Gå til innhold

Hvilket speilreflekskamera skal jeg kjøpe?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har tenkt å kjøpe meg et speilreflekskamera og lurte på hvilket speilreflekskamera jeg skal kjøpe.

Her er kriteriene mine:

 

- Kameraet må ha sånn "tv skjerm" (husker aldri hva det heter) der jeg kan slette bildene etter hvert, hvis jeg ikke liker dem.

 

- Bildene må kunne overføres til PC.

 

- Kameraet må kunne bruke minnekort.

 

- Kameraet må kunne ta bilder i all slags vær, sol, regn og på natten.

 

- Prisen må ikke overstige 6 000,-

 

Håper helst på å få kjøpt et brukt, sånn at prisen ikke blir så dyr. Har et stramt budsjett for tiden, men det haster med kameraet.

Så lurte jeg på hvilket utstyr jeg trenger for å ta bilder?

Må jeg ha objektiv (vet ikke hva det er til engang :blush: ), ekstra blits osv?

 

Hvis noen har et sånt tilsalgs eller vet hvor jeg kan få kjøpt et brukt som måler seg opp til kriteriene mine, så bare ta kontakt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Det er sikkert ikke mange som har et slikt kamera til salgs, jeg mener da at du kan bruke det i all slags vær og om natten. Det er objektivet som styrer hvor gode bilder du får i dårlig lys, defor må du ha et objektiv med god lysstyrke og de er som regle dyre hvis du skal ha kvalitet. Når det gjelder vær så er det noen kameraer som er kontruert for å være ute i forskjellige forhold men disse er også dyrere løsninger enn de "billige" folkemodellene.

Alle kameraer har en skjerm som du kan se bildene etter du har tatt dem, noen har faktisk også skjerm som du kan se på mens du tar bildet, olympus har noen slike. Ellers bruker også slike kameraer minnekort og du kan selv velge størrelse på dette alt etter hvor mange bilder du ønsker og ta før du evt. legger det over på en pc. Det gjøres enten via kameraet eller med og bruke en minnekortleser slik at du får bildene over på PCen din.

Så lenge du har 6000,- som maksgrense så er det ikke all verden du får men du verden så mye bra du kan få for den prisen også :) Det er nemlig mannen bak kameraet som avgjør hvor gode bilden kan bli derfor vil jeg anbefale deg og gå i en fotobutikk for å se på slike kameraer, holde litt i de og snakke mye med folk som bruker de. Les mye her inne på forumet og sett deg godt inn i bruken av et slikt kamera for hvis ikke så kan du nok bli plaget mye...

Kjøp deg et greit kamera som du kan "bygge" på etterhvert, kjøpe flere objektiver til, blitz etc... tror nok du blir mest fornøyd i lengden med og gjøre det slikt.

Lenke til kommentar

I motsetning til alle andre skal jeg ikke be deg søke på forumet.

 

I og med at du er helt fersk på speilrefleks, så skal jeg komme med enkle svar.

 

For 6.000,- får du et helt nytt kamera med et objektiv (noe som du må ha).

 

Alle speilrefleksene har en skjerm som lar deg se på bildene du har tatt, lar deg slette bildene du ønsker, og noen lar deg også gjøre enkle redigeringsoppgaver!

 

Alle speilreflekser som finnes på markeded i dag er mer enn gode nok, så du bør gå å ta å føle på de forskjellige modellene og gå for den du liker best.

 

De mest aktuelle alternativene er (i alfabetisk rekkefølge):

Canon EOS 350D

Canon EOS400D

Nikon D40

Olympus E-400

Pentax K100D

Samsung GX-1L

Sony Alpha 100

 

Tom

Lenke til kommentar

Nå hadde jeg jo håpet på å få et brukt kamera til 1 000,- - 3 500,- kroner. Men vet ikke om jeg finner noe til den prisen som følger mine kriterier.

