Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Toll på programvare?


Kiman™

Anbefalte innlegg

Hei! Fant ingen mer egnet plass enn dette for mitt lille spørsmål.

 

Har planer om å bestille noe programvare fra nettet, nærmere bestemt Adobe Creative Suite Design Premium. Dette koster flere tusen kroner.

 

Vil det bli toll/avgifter/whatever på dette for å få det inn i Norge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har planer om å bestille noe programvare fra nettet, nærmere bestemt Adobe Creative Suite Design Premium. Dette koster flere tusen kroner.

Vil det bli toll/avgifter/whatever på dette for å få det inn i Norge?

9003343[/snapback]

Moms, kanskje? 25%.

 

Det er forøvrig ikke moms på elektronisk nedlasting, så vidt jeg vet..

Lenke til kommentar
Hei! Fant ingen mer egnet plass enn dette for mitt lille spørsmål.

 

Har planer om å bestille noe programvare fra nettet, nærmere bestemt Adobe Creative Suite Design Premium. Dette koster flere tusen kroner.

 

Vil det bli toll/avgifter/whatever på dette for å få det inn i Norge?

9003343[/snapback]

 

Varens verdi + porto ganger med 25%mva

 

 

Mva er på varer du skal selge videre i landet, så vidt jeg vet.

 

Det du må finne ut her, er hvor mye toll kommer på. Jeg lurer selv på hva toll er på programvare, så hvis noen kunne hjulpet meg med dette, ville det vært fint.

9018935[/snapback]

 

Du blander veldig, toll er noe du betaler ekstra oppå mva'en alle varer som skal inn i norge som koster over 200nok uten porto (1000nok hvis det er en gave) skal det betales 25%mva på varens verdi+port (unntaket er bøker) toll kommer i tillegg til dette.

 

NB!

Hvis du skal være ekstra "pen" på det, så skal du egentlig trekke fra mva fra det landet du kjøper den fra, men dette er noe selger skal gjøre, hvis selger ikke gjør dette, så må du betale uansett.

Lenke til kommentar
Det er forøvrig ikke moms på elektronisk nedlasting, så vidt jeg vet..

 

Hysst nå! Kristin H. & Finansdep. har logget seg på forumet ;)

9046715[/snapback]

 

Ingen som nevnte ulovlig nedlastning :whistle:

 

Mener å ha sett at du kan kjøpe programvare på nettet, for så å laste det ned når du har betalt?

Sikkert noe du kan gjøre :) Så brenner du det på en cd når det er ferdig nedlastet!

Da slipper du all sendinga osv.

Lenke til kommentar

Programvare og filmer på CD/DVD/annet medium fortolles inn på kapittel 85.23. Den spesifikke plasseringen for programvare er 85.23.4001 som er beskrevet slik:

 

Plater, bånd, ikke-flyktige, faststofflagringsenheter (...)

- -  innspilt, for gjengivelse av andre fenomener enn lyd eller bilde, eller for gjengivelse av instruksjoner, data, lyd og bilder lagret i maskinlesbar, binær form, og som kan manipuleres - eventuelt interaktivt - av brukeren ved hjelp av en automatisk databehandlingsmaskin

 

Dette varenummeret er kun belastet med 25% mva. Dette kommer av den 2. linken min litt tidligere i innlegget. Les langt nede på siden. Det skal ikke betales toll på programvare.

 

Som lock-aze sier skal du ikke betale mva. i utlandet når du importerer. Du skal få kjøpt uten VAT (tilsvarer mva) og betale denne avgiften til norske myndigheter ved innførsel. Grunnlaget for beregning av mva. er som andre sier varens verdi + frakt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...