Gå til innhold

Kritikk på Macrobilder


Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg har fått tak i Sigma 150mm f/2.8 Macro og har rukket og teste den ut de siste dagene, dette er et objektiv jeg virkelig kan vokse på, for akkurat nå føler jeg ikke at jeg mestrer det helt enda, men har rukket å få tatt noen bilder de siste dagene, så hadde vært allright å få litt kritikk på dem. Si gjerne hva jeg kunne ha gjort bedre isteden fir å slakte bilde... På forhånd takk.

 

nr.1

post-121476-1183486185_thumb.jpg

 

Nr. 2

post-121476-1183486177_thumb.jpg

 

Nr.3

post-121476-1183486124_thumb.jpg

 

Nr.4

post-121476-1183486487_thumb.jpg

 

Nr.5

post-121476-1183486431_thumb.jpg

Endret av Cooj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Si gjerne hva jeg kunne ha gjort bedre isteden fir å slakte bilde... På forhånd takk.

8995299[/snapback]

Hmm.. lagt dem ut, kanskje?

 

- R

 

(reservert post for når bildet kommer... :))

 

EDIT: ombestemte meg og postet lenger ned.

 

- R

Endret av RamsPhoto
Lenke til kommentar

Har du vokst så mye objektivet at det er blitt klemt flatt, slik at det gir helt flate bilder?

Fy skam, PMnormal. Det var ikke snilt...

 

Edit: Forsøk å legge bildet inn som vedlegg. Det funker altid, og er mye mer brukervenlig for oss her ute.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Hva er ett macro-bilde?

 

Og jeg synes #1 var fint jeg.

8995626[/snapback]

 

Et bilde som gjengir objektet i riktig målestokk, altså 1:1.

 

Jeg synes bilde 2 og 4 var best.

De andre hadde litt rar fokus. Var liksom fokusert på et lite område, jeg ville hatt fokus på objektet, og ikke bare halve.

 

Bilde 4 var stilig, selve blomsten er ufokusert, men dråpen er fokusert og viser blomsten i speilbildet.

Lenke til kommentar
Hva er ett macro-bilde?

 

Og jeg synes #1 var fint jeg.

8995626[/snapback]

 

Et bilde som gjengir objektet i riktig målestokk, altså 1:1.

 

Jeg synes bilde 2 og 4 var best.

De andre hadde litt rar fokus. Var liksom fokusert på et lite område, jeg ville hatt fokus på objektet, og ikke bare halve.

 

Bilde 4 var stilig, selve blomsten er ufokusert, men dråpen er fokusert og viser blomsten i speilbildet.

8995659[/snapback]

 

 

Det skjønte jeg desverre ikke. Mener du at bildet blir vist i samme oppløsning som da det ble tatt?

Lenke til kommentar

Dette er altså den riktige tråden nå. Da får jeg skrive hva som er min favoritt på ny. Bildet nr 4 er noe helt annerledes enn hva jeg hadde forventet, da jeg åpnet tråden. Hvis settingen er konstruert, så er det en god idè. Hvis ikke, så er det godt sett.

De andre er ganske ordinære.

Lenke til kommentar

Et spørsmål, bare: Har du bevisst valgt største blenderåpning for å få så liten dybdeskarphet?

 

Hvis ikke tror jeg flere av bildene hadde gjort seg godt/bedre med liiiitt mer dybde - for nå ser de for uskarpe ut, etter min mening...

Endret av -mono-
Lenke til kommentar
Et spørsmål, bare: Har du bevisst valgt minste blenderåpning for å få så liten dybdeskarphet?

 

Hvis ikke tror jeg flere av bildene hadde gjort seg godt/bedre med liiiitt mer dybde - for nå ser de for uskarpe ut, etter min mening...

8996236[/snapback]

Trådstarter har valgt en stor blenderåpning, ikke en liten.

Makrofotos har ofte veldig liten dybdeskarphet, på grunn av den korte avstanden.

Lenke til kommentar

Da stoler jeg på at tråden er stabil, og at rekkefølgen på bildene ikke endrer seg igjen.

 

Jeg mener det er litt for mange bilder i samme tråd, så jeg forbeholder meg privilegiet å kun kommentere de jeg synes er interessante.

 

1. Dette bildet viser tydelig hvilke utfordringer det er å jobbe med makro. Fokusfeltet blir veldig smalt. Skal man få noe mer enn bare en tynn stripe i fokus, må man blende kraftig ned. Det igjen krever i de fleste tilfeller stativ.

 

Det er godt mulig du har lagt fokus slik med vilje, i alle fall er det er godt treff med fokusplanet. Bildet ville nok vært mange ganger mer spennenede hvis insektet hadde vist fronten. Jeg ville også croppet mye hardere, den lange stripen med skarpt underlaget tar fokus vekk fra motivet og avslører egentlig mer om foto-teknikken enn det bidrar til bildet. Eventuelt kan du legge på blur slik at kun et lite felt rundt motivet er skarpt.

 

Dette er min favoritt blant de fem.

