Gå til innhold

Ny bærbar 12-14" (Dell vs Asus)


Anbefalte innlegg

Skal gå til innkjøp av ny bærbar. Den vil bli benyttet til vanlig nettbruk, kontorapplikasjoner, musikk, foto/video og litt spilling (minimalt). En god allround maskin med andre ord. Har en 15.4"Ws slepbar fra før, og skal derfor prioritere vekt/størrelse med gode prestanda denne gang. Prisrange opp til 14000-15000,-

 

Har til nå sett på følgende modeller:

 

Dell XPS M 1330

 

Dell XPS M1210

 

Multicoms Z37S

 

Dell XPS M 1210 har en fin størrelse, men litt dårlig ytelse. M 1330 ser fin ut, men Asus maskinen er vel et bedre kjøp i forhold til ytelse? I skrivende stund heller jeg mest mot Z37S etter å ha lest litt om den.

 

Er det eventuelt andre alternativer jeg bør se på?

 

Edit: Sånn jeg ser det nå står vel valget mellom Dell XPS M 1330 eller Multicoms Z37S.

Dells sterke sider er vel først og fremt design og kvalitet (?) mens Z37S kan bli litt rimeligere med noe høyere ytelse, bla Turbo Memory. Innspill?

 

 

Her er oppsettene jeg har endt med:

 

Intel® Core™ 2 Duo T7100-prosessor (1,80 GHz, 800 MHz, 2 MB L2-buffer)

Ekte Windows Vista™ Business - norsk

 

Grunnleggende garanti - 1 års XPS Premium Hardware Support (inkl. spill- og på stedet-støtte)

 

Ingen Accidental Damage Support

 

Crimson Red og 2,0 megapikslers kamera for CCFL-skjerm

 

13,3-tommers UltraSharp™ WXGA (1280 x 800) CCFL-skjerm (220 nit) med TrueLife™

 

2048 MB 667 MHz Dual Channel DDR2 SDRAM [2 x 1024]

 

160 GB (5400 rpm) SATA-harddisk

 

nVidia® GeForce™ Go 8400M GS med 128 MB GDDR3 dedikert grafikkminne

 

Fast 8x DVD+/-RW slank stasjon med innstikksplass, inkludert programvare

 

9-cellers primært litiumionbatteri (85 W/t)

 

Dell™ TrueMobile 355 intern Bluetooth-modul - europeisk

 

Intel® Pro Wireless 3945 802.11a/b/g Mini-Card - Europa

 

12,548.75 kr Inkl. mva, miljøgebyr og frakt

 

 

 

Intel Core 2 Duo Mobile T7300 2.00GHz 4MB Cache

 

13.3" WXGA blank skjerm 1280 x 800

 

NVIDIA® GeForce® 8400M G skjermkort 256MB

 

 

2GB minne DDR2 667MHz SO-DIMM (2 x 1GB)

 

160GB SATA 5400RPM 2.5"

 

Intel Turbo Memory, 1GB

 

MICROSOFT Windows Vista Home Premium 64-bit, norsk OEM

 

 

Total pris 12 539,-

(10 031,- ekskl. mv

Endret av Frekkas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor stor er forskjellen i ytelse mellom skjermkortene da? Kan tenke meg at Asusen gir litt mer støy

8994321[/snapback]

8400 GS har fått 300 poeng meir i 3DMark06 enn 8400 G. Altså er det Dell som har det beste kortet.

 

Ellers så har den eit betre design (subjektivt), skjerm, batteri osv

 

Eg er i alle fall ikkje i tvil om at eg kjem til å velje M1330. Såg ein del på Z37S før M1330 blei lansert, men no er det ikkje tvil i det heile kva som blir min nye pc.

Lenke til kommentar
men da er vel ikke valget så vanskelig.. asus  , bedre skjermkort, og 8 kr billigere, ... pc'en i seg selv er bedre enn dell sin..

8992589[/snapback]

Du er jo heilt på bærtur her.

