torsteinvh Skrevet 4. juli 2007 Skrevet 4. juli 2007 Spørsmålet er om jeg trenger å lagre i JPEG når jeg lagrere i RAW. Hvorfor gjør vi egentlig det? 8999310[/snapback] Jeg gjør det fordi det er kjekt å greit å browse JPEG'ene direkte i Windows Explorer etter at filene er overført til PC. Også kjekt hvis noen vil ha bildene på mail og jeg sitter ved en PC som ikke har RAW-konverter. Har skrudd ned størrelsen på JPEG'ene så de tar ikke spesielt mye plass på minnekortet.
Ni kon Skrevet 4. juli 2007 Forfatter Skrevet 4. juli 2007 Så hvis man skyter i RAW + JPEG har man med andre ord rompekvaliet på JPEG formatet, da jeg bare skal se fort gjennom de på PC'n. Eventuellt sende på mail Begynner å skjønne litt av det grunnleggende før jeg stuper ut i RAW formatet Men med kun 4 GB på fjellturen min, blir denne tatt i JPEG i år. Med unntak av de bilder som kan være virklig av den store. eks: Når jeg står på en hånd på Kjeragbolten
MrLee Skrevet 4. juli 2007 Skrevet 4. juli 2007 Browse NEF filer i explorer kan man uansett gjøre med RAW viewer Powertoyen (ellerhva den nå heter). Såfremt man har legal windowsxp så får man lastet den ned
Ni kon Skrevet 4. juli 2007 Forfatter Skrevet 4. juli 2007 Skyte ren RAW jeg da. Bruker jeg mer batteri på å se på bildene på skjermen på min d80 når jeg ser på RAW enn når jeg ser på JPEG?
urkis Skrevet 4. juli 2007 Skrevet 4. juli 2007 På mitt kamera (D200) viser displayet at det er plass til 78 bilder (RAW + JPEG i beste kvalitet) på et 2GB extreme III kort, men det stemmer ikke alltid. Det er vel kanskje et slags gjennomsnitt? 8999304[/snapback] Displayet viser hvor mange bilder du har plass til av ukomprimert NEF, selv om du har satt på komprimering. Så du har betraktelig bedre plass enn du tror. Synes å ha lest et sted at man bør vurdere å skifte minnekort når displayet viser 10 bilder igjen. Mvh Øivind
PMnormal Skrevet 4. juli 2007 Skrevet 4. juli 2007 Du bruker jo Picasa fra før, Øyvind. Det er det jeg bruker tid daglig browsing. Av en eller annen grunn har jeg ikke fått til å installere rawtillegget i Vista. Noen som har peiling, evt kan linke til en side hvor problemet blir omtalt/løst? Mulig jeg har forsøkt å bruke feil versjon. Naturligvis bruker jeg genuin Vista.
MrLee Skrevet 4. juli 2007 Skrevet 4. juli 2007 (endret) Jeg snakker om XP jeg Oppgraderer ikke til Vista før jeg virkelig må, eller at de(og da mener jeg tredjepartsutviklerene) har kommet med skikkelige vista versjoner av "alt" jeg bruker. Endret 4. juli 2007 av MrLee
PMnormal Skrevet 4. juli 2007 Skrevet 4. juli 2007 Skjønte det, men noen andre her må vel bruke Vista. Alle programmer jeg bruker fungerer i Vista, så jeg er fornøyd. Jeg kan bare ikke se rawfiler uten å bruke en egnet browser/konverter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå