Gå til innhold

Trygg klokking av E6600?


Anbefalte innlegg

Hallo.

 

Hvordan kan jeg enklest og tryggest klokke min Intel E6600? Vil ikke klokke den så mye pga risk for mindre stabilitet, kortere leve tid osv. om dette stemmer.

Hovedkort: Asus P5N - E SLI

 

Noen som kan hjelpe? Er det uklokt av meg å klokke den?

 

Takker for svar. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hallo.

 

Hvordan kan jeg enklest og tryggest klokke min Intel E6600? Vil ikke klokke den så mye pga risk for mindre stabilitet, kortere leve tid osv. om dette stemmer.

Hovedkort: Asus P5N - E SLI

 

Noen som kan hjelpe? Er det uklokt av meg å klokke den?

 

Takker for svar. :)

9019376[/snapback]

 

Er pc'n helt ny så bør du vente noen uker før du klokker!

Klokker du riktig(litt og litt av gangen osv) burde det gå fint.

Du burde lese litt på hw forumet om klokking hvis du ikke vet hvordan du gjør det :thumbup:

Lenke til kommentar

Tror ikke det er så uklokt nei! :)

Holder du vcore og dermed temperatur nede så skal det ikke slite mye.

 

Enkleste og tryggeste vil jeg tro er å øke FSB i 10 mhz trinn til du er fornøyd rett og slett. Skal greit gå til 2.8 - 3.0 ghz uten å øke vcore. Men skal du være 100% sikker så øk iallefall til 2.67, for den koster litt mere. Da "merkes" det litt i forhold til pris/ytelse iallefall. :)

 

Tror ikke du trenger så altfor mye mere datakraft for å drive det meste av spill og programmer på en bra måte.

 

Pass på at minnet er låst på samme hastighet. Noen her som har ett likedan hovedkort som kan hjelpe han med å spesifisere nøyaktig hvor i menyen og hva han skal gjøre? :)

 

Håper det hjelper ... :)

Lenke til kommentar

HER (link) har du en guide til hvordan du klokker en AMD-prosessor. Vet ikke om noen som gjelder Intel, det vet vel gjerne noen andre?

 

Uansett så lærer du mye av å lese den guiden! :) HTT er det samme som FSB foresten (tror han bruker benevningen HTT i den guiden).

 

Edit: vCore er vel volten som kjernen får.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Vcore har ingenting å si på ytelsen, jo høyere vcore (spenning til cpu-kjernen), jo høyere klokk kan du oppnå.

 

Du bør kunne klokke lett til 3GHz (334x9) stabilt med stock vcore.

 

Edit: Hva slags minne har du?

Endret av Økonom
Lenke til kommentar
Takk, den linken var veldig nyttig. :)

 

Men hvordan låser jeg minnet til samme hastighet? Hastighet som hva da?

9022793[/snapback]

Den Guiden til Un0kai tar for seg klokking av AMD A64 på NForce4, men den gir likevel et fint inblikk i prinsippene, selv om du ikke kan følge den helt slavisk på alle områder.

 

Man "låser" ikke minnet fast på noen bestemt fart, man begrenser hastigheten på det.

Grovt forklart er det slik at når du øker FSB (Front Side Bus) som altså også er måten du øker prosessoren hastighet, øker du samtidig farten på minnet. Under normale omstendigheter vil da minnet være det som først feiler pga for høy fart, og man får dermed ikke klokket cpu så langt man ønsker. Derfor begrenser man minnefarten med en devider (en deler/en brøk, der minnehastigheten feks er 1:1, eller 4:5 i forhold til FSB). Det idelle er at man bruker en devider som er tilpasset den FSB hastigheten man bruker slik at både minne og cpu yter best mulig.

 

På mitt nåværende hk kommer minnefarten opp som hastighet i Mhz, og ikke en brøk, så man slipper å regne så mye... Men alt dette gjør du i bios, og siden jeg ikke kjenner ditt hk vil jeg anbefale å søke spesifikk hjelp i en tråd som omhandler akkurat ditt hk.

