Gå til innhold

Nytt stereoanlegg av liten størrelse


Anbefalte innlegg

Heisann,

jeg er på utkikk etter ett nytt anlegg. Det skal brukes til høring av musikk ved pult, så størrelsen har alt å si. De skal plasseres oppe på et skrivebord og kan da ikke være noe annet enn ett par bokhyllehøyttalere. I denne pakka trenger jeg forsterker og høyttalere.

 

Det eneste kravet jeg har til forsterkeren er at den har digital/optisk inngang(litt usikekr på hva det heter), siden jeg kommer til å koble det til min pc som har nettopp dette. Og det gir god lyd(sammenlignet med standard mini-jack til stereo jacker), eller er jeg helt lost?

 

Jeg har sett på litt forskjellig, men jeg er lite oppdatert for tida og har begrenset med peiling. Prisen kan ikke overstige 4000kr, men hadde passet best rundt 3000kr.

Det muligens enkleste og forholdsvis gode forlsget jeg har sett på sålangt er et pc-surroundanlegg fra logitech, z-5500. (Det tilhører ikke denne kategorien, det vet jeg, men jeg tenkte jeg skulle nevne det.)

 

Musikksmaken min går i nesten alt fra Klassisk til Progressiv rock. Ett par allround-høyttalere hadde vært veldig bra.

 

Noen som har noen tips å komme med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du skal kjøpe eit anlegg som skal spille musikk sjønner ikkje eg kvifor du skal burke optisk (digitalekable) siden musikk skal helst spillest i stereo, men om du uansett skal ha det, så kan eg vertfall anbelfale deg logitech z-5500 har sjølv eit slikt anlegg, det er klar og god lyd av det, pirsen er nokså grei med tanke på lydkvaliteten. det anlegget har vertfall digitaleinganger både optisk og coax :) men dersom du har eit godt lydkort og speler av gode musikkfiler kan du få lyden fra ein pc nemmast like bra som ein normal cd/dvd spiller ville klart med stereo:)

Håpet dette hjalp deg litt :p

Endret av veitch
Lenke til kommentar

http://www.hifiklubben.no/produkter/hoeytt...lere_cherry.htm + http://www.hifiklubben.no/produkter/stereo...erker_soelv.htm

 

Muligens? Hvorfor du på død og liv skal ha optisk vet jeg ikke, men tror du må opp i prisklasse for å få tak i optisk inngang. Skaff deg en skikkelig minijack -> 2x RCA og et eksternt lydkort så får du helt grei lydkvalitet, men så lenge datamaskinen er kilde vil du ikke få optimalt lydbilde uansett vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Er vel kansje ikke på død og liv at jeg må ha det, men det hadde vært praktisk.

 

Jeg har et ganske bra lydkort, så med en skikkelig kabel skal jeg nok få til noegenlunde bra lyd. Tror jeg driter i optisk inngang, jeg, så har jeg flere muligheter. :)

 

Det så ut som gode forslag Marcus, skal sjekke ut det. Men ved nærmere ettertanke så hadde det kansje vært praktisk med cd/dvd-spiler også. Kan jo tenkes at cd-spiller og forsterker i samme enhet hadde vært praktisk. Så kan jeg bare ta og koble til pc'n på en annen input og bruke det om hverandre.

Lenke til kommentar

Er bare å spare opp til denne etter du har kjøpt forsterker/høyttalere :)

 

NAD har forsåvidt receivere med innebygget spiller da, men denne er forsåvidt en surroundreceiver og koster 6000,-

 

Eventuelt kan du se på dette komplette settet. (Edit: eller det i posten over hvis lommeboka tillater litt ekstra) Det vil ikke gi mye guffe, men mulig det kan holde til lett bruk? Receiveren har innebygget CD spiller samt FM radio og du kan koble til 2 andre lydkilder via de to RCA tilkoblingene bak (Aux og tape). Da kan du bruke f.eks. en minijack -> 2x RCA kabel og koble til datamaskinen, og enda en for å koble til en mp3 spiller, o.l.

Endret av .Marcus
Lenke til kommentar
Joda, men du kan ha eit bra lydkort. men du vil ikkje oppnå den beste lyden med mp3 filer, som dei fleste bruker..

