Gå til innhold

Hjemmeautomasjon/Smarthome, hvilken protokoll?


Anbefalte innlegg

Jeg er litt interessert i å få installert et opplegg for hjemmeautomasjon, og lurer på om noen har noen tips og råd i så måte? Det er hovedsaklig disse to tingene jeg lurer på:

 

1. Hva kan jeg kjøre selv? Kan man feks bytte lysbrytere og andre brytere på egen hånd?

 

2. Hvilket system skal man velge? Jeg foretrekker et åpent system man kan kjøpe selv, da det er mer fleksibelt, og det er lettere å unngå hårreisende overpris, som det er på så mye elektrisk utstyr. Det er disse jeg har hørt om, inspill er velkommene. Det er også mer eller mindre et møst å kunne kontrollere ting via PC.

 

X10: Lett å få tak i uutstyr til og billig, men er såvidt jeg har skjønt tregt og ustabilt, og støtter ikke trådløst.

 

Insteon: Som X10, bare kjappere, mer stabilt og støtter trådløst, men fins desverre bare til 110V.

 

EIB/Konnex, LonWorks, Elkomatic, IHC, jeg kjenner ikke til disse utover navn, og at de ettersigende skal være vanlig her til lands.

 

Alle tips mottaes med takk

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan også legge til

 

Moeller Xcomfort

www.moeller.no

 

Z-wave

www.z-wave.com

www.zwaveworld.com

 

Crestron

www.crestron.com

 

Embeddedautomation.

www.embeddedautomation.com

 

 

Har selv prøvd et moeller xcomfort med trådløs styring med dimming av fire lyssoner og det fungerte veldig bra, systemet hadde også en en "off" knapp for når man forlot husstanden. Alt var trådløst. Har prøvd elko sitt system på eliaden (elektro messe) og de hadde en touchscreen med oversiktsbilde over etasjen på et hus og der så man temperaturer og lysnivå i de forskjellige rommene, ganske kult, men sikkert dyrt.

 

Det finnes et norsk firma som lager noe greier også, husker ikke navnet, men det så ganske fint ut det systemet også. De hadde demo video på sida si også, så man kan se hvordan det fungerer..

 

 

 

Microsoft jobber med styring og automasjon i huset for tiden virker det som, og det kan se ut som at dette vil komme i windows home server i fremtiden.

Dette tror jeg vil være bra, fordi da blir det en mer allmenn standard og billigere utstyr.

 

http://www.microsoft.com/presspass/press/2...HardwarePR.mspx

Endret av btwist
Lenke til kommentar

Jeg er en fan av Moeller Xcomfort :)

Bare synd prisen er litt stiv, men det er definitivt verdt det :)

Xcomfort er genialt for rehabilitering. Man får også tak i sentralpanel til xcomfort der man kan se temperaturer, styre lys, osv.

Genialt enkelt, men kan også bli programmeres på mange forskjellige måter.

 

kort om xcomfort:

http://www.husautomasjon.no/index.php?section=26

 

 

Har selv vært på elkomatickurs, men synes ikke det er "helt det store".. kanskje fordi "kurset" ble holdt av en "salgsingeniør" :p

Lenke til kommentar

Takk for tipsene. Når det gjelder trådløst, så skjønner jeg ikke helt opplegget, det finnes flere protokoller som sender over strømlinja, det virker for å være helt ærlig mer robust og greit, og trenger jo heller ingen nye kabler. Men det er såklart kjekt å ha trådløst i tillegg.

 

Touchcreen hadde jeg tenkt å implmentere, men da virker det gunstigere for meg å styre den rett fra PCen. Jeg vil altså ha en sentral PC som koordinerer alle innstillger, og tar imot signaler fra fjernkontroll osv. Virker på meg som en mer fleksibel løsning.

 

Jeg vil også gjerne ha flest mulig ting styrt via denne protokollen, ikke bare brytere, dimmere og tempmålere, men feks motion-detektor, fuktighetsmåler, og andre enheter. Om mulig gjerne signaler fra hvitevarer og slikt også, men da må jo hvitevarene kunne sende det...

