Gå til innhold

Kjøp av NAS m/printserver


Anbefalte innlegg

Hei, familiens hjemmepc har tatt kvelden, og jeg tenkte å ersatte den med en NAS-boks da alle familiemedlemene har hver sin laptop.

 

Lurte på om noen hadde noen erfrainger med nas-løsninger som også fungerer som printservere? Vi har en kombinert printer/scanner/fax fra HP som jeg gjerne skulle ha koblet til en printserver, om ikke annet så kun for å printe (skal man scanne så kan man plugge kabelen rett i laptopen, da man likevel må ned for å legge i arket ;) )

 

Har tenkt litt på en Linksys NSLU2 eller en Synology USB Station kombinert med en ekstern usb-disk. Synology skriver at deres USB Station kan fungere som en nas-enhet med ekstern disk og som printserver med usb printer, men jeg har ikke klart å finne ut om den faksitk klarer begge deler samtidig eller om det er enten/eller...

 

NSLU2'en støtter visst ikke printing ut-av-boksen™, og jeg har ikke veldig lyst til å installere unslung eller debian på den for så å styre med cups-oppsett o.l.

 

En enhet med intern harddisk hadde også vært å foretrekke, jo ferre bokser på skrivebordet, jo bedre :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 5 uker senere...

Hallois

 

Såg ut som en veldig grei løsning ja.

 

For min del ble det innkjøp av nytt hk, cpu og ram til serveren (dvs nesten alt nytt, men billige komponenter). Kjøpte i tillegg inn 2 stk 500 SATAII-disker hvor jeg installerte ubuntu og satte opp et softwareraid.. Føler det blir litt mer fleksibelt osv også da, men samtidig en litt større boks osv da..

 

Hadde i grunn tenkt å bruke hardware raid som skulle være på hovedkortet, men det viste seg at det bare var et såkalt fakeraid..

 

Uansett greit å vite hvilke gode alternativer som er der ute, så takk for posten :)

 

 

Cheers!

Lenke til kommentar
Har litt lyst på en Thecus med plass til 4 disker. Kan kjøre Raid 5 slik at du har reelt 3 disker til lagringsplass og 1 som backup.

 

Desverre har ikke økonomien min lyst på en sånn.

9252475[/snapback]

 

Som en del har sagt før meg: raid er ikke backup. Raid beskytter til en viss grad mot hardwarefeil, men ikke mot brukerfeil. Gjett hva som forekommer oftest :D

 

Dersom du trenger tilnærmet 100% oppetid på en server er raid tingen. Hvor mange PC-brukere trenger egentlig det? (I tillegg må du ha en backupløsning).

 

På en vanlig arbeidsstasjon er det en bedre løsning å ta jevnlig backup til en ekstern disk (eller flere som du bytter på), og eventuellt ha en ekstra disk liggende som reserve.

 

Dersom du ikke vil ha bryet med å legge tilbake backup er forsåvidt raid 1 en løsning.

 

Det tar ofte like lang tid å gjennopprette et raid som å sette i en ny disk og legge tilbake backup. Med raid har du i mellomtiden et degradert raid under gjennoppretting med elendig ytelse.

 

Husk også at diskkrasj skjer veldig sjeldent. I løpet av 21 år med PC har jeg opplevd det bare en gang!

Endret av jpmid
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Som en del har sagt før meg: raid er ikke backup. Raid beskytter til en viss grad mot hardwarefeil, men ikke mot brukerfeil. Gjett hva som forekommer oftest :D

 

Dersom du trenger tilnærmet 100% oppetid på en server er raid tingen. Hvor mange PC-brukere trenger egentlig det? (I tillegg må du ha en backupløsning).

 

På en vanlig arbeidsstasjon er det en bedre løsning å ta jevnlig backup til en ekstern disk (eller flere som du bytter på), og eventuellt ha en ekstra disk liggende som reserve.

 

Dersom du ikke vil ha bryet med å legge tilbake backup er forsåvidt raid 1 en løsning.

 

Det tar ofte like lang tid å gjennopprette et raid som å sette i en ny disk og legge tilbake backup. Med raid har du i mellomtiden et degradert raid under gjennoppretting med elendig ytelse.

 

Husk også at diskkrasj skjer veldig sjeldent. I løpet av 21 år med PC har jeg opplevd det bare en gang!

9252842[/snapback]

 

Raid er selfølgelig ikke backup, men en NAS disk kan brukes til backup. Backup fra resten av systemet med diverse PC-er som står å går.

 

Fordelen med en NAS disk er jo lite strømforbruk, liten plass, mindre støy, i tillegg til muligheten for RAID 5 hvis en disk skulle gå fyken. I tillegg skal vel en Thecus være selvregenerende i tillegg til at den er hot-swap så jeg kan bytte disk underveis, uten å boote opp igjen.

 

I tillegg er en Thecus slik at jeg ikke trenger å bygge opp med alle diskene på en gang. Jeg kan ta en og en disk, etter som økonomien min tillater det.

 

Har fortsatt lyst på, men da må jeg vinne i lotto :-)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Har tenkt litt på en Linksys NSLU2 eller en Synology USB Station kombinert med en ekstern usb-disk. Synology skriver at deres USB Station kan fungere som en nas-enhet med ekstern disk og som printserver med usb printer, men jeg har ikke klart å finne ut om den faksitk klarer begge deler samtidig eller om det er enten/eller...

 

Synology USB station støtter to printere eller 1 printer + 1 harddisk som må være FAT32. Støtter ikke 2 harddisker. Dette ifølge kundekommentarer på komplett.no

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Husk også at diskkrasj skjer veldig sjeldent. I løpet av 21 år med PC har jeg opplevd det bare en gang!

vel... av en eller merkelig grunn har jeg sett en del dårlige disker i årene som har gått.

seagate ligger på toppen av listen min over disker som har feilet...

så diskkrasj kan hende oftere enn man trur. men som oftest er det som du sier sjeldet at man opplever diskkrasj. trur jeg kan telle 4 havarerte disker i løpet av årene som jeg kan huske. det er litt flere enn det burde være.

Lenke til kommentar

Ser at det ikke er mange som lurer på dette med NAS disk.

Litt rart ehentlig i disse (t)rådløse tider.... Jeg tenkte på å skaffe meg dette selv, men vil ikke ha en NAS disk som kun støtter FAT32. Er det noen som har funnet en produsent som lager NAS med printport OG NTFS mulighet? BTW kjører vista ultimate SP1...

Lenke til kommentar

Synology Disk Station: https://prisguiden.no/product.php?productId=72799, bruker ext3 filsystem. Jeg regner med at du ønsker NTFS på grunn av at du har store filer som ikke får plass på FAT (max 4GB). På ext3 kan du ha filer på opp til 2TB.

Andre varianter av Synology Disk Station (SDS), kan ha flere disker i RAID.

SDS har USB printerport, men den er bare enveis. Du får altså ikke informasjon fra printeren om at det er tomt for blekk eller papir og lignende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...