9028814[/snapback]

 

Er lov med høykvalitets mp3 og, som 320kbps VBR. Fins jo også lossless formater som funker greit - men er enig med at lyd er best fra vinyl og CD.

Lenke til kommentar

Jeg skulle ha akkurat samme anlegg som deg da jeg for tre uker siden gikk inn på HiFi-Klubben i Grimstad.

Endte opp med to halvmeter høye B&W høyttalere og en NAD forsterker som til slutt, med kabler og plugger, endte på 6700kr.

Jeg som bare skulle ha noen småtasser til å ha på pulten hjemme, ville bruke under 5000kr ...

 

Måtte ommøbere hele rommet på grunn av det. :p

Menmen, er veldig fornøyd med hva de fikk meg til å kjøpe.

 

Problemet med å kjøpe skikkelige høyttalere for deg er at det fort blir for dyrt for ditt budsjett.

Så Z-5500 er kanskje like greit å kjøpe for deg.

Avhengig av hvordan du liker lyden.

 

Selv er jeg glad i bass, så for meg å ha ett 2.0 anlegg er litt trist, selv om høyttalerene i seg selv ikke trenger en ekstra bass.

 

Så liker du at det rister godt i bassen, gjerne i tak og hus rundt også, så kjøp Z-5500. Den 10" romlebassen rister godt fra seg, bare synd den er litt upresis og høres bedre i rommet ved siden av.

Satelittene er litt spinkle i lyden etter min mening, det var derfor jeg kjøpte hi-fi.

 

Vil du at lyden skal være presis og "nøytral", så kjøper du et hi-hi anlegg.

Så siden du liker alt fra klassisk til progressiv rock, så antar jeg du foretrekker god, ren og presis lyd.

Derfor vil jeg anbefale følgende:

DENON DM33 + ARGON 6120 til 3500 kr

 

eller

Cambridge Azur 340A SE

+ en av disse høyttalerene:

Dali Concept 1

B&W DM303

 

Dali Concept 2 kan bli litt for tunge å drive for den forsterkeren. Anbefalt for de to høyttalerene der er forsterker som kan levere mellom 25 og 100W (samme for begge)

 

B&W høyttalerene er litt mer lettdrevne enn Dali C. 1, men kun marginalt i følge spesifikasjonene.

Men B&W høyttalerene har 1" større mellomtoneelement, noe som vil gi en fyldigere lyd.

Hvor dypt de spiller vet jeg ikke, for jeg stoler ikke helt på spesifikasjonene. B&W underspesifiserer sine høyttalere etter min mening, og Dali har jeg ingen erfaring med.

Men ingen av dem egner seg til å spille dypbass med, i praksis.

Så fra ca 60Hz og ned vil du merke lite, selv om du sikkert vil høre noen toner der av og til, hvis det bare er noen få instrumenter som spiller.

 

Lykke til med kjøpet i hvertfall ;)

 

 

EDIT: Dali Concept 2 er det anbefalt med forsterker på minst 40W ved 8Ohm, hvis du lurer, og den Cambridge forsterkeren kan levere max 45W ved den motstanden.

Hadde billigmerker levert forsterkeren hadde den nok levert 60W, så det kan nok gå fint.

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

Denne Qln + Teac pakken snakkes det mye bra om. Har ikke optisk inn desverre, men til ett stereoanlegg er det heller ikke noe must da. Sjelden du finner en stereoforsterker med integrert DAC og finner du en i den prisklassen tviler jeg på at den er så voldsomt mye bedre enn den som sitter i lydkortet ditt sålenge du har et normalt godt lydkort.

Lenke til kommentar

Tusen takk for en meget god post Bluum :D

Der var det mange tips jeg skal sjekke nærmere.

 

Jeg er glad i presis og klar lyd, og bass er ikke noe must selv om det er litt deilig til tider. Generelt så liker jeg lyden til B&W, så jeg skal sjekke ut DM303. Passer fint til min type "lyd-smak", men jeg vet ikke hva jeg synes om de mindre høyttalerne.

 

Kom gjerne med flere tips og meninger folkens! Jeg drar nok innom hifi-klubben i Oslo en dag for å få hørt litt. Nå har jeg i hvertfall noe jeg skal sjekke ut :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...