 

AtW

Lenke til kommentar

Det moeller xcomfort systemet jeg har prøvd er hos en kamerat, han har hatt det et par år, og det fungerer like bra hver gang jeg er på besøk, ennå ikke opplevd noen problemer. Det fine med trådløst er at du kan plassere veggbryteren hvor du vil og man trenger jo såklart da ikke å dra ledninger i rør i veggen osv, man sparer mye tid og arbeid.

 

 

Hadde tilbud om å dra på sånn elkomatic kurs jeg også en gang, men jeg gadd ikke. Men noen av de jeg kjenner som dro, synes det var sånn halvveis greit.

Disse kursene går på noen timer og er forresten gratis såvidt jeg husker, tror kursene holdes i sandvika. Tror ikke det skal være noe problem for en privatperseon og få hengt seg på et kurs der sammen med noen skoleelever eller elektrikere. De ønsker jo at flere skal bruke produktene deres..

 

Og når vi prater om pris og kostnad, så er trådløst og automatisering ganske dyrt.

http://www.elhandel.no/

 

 

Man kan også få tak i pls (plc) på ebay ganske billig, men dette blir ganske mye mer avansert enn elko og moeller f eks...

Lenke til kommentar

Har selv Xcomfort i halve leiligheta og skal etterhvert over på det i hele leiligheta etterhvert som den rehabiliteres.

Problemet her er jo at du ikke kan ha noe sentral PC som sturer anlegget, derimot har Xcomfort en homecontroller som kan koordinere hele anlegget.

Komunikasjon med hvitevarer blir det værre med men de har binæringanger og temperaturinnganger på utstyret, analogaktuatorer på 0-10V og 1-10V.

Har hørt at de skal komme med 4-24mA aktuatorer også uten å kunne bekrefte dette.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Slik jeg får inntrykk av at du vil ha det så, vil jeg anbefale deg å ta en titt på KNX(EIB) standarden og da spesielt utstyr fra produsenten Hager.

 

nevner bare noen stikkord:

 

-Internetgateway

-Visualiseringsprogram

-mulighet for å styre alt via pc

-Trådløse enheter om ønskelig

-Mulighet for tilkobling av hvitevarer

-Mulighet for å velg mellom flere titalls produsenter.

-innbrudd og brannalarm i samme system.

-lett og gjøre forandringer og utvidelser.

 

 

Det er egentlig bare fantasien som setter begrensninger.

 

Hvis du ikke er redd for å bruke litt penger så er det dette valget jeg ville gått for.

 

Og til slutt, KNX har sin begrensning, man kan bare ha ca 16000 komponenter i et og samme anlegg. men skulle vel ikke være noe problem når du ser for deg flyplassen på gardemoen, der brukes det bare litt over 4000 komponenter. det sier bare litt om hva kapasiteten på et slik system er ;)

Lenke til kommentar
Vel var det dette systemet de brukte på Gardermoen i 1998 når de startet opp så ville jeg ikke gått for dette systemet, det var ikke stabilt når de starta det opp i hvertfall.

Har sikkert skjedd litt siden dengang men de hadde sine feil med EIB systemet i starten.

9025903[/snapback]

 

Men på 10 år så har jo dette systemet, altså EIB utviklet seg og blitt forbedret og i realiteten frem står det jo som en ny standard altså KNX.

 

De forandringene som er gjort på disse ti årene er jo større kompitabilitet og intigrering av flere system i samme standard som for eks Alarm og brannalarm og hvitevare tilkobling for å nevne noe.

I tillegg så har jo det med styring av ventilasjon blitt mer tilrettelagt for styring av KNX

Endret av hojo
Lenke til kommentar
Har selv Xcomfort i halve leiligheta og skal etterhvert over på det i hele leiligheta etterhvert som den rehabiliteres.

Problemet her er jo at du ikke kan ha noe sentral PC som sturer anlegget, derimot har Xcomfort en homecontroller som kan koordinere hele anlegget.