Fant dette kameraet på nett http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...2abcnXBbu575964

Men dette karemet kunne ikke bruke minnekort, og da ble det litt verre. Ikke vet jeg heller om det er et godt kamera, for jeg forstår ikke halv parten av det han skriver i annonsen :blush:

Lenke til kommentar
Nå hadde jeg jo håpet på å få et brukt kamera til 1 000,- - 3 500,- kroner. Men vet ikke om jeg finner noe til den prisen som følger mine kriterier.

Fant dette kameraet på nett http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...2abcnXBbu575964

Men dette karemet kunne ikke bruke minnekort, og da ble det litt verre. Ikke vet jeg heller om det er et godt kamera, for jeg forstår ikke halv parten av det han skriver i annonsen  :blush:

9017434[/snapback]

 

Dette er et analog kamera (bruker film) - ikke noe for deg.

 

Jeg vil anbefale deg å kjøpe nytt istedet. De billigste kameraene ligger nå på 4-5.000,-

 

Tom

Lenke til kommentar

Ta en titt på de forskjellige trådene som har blitt kommentert i det siste. De aller fleste er innenfor 6000-klassen.

Det virker som om du er en perfekt kandidat til Nikons D40, som du kan få godt under 5000. Ellers vil jeg anbefale bruktmarkedet.

En Nikon D70 bør du kunne finne for 3500 for huset alene, og den originale kitzoomen går for ca 1500. Du kan fire litt på kravene, og kjøpe et rimeligere objektiv.

Det bør også være mulig å finne et komplett Canon Eos 350D-kit til ca 3500 kr, og det etter hvert gamle Eos 300D bør man kunne få til under 2500 kr, hvis det finnes slike på bruktmarkedet.

 

Det kan nok på mange måter svare seg å kjøpe nytt, nå som man får glimrende komplette kit til under 5000, både fra Nikon, Canon, Olympus, Pentax og Samsung. En velassortert fotobutikk har nok flere av disse inne, og mht kvalitet er det det samme hva du velger. Da blir det opp til deg å avgjøre hvilket som ligger best i hendene dine, som kanskje er det viktigste valget du skal gjøre. Det valget er det bare du som kan foreta.

 

Edit: bommet på D og fikk F i modellnavnet D40, hi hi. Fikset det nå.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Er du klok kjøper du et Nikon D40, det går råbillig nå (4-4500) og gir kjempeflotte bilder. Det følger også med objektiv. Siden ingen andre har svart deg på hva et objektiv er, kan jeg godt gjøre det. Objektivet er den runde sylinderen foran på kameraet, ofte kalt "linse". Den er helt avgjørende på hvor bra bildene blir, og hvordan bildevinkel du får. Den som følger med D40 er absolutt bra nok, og du trenger absolutt ikke tenke på å kjøpe noe nytt og mer avansert objektiv til å begynne med.

 

En annen ting å tenke på før man eventuelt kjøper speilreflekskamera, er at det er noe begrenset i forhold til vanlige komakte digitalkameraer. Ingen av speilreklekskameraene kan ta opp film, og svært få kan vise bildet i skjermen før du tar det. Et speilrefleks er også større og tyngre, og er litt mer å drasse på enn et lite og hendig kompaktkamera. Antar du er rimelig fersk på foto, og i den anledning vil jeg også anbefale at du vurderer et kompaktkamera, eller super-zoom (en hybrid mellom kompakt og speilrefleks) som ofte er endel billigere en speilrefleks, og gir i mange tilfeller nesten like gode bilder (kommer selvfølgelig veldig an på kameraet) Noen kompakte har også endel manuelle instillinger, om du føler for å utforske mer avansert fotografi etterhvert. Jeg fotograferte nattlandskap i to år med mitt HP Photosmart R507, et kompaktkamera til 1200 kr! Og mange av bildene ble faktisk meget bra.

