Gå til innhold

Skal sette opp RAID 5, trenger hjelp


Anbefalte innlegg

Heisan. Jeg tenkte jeg skulle sette opp et RAID 5-array, og har da en del spørsmål. Håper noen kan hjelpe meg litt :)

Situasjonen er slik at jeg har 2 stk. 750 GB Seagate 7200.10 harddisker fra før. Tenkte derfor å kjøpe 3 til + et PCIe kontrollerkort for å sette opp RAID 5.

 

1. Egner slike "vanlige" disker seg til RAID i det heletatt? Mener å huske å ha lest noe om at vanlige disker i RAID plutselig kunne droppes av kontrolleren pga. at de manglet en eller annen egenskap som disker ment for RAID har. Noen som vet hva jeg snakker om, og om dette er fikset nå til dags?

 

2. Burde jeg går for software eller hardware RAID? Siden jeg skal ha såpass mange disker må jeg nok uansett kjøpe et kontrollerkort. Er det mulig å flytte et software RAID fra PC til PC, eller mellom f.eks. Windows XP og Windows Vista? Regner med man kan gjøre dette når man bruker et dedikert kontrollerkort?

 

3. Er det noen spesiell størrelsesbegrensning i Windows Vista som kan by på problemer? Med 5 750 GB disker vil jo størrelsen bli 3 TB.

 

Ser ut som om RocketRAID 2320 er veldig hyggelig priset og har de fleste funksjoner (kan f.eks. utvide et RAID 5, som er ganske viktig). Kan dette være et godt valg?

 

Tusen takk for hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil møte en grense ved 2TB, mange litt eldre hardware-kort støtter ikke 64bit lba og dermed ikke volumer over 2TB. Vanlig MBR takler heller ikke mer enn 2TB så du må over på GPT som gjør at du ikke har støtte for disken i vanlig Windows XP (tror jeg) hvis du ønsker 1 volum på over 2TB.

Lenke til kommentar

RocketRAID 2320 støtter 64bit LBA, og alle versjoner av Vista (i tillegg til XP x64 Edition og 2003 Server) støtter GPT-volumer. Det er verdt å merke seg at Vista kun støtter booting fra GPT-volumer hvis maskinen har EFI i stedet for BIOS. Windows XP x64 Edition og 2003 server støtter ikke boot fra GPT i det hele tatt (kun Itanium-utgaver).

 

Begrensningen ligger altså i NTFS-filsystemet, som pr. i dag er på 256 TiB. Tar forbehold om at kontrolleren kan ha en lavere begrensning.

Endret av Ar`Kritz
Lenke til kommentar

I min erfaring går det heller ikke spesielt bra å utføre flere krevende operasjoner på samme disk samtidig. Så hvis man vil pakke ut en rar-fil, spille av film og samtidig starter programmer kan nok ytelsen bli heller laber om alle disse operasjonene gjøres på samme disk. OS-ytelsen vil være mye mer stabil hvis OS-disken ikke brukes til noe annet. Samme kan nok sis om å ha RAID 0 med både OS og andre ting på. Får sikkert veldig fine benchmarks, men det kommer ikke til å redde deg i faktisk bruk, spesielt ikke i multitasking :)

Lenke til kommentar

Til mitt spm. 1 ser det ut som jeg kan ha tenkt på TLER (Time Limited Error Recovery), og hvis jeg forstår det jeg leser rundt om kring rett (f.eks. her) kan dette være en ganske alvorlig mangel. Ser ikke ut som om vanlige harddisker er helt trygge å bruke i RAID, i allfall ikke så vidt jeg kan se :(

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Litt sent å spørre om noe nå kanskje men jeg prøver.

 

Har satt opp en Dell pro workstation med server 2003 kjører os på egen 74gb scsidisk

 

Har så montert inn 8x western digital 500gb raid edition s-ata 300

disse står på ett Promise fastrak Sx 8300 8 port kort det står at kortet støtter opp til 500gb disker i raid 0 1 5 10 og 50 en kan tilog med parre kortet med et til for å kjøre opp enda 8 disker... 64bit 133mhz pci x bus pci-x 1.0a compliant kortet står i et 64bit spor da hovedkortet ha 2 av disse..

 

 

Jeg får kjørt opp raidet (raid 5) finfint både i kortets bios og i medfølgende programm fra promise under windows og raidet viser 3,5 terra MEN som dere diskuterer i forumet jeg får ikke til disposjisjon mer en 2 tb sukk,, har lest litt på nettet og har bla fått tips om å konvertere logigal drive til gpt for støtte for over 2 tb men til ingen nytte, noen som har oppskriften?

 

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar

Jeg har en RAID5 array på filserveren min. Kontrollerkortet jeg bruker er Highpoint Rocket Raid 2310, diskene er standard 500GB (WD 16SE).

 

Desktop disker funker helt fint for min del, aldri opplevd noen problemer ved bruk av disse. Når du skal lage arrays på over 2TB må du som andre nevner bruke GPT.

 

Edit: La ved noen skrytebilder ;)

post-15715-1185122362_thumb.jpg

post-15715-1185122376_thumb.jpg

post-15715-1185122390_thumb.jpg

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...