 

For det første er ikkje skjermkortet betre, og på kva måte er pcen i seg sjølv betre? Alltids greit å argumentere for meiningane sine.

Lenke til kommentar
8400 GS har fått 300 poeng meir i 3DMark06 enn 8400 G. Altså er det Dell som har det beste kortet.

 

Ellers så har den eit betre design (subjektivt), skjerm, batteri osv

 

Eg er i alle fall ikkje i tvil om at eg kjem til å velje M1330. Såg ein del på Z37S før M1330 blei lansert, men no er det ikkje tvil i det heile kva som blir min nye pc.

8994946[/snapback]

 

Samtidig får du veldig mye mer hardware for pengene med tanke på CPU.

 

Kan sammenligne litt, for jeg er veldig i tvil på hvilke av disse 2 jeg ønsker å kjøpe, er i samme situasjon som Frekkas.

 

Dell:

2.00 GHz, 4 MB L2 cache, 800 MHz FSB

LED skjerm

2GB ram

120GB HD

X3100 skjermkort

9-cellers

ikke noe ekstrautstyr

 

13333,-

 

Asus:

2.00GHz 4MB Cache

2GB ram

120GB HD

GeForce 8400M G skjermkort 256MB

6-cellers

ikke noe ekstratutstyr

 

11059,-

 

Her ser man ganske klart at du får mer hardware for pengene. Jeg er ute etter en maskin som er rask, mye minne og som skal være portabel. Jeg spiller omtrent aldri, så skjermkort er ikke viktig for meg. Hadde Asusen hatt LED skjerm hadde det ikke vært noe tvil i hvilken maskin jeg skulle valgt, samtidig kan jeg få Dellen til samme pris om jeg går ned til 1.5GHz CPU, men det vil bli merkbart i ytelse. Huff, dillemma

Lenke til kommentar
Og Dellen har et mye bedre utseende :)

8995156[/snapback]

Smaken er som baken. Delt i to. :p

 

Uansett, ser ut som om asusen er et "bedre" valg om man tenker på lommeboken og oppgraderinger, mens dell'en har en ganske vennlig startpris. Grafikkmessig så tror jeg disse to laptopene er ganske like (128mb NV8400GS vs 256mb NV8400M).

Lenke til kommentar
men da er vel ikke valget så vanskelig.. asus  , bedre skjermkort, og 8 kr billigere, ... pc'en i seg selv er bedre enn dell sin..

8992589[/snapback]

Du er jo heilt på bærtur her.

 

For det første er ikkje skjermkortet betre, og på kva måte er pcen i seg sjølv betre? Alltids greit å argumentere for meiningane sine.

8994951[/snapback]

tosk , skjermkortet til asus er det samme men bare med dobbelt så mye ram , hvis det ikkje e bedre så vett kje..., og det er bedre prosessor på asus , så vett ikkje heilt kem som e på bærtur er, hadde ikke stolt helt på de 3dmarks som de legger ut.. kortet som er på asus er bedre.. litt mer støy? kanskje.. minimalt

Endret av toazty
Lenke til kommentar

Var då voldsomt til krass ordbruk du skulle komme med her. Du kjem med info som er feil og då må eg rette deg. Kvifor skal ein ikkje stole på 3DMark? Dessuten er det eit 8400 GS i M1330, mens det er eit 8400 G i Z37S. GS er betre.

 

Og for å sitere ventle på slutten her for å legge saka død:

 

Det sa ikke oversikten noe om, men det vil fortsatt være GS som yter best. Husk at minnemengden spiller mindre rolle for ytelsen mellom to like GPU'er, i hvertfall på de oppløsningene 8400 vil operere på.

 

Du kjem med bastante meiningar uten å kunne argumentere for det. Er jo litt dumt viss trådstartar tar desse meiningane til etterretning og så viser det seg at det er feil.

 

Forskjellen er ikkje stor mellom desse korta, og sjølv ville eg ikkje brukt det mot verken den eine eller andre maskina. Men du set det altså som eit pluss i favør Z37S, og det er altså ikkje riktig.

 

End of story.

Endret av krizzzy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...