 

Når det gjelder hvorvidt det er klokt/uklokt å klokke, er vel jeg kanskje litt innhabil, men jeg mener det er uklokt å ikke klokke. Så lenge du ikke tar helt av med økte spenninger, er det etter mitt syn ingen tvil om at fordelene er større enn risikoen. En viss risiko er det, men som sagt, holder du spenningen på en normalt nivå, og holder et øye med temperatur er det forsvinnende liten sjangse for at det skal skje noe galt. :thumbup:

Lenke til kommentar
Ok, skjønte ikke alt det der, men skal ta en nærmere kikk ved senere anledning.

 

Det krever litt innsats og forstå sammenhengen i disse tingene, men hvis du leser litt mer om temaet er jeg sikker på du vil forstå det ganske raskt.

Kan også være lurt å laste ned Everest CPU-Z eller liknende programmer som viser hastigheter på minne, cpu og fsb, slik at du kan se hva som faktisk skjer etter endringer i bios.

Lenke til kommentar

Hos meg virker det som om Vcore stiller seg opp automatisk. Jeg hadde en monitor på som målte vcore og temp på CPUen, og kjørte orthos i bakgrunnen. Etter ca 30 min, var CPUtempen på 46C, og jeg fikk en warning som advarte om høy Vcore. Og riktig nok, så var vcoren på 2.24 v. Vanligvis er den på 1.3 v.

 

Er det noe galt? er det trygt å overklokke når vcore blir så høy uten klokking?

Lenke til kommentar
Hos meg virker det som om Vcore stiller seg opp automatisk. Jeg hadde en monitor på som målte vcore og temp på CPUen, og kjørte orthos i bakgrunnen. Etter ca 30 min, var CPUtempen på 46C, og jeg fikk en warning som advarte om høy Vcore. Og riktig nok, så var vcoren på 2.24 v. Vanligvis er den på 1.3 v.

 

Er det noe galt? er det trygt å overklokke når vcore blir så høy uten klokking?

9037451[/snapback]

 

Hadde vcore virkelig vært på 2.24v så hadde du hørt et lite smell, og CPU hadde vært på de evige jaktmarker. Når du klokker, slå av C1/Eist....

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

All overklokking handler om å forstå sitt system (hk, CPU, Bios).

 

P5N-E SLI er ett nForce 650 basert chipset.

 

(Nesten) alle Asus hk bruker samme Bios.

Det er intuitivt for noen.. for andre uforståelig selv etter å ha lest manual (noen kan heller ikke lese en manual).

Man *må* heller ikke klokke. Noen bør faktisk *ikke* gjøre de med mindre de har tilgang til en tålmodig nerd som synes det artig å reinstaller / reparer PC'er. Jeg synes ikke det er artig lenger.

 

For P5N-E SLI kan man klokke CPU / RAM helt uavhengig, såkalt "unlinked".

Dette er "default" i Bios. Man kan også velge "linked" (slik det er for Intel chipset).

 

På mitt kjører jeg pt. 400x8 @ 1.375 med en E6420.

Ram (Ballistix DDR2-800) kjører jeg på DDR2-1000 @ 5-5-5-15 @ 2.08 VDimm.

I Bios er dette under "Jumperfree settings", hvor FSB settes til 1600 og Ram-speed til 1000.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Hva er C1/eist?

9040363[/snapback]

 

Det er C1E (Enhanced Halt State) og Eist (også kalt "Speedstep").

 

Begge funksjoner er for å redusere CPU-speed (og VCore ved Speedstep) ved å senke MP (fra f.eks 9 til 6 for en E6600).

 

Dette er normalt ikke ønskelig dersom du skal overklokke.

De fleste hk som er laget med god støtte for overklokking gir mulighet til å "slå av" disse funksjonene i Bios.

For "normalt" bruk er det ønskelig at dette er "aktivt" dvs. ikke "slått av".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...