig.

Endret av Camping Fag
Lenke til kommentar

Sånn jeg ser det er to ting:

-Styr unna de hjelmene med "sveiseskjøt"

-Finn en hjelm som sitter godt og fast. Ikke de som slarker på hodet. Hjelmen vil utvide seg litt etter bruk. Har du råd, kjøp ett visir som demper solskinnet. ingenting er verre enn å komme på vått asfalt med lav sol.

Lenke til kommentar
Poenget mitt var at om f.eks. mopeden velter med hjelmen på styret, slik at den får seg en real smell i bakken, så kan det ha kommet en sprekk som ikke nødvendigvis er synlig. Dette kan da bli en svakhet om du faktisk flyr på trynet i 60++ km/t rett i hjørnestolpen på en bil.

9077445[/snapback]

 

Og dette er HELT korrekt.

 

Det jeg bestridet var vandrehistorien om at en hjelm ikke tåler et fall i bakken som følge av pølsefingre :)

Det blir noe helt annet med en hjelm fylt med et hode som i utgangspunktet veier 7-8kg, og vi så legger til bevegelsesenergien som selv ved relativt lave hastigheter øker massen betydelig.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

hjelm med mikrofon, og høytalere?

er det bluetooth?

er det kun en høyttaler eller stereo, så en kan koble til mobiltlf med bluetooth mp3.

koble til bluetooth gps på sykkel. hvordan fungerer det med 2 hjelmer å finne frekvens og slikt.

 

Noen som kan si litt om dette

 

 

hadde vært neis

 

skal du kjøpe hjelm så lurer jeg på om loven tilsier at visiret må være blankt i norge. så lenge du kjører på kvelden. å kjøre med mørkt visir oppe er ikke godkjent muligens men du får jo kjøpt, begge typer visir til fleste hjelmer, samt sånn med halvt mørkt og helt vanlig som på denne modellen.

 

http://store.dsrpowersports.com/n1sohe.html

1321kr USA pluss frakt, pluss toll

 

så på en tysk side, da kostet den nermere

1900kr tilsvarende i Euro, men gunstige toll og frakt til norge, og kortere levering. men tror det kan uansett være gunstig å bestille fra statene.

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar
Det jeg mente var at beskyttelsen en hjelm gir (ved evt krasj), vil jo minske ved økning av fart. Mopeder går jo ikke fortere enn 45-50 originalt, så da trenger man kanskje ikke en hjelm til 3000 kr? Eller?

 

9031860[/snapback]

Når bilen du kræsjer med kjører i 90 har det lite å si hvor fort du kjører..

 

Jeg har en hjelm med speil i, altså at jeg kan se bakover, dette er et veldig greit siden jeg får mye bedre sikt bakover.

 

http://www.reevu.com/

 

Skal nevnes at dette ikke er noe billig greier, og at de er litt større enn "hjelmstandarden" så det er noen sykler de ikke får plass i.

 

pizzafordi: Jeg kjører med et halv-mørkt visir, det vil si ikke helt svart, men mer mørkeblått. Jeg er nokså sikker på at jeg har vært i kontroll med dette visiert og ingen har sagt noe om det.

Ellers synes jeg ikke det er noen betydelig forskjell når du kjører om kvelden med mørkt visir.

Endret av Ozwald
Lenke til kommentar
Jeg har en hjelm med speil i, altså at jeg kan se bakover, dette er et veldig greit siden jeg får mye bedre sikt bakover.

 

http://www.reevu.com/

 

Skal nevnes at dette ikke er noe billig greier, og at de er litt større enn "hjelmstandarden" så det er noen sykler de ikke får plass i.

Ikke PLASS?

DET burde vel ikke være noen faktor i et hjelmkjøp :) Bare scooterister som trenger tenke i de baner ;)

Åja. Og seff de med BMW C1 som har tak over hodet å ta hensyn til :D

Kjørelæreren min hadde slik hjelm, så fikk muligheten til å prøve den. Brukte det speilet kun 2-3 ganger, og så ble jeg lei og brukte de på sykkelen. Det føltes unaturlig. Og designet falt dårlig i smak med slik svær "glassrute" i bakhuet.

 

Har testet en del hjelmer i det siste, og har (for nå) lagt min elsk på Shoei XR 1000. Må ha small, og vil ha FAB TC5, og må da på ebay for å finne en siden importøren ikke har tatt den til norge i størrelsen.

 

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewIt...em=260145664088

Lenke til kommentar

Nå skulle jo han vitterlig kjøpe hjelm til moped, så sjangsen er stor for at plass er en faktor. Selv synes jeg det er utrolig greit å ha, mye bedre oversikt over hva som skjer bak deg, og bedre oversikt over når bilistene har tenkt å gjøre en forbikjøring o.l.

Lenke til kommentar

En hjelm til 1500-2000 kroner er bra nok. Hjelmene er jo godkjent, så ingen vil være av spesielt dålig kvalitet. Det som øker prisen er jo ofte design/utseende og komfort. Å kjøpe en dyr hjelm er det vel ikke mye vits med, iom at man ofte forlater hjelmen på sykkelen når man parkrer på plasser der man ikke gidder å drasse med seg hjelmen. Har man en dyr og spesiell hjelm blir den jo fort veldig atraktiv. Dessuetn når man jo ikke spesielt store hastigheter med moped, og møteulykkene med bil skjer som regel ikke i stor fart. Så sikkerheten er nok ganske på lik linje med de fleste hjelmene..

Lenke til kommentar
En hjelm til 1500-2000 kroner er bra nok. Hjelmene er jo godkjent, så ingen vil være av spesielt dålig kvalitet. Det som øker prisen er jo ofte design/utseende og komfort. Å kjøpe en dyr hjelm er det vel ikke mye vits med, iom at man ofte forlater hjelmen på sykkelen når man parkrer på plasser der man ikke gidder å drasse med seg hjelmen. Har man en dyr og spesiell hjelm blir den jo fort veldig atraktiv. Dessuetn når man jo ikke spesielt store hastigheter med moped, og møteulykkene med bil skjer som regel ikke i stor fart. Så sikkerheten er nok ganske på lik linje med de fleste hjelmene..

9219911[/snapback]

 

Sikkerheten er nok ganske lik, så lenge en styrer unna plasthjelmene. Sprettball!

Men du merker godt hvor pengene går om du kjører et par timer med en billig yum-cha jalla hjelm mot for eksempel den XR 1000 hjelmen til 4k. Og utseende er nesten like viktig for meg som komfort.

Men for all del - har en et pragmatisk forhold til sikkerhetsutstyr så duger hva som helst som er E-merket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...