Gå til innhold

4gb minne og VISTA

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg skal kjøpe 2gb minne til slik at jeg ender opp med 4gb. så skal jeg installere 64bit versjon av VISTA ultimate.

Er det litt naivt å tro at alt vil fungere bra med engang? fra ander poster jeg har vært innom så har jeg lest om folk som måtte stille i BIOS, laste ned hotfix osv...

Møøø

Rosewell

Videoannonse
Annonse
Skrevet
jeg skal kjøpe 2gb minne til slik at jeg ender opp med 4gb. så skal jeg installere 64bit versjon av VISTA ultimate.

Er det litt naivt å tro at alt vil fungere bra med engang? fra ander poster jeg har vært innom så har jeg lest om folk som måtte stille i BIOS, laste ned hotfix osv...

Møøø

Rosewell

9013305[/snapback]

I mange tilfeller så må du installere en hotfix ja. KB929777. Det tar imidlertid ikke lange tida. Beste er å laste den ned og installere før du plugger i mer RAM. Ved OS install (Vista 32/64) så kan du påberegne at du må ta ut 2gb for å få installert OS, ellers vil du bli plaget med crash enkelte steder i installasjonen. Har ikke vært borti personlig at BIOS instillinger trenger å endres, men det kan sikkert være tilfelle ved enkelte sære biosinstillinger.

/DFN

Skrevet
jeg trodde nå at det var inkl i ultimate iogmed at jeg skal ha 64bit versjonen...pga muligheten for bruk at mer minne osv...

9016703[/snapback]

Hotfixen er for et kompatibilitetsproblem med enkelte typer hardware i kombinasjon med 3gb eller mer minne, det er slettes ikke pga manglende støtte for 4gb + minne. Dette skjer kun under Vista 32/64.

Fra M$.

• The computer uses more than 3 GB of RAM.

• The computer uses a storage system that is running the Storport miniport driver.

• The computer uses a controller that uses 32-bit direct memory access (DMA).

/DFN

Skrevet
-

9019946[/snapback]

Jo, den gjør det, men hjelper ikke mye når du må ha 4GB minne installert og kjøre Winupdate. Om du har problemer med å få installert Win med 4GB eller å kjøre Win stabilt med 4GB kan det være vanskelig å få lasted denne patchen ned. Er derfor greit å laste den ned "manuelt" og lagre den til fremtidig bruk.

/DFN

• 2 uker senere...
Skrevet

Installerte nettopp pc'n min med 4gb ram i. Vista 64bit ultimate.

Fungerte fint.

Du må kanskje inni bios for å aktivere memory hole sak... 15-16 ? var noke slikt som stod der.

Skrevet

Hei

Jeg innstallerte også Vista Home Premium med ¤ gig ram uten noen merkbare problemer?

Idi

Skrevet
Hei

Jeg innstallerte også Vista Home Premium med ¤ gig ram uten noen merkbare problemer?

Idi

9087641[/snapback]

Som jeg har sagt tidligere i denne posten, dette gjelder ikke alle maskinvarekonfigurasjoner. Det er et kompatibilitetsproblem som oppstår i visse tilfeller.

/DFN

Skrevet

Det gjekk fint å gå opp frå 2 til 4 GiB RAM her i garden og på Vista Ultimate x64 utan at eg måtte gjere noko spesielt. :) (MSI K8N Diamond hovudkort, Crucial DDR-RAM)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...