 

4. Veldig spennende motiv og komposisjon. Synd ikke dråpen ble helt i fokus; det ville blitt et blinkskudd.

 

5. Creepy. Igjen vises tydelig det smale fokusområdet, men her har du fått frem motivet mye bedre. Jeg er ikke sikker på om jeg liker å være så nær disse kreaturene, men foto skal også sjokkere og provosere iblant. Spesiell effekt med refleksjonen i øyet. Hvis denne fuglen har så lav hjertefrekvens som jeg mistenker (les: død), så ville jeg flyttet den og fotografen slik at motivet i refleksjonen ble mer spennende. Et skarpt bilde avtegnet i fuglens øye ville vært veldig bra, og kunne gitt bildet en bedre "historie" å fortelle.

 

Lykke til med det nye objektivet! Håper å se flere makrobilder her inne både fra deg og andre.

 

- Rams

 

EDIT: Leif

Endret av RamsPhoto
Lenke til kommentar
Et spørsmål, bare: Har du bevisst valgt minste blenderåpning for å få så liten dybdeskarphet?

 

Hvis ikke tror jeg flere av bildene hadde gjort seg godt/bedre med liiiitt mer dybde - for nå ser de for uskarpe ut, etter min mening...

8996236[/snapback]

Trådstarter har valgt en stor blenderåpning, ikke en liten.

Makrofotos har ofte veldig liten dybdeskarphet, på grunn av den korte avstanden.

8996285[/snapback]

 

Sorry - den kom ut helt motsatt... :tease:

Lenke til kommentar

Hei igjen.

Tusen takk for masse bra kritikk. Spesielt takk til dere som sier hva jeg burde gjøre bedre eller annerledes. Slik lærer man jo.

Skjønner at blomster bildene var litt kjipe, men har ikke så mange spennende blomster i hagen min, men skal finne bedre motiver ut over sommeren, disse ble tatt i gledesrus over det nye objektivet.

Men jeg må kommentere noen av innlegene her.

 

Har du vokst så mye objektivet at det er blitt klemt flatt, slik at det gir helt flate bilder?

Fy skam, PMnormal. Det var ikke snilt...

 

Edit: Forsøk å legge bildet inn som vedlegg. Det funker altid, og er mye mer brukervenlig for oss her ute.

8995362[/snapback]

 

Hehe, objektivet er ganske solid så jeg trur ikke det er så stor fare for dette, dog hvis det hadde vært en kit zoom, så hadde det nok vært like flatt som fokusfeltet på 150mm på f/2.8...

 

Likte klart det siste bildet best, det nest siste var også kult, men du kunne med fordel hatt litt større blender også her.

8995779[/snapback]

 

Større eller mindre blender? Bildet er tatt på blender f/16... Kunne dog tatt det på f/22 men trur ikke det ville ha forandret bilde så mye.

 

Da stoler jeg på at tråden er stabil, og at rekkefølgen på bildene ikke endrer seg igjen.

 

Jeg mener det er litt for mange bilder i samme tråd, så jeg forbeholder meg privilegiet å kun kommentere de jeg synes er interessante.

 

1. Dette bildet viser tydelig hvilke utfordringer det er å jobbe med makro. Fokusfeltet blir veldig smalt. Skal man få noe mer enn bare en tynn stripe i fokus, må man blende kraftig ned. Det igjen krever i de fleste tilfeller stativ.

 

Det er godt mulig du har lagt fokus slik med vilje, i alle fall er det er godt treff med fokusplanet. Bildet ville nok vært mange ganger mer spennenede hvis insektet hadde vist fronten. Jeg ville også croppet mye hardere, den lange stripen med skarpt underlaget tar fokus vekk fra motivet og avslører egentlig mer om foto-teknikken enn det bidrar til bildet. Eventuelt kan du legge på blur slik at kun et lite felt rundt motivet er skarpt.

 

Dette er min favoritt blant de fem.

 

4. Veldig spennende motiv og komposisjon. Synd ikke dråpen ble helt i fokus; det ville blitt et blinkskudd.

 

5. Creepy. Igjen vises tydelig det smale fokusområdet, men her har du fått frem motivet mye bedre. Jeg er ikke sikker på om jeg liker å være så nær disse kreaturene, men foto skal også sjokkere og provosere iblant. Spesiell effekt med refleksjonen i øyet. Hvis denne fuglen har så lav hjertefrekvens som jeg mistenker (les: død), så ville jeg flyttet den og fotografen slik at motivet i refleksjonen ble mer spennende. Et skarpt bilde avtegnet i fuglens øye ville vært veldig bra, og kunne gitt bildet en bedre "historie" å fortelle.

 

Lykke til med det nye objektivet! Håper å se flere makrobilder her inne både fra deg og andre.

 

- Rams

 

EDIT: Leif

8996557[/snapback]

 

Takk for langt og lærerikt innlegg. Første bilde er tatt håndholdt og med smalt fokusfelt med vilje, prøvde å ta et annerledes macro bilde, og ikke bare et "in your face" macro bilde. Men skjønner at det kan være en fordel å å ta bilder av fronten på dyrene og øke fokusfeltet en smule.

 

Angående fulglen, så var den fult levende. Satt og tok bilde av Marihøna da den krasja i vinduet bak meg. Den klarte seg fint, men ble nok litt fortumla, for den satt bare å så dumt på meg mens jeg snek meg nærmere og nærmere mens jeg tok bilder. Men akkurat da jeg begynte å komme skikkelig innpå den, så var minnekortet fult, typisk, jeg satte i gang med å knote med å slette bilder, og vips så var fuglen borte...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...