Komunikasjon med hvitevarer blir det værre med men de har binæringanger og temperaturinnganger på utstyret, analogaktuatorer på 0-10V og 1-10V.

Har hørt at de skal komme med 4-24mA aktuatorer også uten å kunne bekrefte dette.

9024518[/snapback]

 

Jeg synes det høres litt lite fleksibelt ut uten PC, kan man feks på en grei måte sette det slik at om klokka er etter 23 og det ikke er lys på gangen, så vil lysbryteren på badet kun gi halv lysstyrke? Eller sette på lys etter utslag på motion-control-detektorer?

 

AtW

Lenke til kommentar

Du kan ikke bytte lysbrytere og stikkontakter selv. Det må gjøres av elektriker, med mindre risikerer du å ikke få igjen ett eneste øre dersom huset brenner ned, på grunn av en liten feil.

 

Festelig å kunne styre alt sammen fra en pc, eller fjernkontroll.

Endret av Jensemann4
Lenke til kommentar
Det norske firmaet som har husautomasjon som jeg nevnte tidligere heter "adapt".

 

 

http://adapthome.com/index_no.htm

 

http://forbruker.no/digital/nyheter/data/article1345079.ece

 

http://www.dingz.no/php/art.php?id=306831  (video og bilder)

9027446[/snapback]

 

Det er slike ting jeg gjerne ser for meg, men det virker dyrt, og dessuten lite fleksibelt å måtte kjøpe deres kontrollenhet, jeg vil ha muligheten til å bygge ut og endre programmer selv. Dvs foreta endringer på hva knapper gjør, og hvordan touchscreen-displayet ser ut osv.

 

AtW

Lenke til kommentar
Har selv Xcomfort i halve leiligheta og skal etterhvert over på det i hele leiligheta etterhvert som den rehabiliteres.

Problemet her er jo at du ikke kan ha noe sentral PC som sturer anlegget, derimot har Xcomfort en homecontroller som kan koordinere hele anlegget.

Komunikasjon med hvitevarer blir det værre med men de har binæringanger og temperaturinnganger på utstyret, analogaktuatorer på 0-10V og 1-10V.

Har hørt at de skal komme med 4-24mA aktuatorer også uten å kunne bekrefte dette.

9024518[/snapback]

 

Jeg synes det høres litt lite fleksibelt ut uten PC, kan man feks på en grei måte sette det slik at om klokka er etter 23 og det ikke er lys på gangen, så vil lysbryteren på badet kun gi halv lysstyrke? Eller sette på lys etter utslag på motion-control-detektorer?

 

AtW

9026867[/snapback]

Har du homekontrolleren i systemet så lar dette seg gjøre, den er programerbar og har mye logikk i seg som kan programeres individuelt etter behov.

 

Men ettersom du ønsker styring fra PC er vel EIB systemet til hager tingen spesielt ettersom det kan komunisere med hvitevarer slik du ønsket.

Forskjellen her er at hages system er et kablet system mens Xcomfort er trådløst slik at du kun fører fram spenning til forbrukerne og ikke brytere, termostater og bevegelsescensorer.

Lenke til kommentar
Har selv Xcomfort i halve leiligheta og skal etterhvert over på det i hele leiligheta etterhvert som den rehabiliteres.

Problemet her er jo at du ikke kan ha noe sentral PC som sturer anlegget, derimot har Xcomfort en homecontroller som kan koordinere hele anlegget.

Komunikasjon med hvitevarer blir det værre med men de har binæringanger og temperaturinnganger på utstyret, analogaktuatorer på 0-10V og 1-10V.

Har hørt at de skal komme med 4-24mA aktuatorer også uten å kunne bekrefte dette.

9024518[/snapback]

 

Jeg synes det høres litt lite fleksibelt ut uten PC, kan man feks på en grei måte sette det slik at om klokka er etter 23 og det ikke er lys på gangen, så vil lysbryteren på badet kun gi halv lysstyrke? Eller sette på lys etter utslag på motion-control-detektorer?

 

AtW

9026867[/snapback]

Har du homekontrolleren i systemet så lar dette seg gjøre, den er programerbar og har mye logikk i seg som kan programeres individuelt etter behov.