 

Digitale speilreflekskameraer anbefales hvis du har en litt over gjennomsnittelig interesse for foto, og du vet at det er kun bilder du vil ta. Sånn sett vil kanskje ikke et speilrefleks være genuint egnet til ferieturer og liknende, der du kanskje vil ha et lettere kamera du også kan filme eventuelle hendelser med.

 

Tenk deg ihvertfall godt om før du velger kameratype!

Ha en fin foto-sommer! :)

Lenke til kommentar
Fant Nikon D40 på finn.no til 4 000,- inkludert 1GB minnekort

 

Lurte på om jeg skulle kjøpe det?

Hvor mye koster en objektiv?

9017542[/snapback]

Hvis du kjøper et D40 uten objektiv, så du må kjøpe dette løst, så blir nok totalprisen høyere enn om du kjøper en pakke med D40 og objektiv helt nytt.

 

Men hvis det fulgte med objektiv med D40 til 4000 (bør gjøre det, til den prisen), så er det et greit valg. Du får imidlertid kameraet med originalobjektiv helt nytt til 4500 kroner, og et minnekort koster ikke mange kronene ekstra. Så jeg ville ikke kjøpt D40 brukt til den prisen uansett.

Lenke til kommentar
Hei

 

Jeg har tenkt å kjøpe meg et speilreflekskamera og lurte på hvilket speilreflekskamera jeg skal kjøpe.

Her er kriteriene mine:

 

- Kameraet må ha sånn "tv skjerm" (husker aldri hva det heter) der jeg kan slette bildene etter hvert, hvis jeg ikke liker dem.

 

- Bildene må kunne overføres til PC.

 

- Kameraet må kunne bruke minnekort.

 

- Kameraet må kunne ta bilder i all slags vær, sol, regn og på natten.

 

- Prisen må ikke overstige 6 000,-

 

Håper helst på å få kjøpt et brukt, sånn at prisen ikke blir så dyr. Har et stramt budsjett for tiden, men det haster med kameraet.

Så lurte jeg på hvilket utstyr jeg trenger for å ta bilder?

Må jeg ha objektiv (vet ikke hva det er til engang  :blush: ), ekstra blits osv?

 

Hvis noen har et sånt tilsalgs eller vet hvor jeg kan få kjøpt et brukt som måler seg opp til kriteriene mine, så bare ta kontakt!

9017280[/snapback]

 

Ingen kamera som tilfredstiller dine kriterier for under 6000. Du må en god del opp i pris for at kameraet skal være såpass robust at det tåler regn. De jeg kommer på i farta under 15000 er Pentax K10 og Nikon D200. De tre første kriteriene oppfylles av alle DSLR som forøvrig er noen merkelige kriterier.

Lenke til kommentar
Ingen kamera som tilfredstiller dine kriterier for under 6000. Du må en god del opp i pris for at kameraet skal være såpass robust at det tåler regn. De jeg kommer på i farta under 15000 er Pentax K10 og Nikon D200. De tre første kriteriene oppfylles av alle DSLR som forøvrig er noen merkelige kriterier.

9021519[/snapback]

 

Trådstarter har åpenbart lite kunnskap om kameraer, noe hvertfall jeg forsto.

Er man helt nybegynner er alle spørsmål lov.

Endret av Opticane
Lenke til kommentar
Ingen kamera som tilfredstiller dine kriterier for under 6000. Du må en god del opp i pris for at kameraet skal være såpass robust at det tåler regn. De jeg kommer på i farta under 15000 er Pentax K10 og Nikon D200. De tre første kriteriene oppfylles av alle DSLR som forøvrig er noen merkelige kriterier.

9021519[/snapback]

 

Trådstarter har åpenbart lite kunnskap om kameraer, noe hvertfall jeg forsto.

Er man helt nybegynner er alle spørsmål lov.

9021583[/snapback]

 

Har jeg skrevet at han ikke burde spørre det han spurte om?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...