 

Men ettersom du ønsker styring fra PC er vel EIB systemet til hager tingen spesielt ettersom det kan komunisere med hvitevarer slik du ønsket.

Forskjellen her er at hages system er et kablet system mens Xcomfort er trådløst slik at du kun fører fram spenning til forbrukerne og ikke brytere, termostater og bevegelsescensorer.

9027716[/snapback]

 

Ok, men det går kanskje ann å få tak i trådløse produkter også? Slik jeg forsto det på EIB-opplegget, så kunne man velge om man kommuniserte trådløst, over strømkabel, eller med egen dedikert kabel. I starten synes jeg trådløst virker bra, for da kan man lett sette opp et lite "testsystem", før man begynner med noen vidtgående inngripen.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hei!

 

Slik jeg får inntrykk av at du vil ha det så, vil jeg anbefale deg å ta en titt på KNX(EIB) standarden og da spesielt utstyr fra produsenten Hager.

 

nevner bare noen stikkord:

 

-Internetgateway

-Visualiseringsprogram

-mulighet for å styre alt via pc

-Trådløse enheter om ønskelig

-Mulighet for tilkobling av hvitevarer

-Mulighet for å velg mellom flere titalls produsenter.

-innbrudd og brannalarm i samme system.

-lett og gjøre forandringer og utvidelser.

 

 

Det er egentlig bare fantasien som setter begrensninger.

 

Hvis du ikke er redd for å bruke litt penger så er det dette valget jeg ville gått for.

 

Og til slutt, KNX har sin begrensning, man kan bare ha ca 16000 komponenter i et og samme anlegg. men skulle vel ikke være noe problem når du ser for deg flyplassen på gardemoen, der brukes det bare litt over 4000 komponenter. det sier bare litt om hva kapasiteten på et slik system er  ;)

9025770[/snapback]

 

Ser interessant ut. Men jeg kunne ikke finne noen priser på den siden (mulig det bare er jeg som er sløv), har du noen ide om hvilket prisnivå det ligger på?

 

AtW

Lenke til kommentar

Dessverre er det ekstremt mye proprietære løsninger innen dette feltet. Nesten alle leverandører har sitt system. Men tror nok at vi etterhvert kommer til å se mere til Zigbee (http://www.zigbee.org) som er en trådløs standard som nettopp er ment for automatisjon i bygg. Måten f.eks Moeller fungerer på er ganske likt Zigbee.

 

Moeller og Zigbee fungerer slik at en enhet også funger som en ruter/repeater som kan vidersende meldinger mellom andre enheter, slik at du øker rekkevidden og sikkerheten for at meldinger faktisk kommer frem.

Lenke til kommentar

 

Ser interessant ut. Men jeg kunne ikke finne noen priser på den siden (mulig det bare er jeg som er sløv), har du noen ide om hvilket prisnivå det ligger på?

 

AtW

9027720[/snapback]

 

 

Noe priser kan jeg ikke hjelpe deg med, for leverandørene opererer via grossist.

Kan jo nevne et pris eksempel på ett enkelt produkt. Jeg vet at den internett gatewayen som forbinder hele installasjonen til internett og hjemmenetverk (om ønskelig) koster ca 11000,- u/mva inn til en elektro installatør. Hvis installatøren legger på fullpris ut til kunde så vil den koste ca 27000,- u/mva.

 

PS: Denne enheten er vell det dyreste i en slik installasjon.

 

Det som er så genialt med dette systemet til hager er at man har mulighet til å ha trådløse produkter i KNX/EIB standarden. Men det er kablet forbindelse som er den beste løsninge så lenge man har mulighet til det.

 

Her har du en basal innføring i systemet til hager

 

En ting til som er fordel slik generelt med KNX/EIB er at det er et desentraslisert system, dvs at man ikke har noe hovedenhet som man er avhengig av. Alle enhetene jobber uavhengig av hverandre. Elko matic er et eksempel på en system som ikke er desentralisert. der har man en hovedenhet som man er avhengig av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...