Gå til innhold

Flashing/FW-oppdatering av Symbian Series60!


DTS

Anbefalte innlegg

Perfect Ododoo! :thumbup:

Hei.

Jeg er ny i forumet her og ønsker å si hei til alle sammen! Dette er et supert forum, og jeg har funnet mange svar på ting jeg har lurt på. Fortsett med godt arbeid og gode råd!

Nå er jeg imidlertid havnet i et dilemma jeg ikke finner svar på og må nå spørre....

Jeg har en gammel Nokia 6630, som har funka godt bestandig, antakelig en av de beste telefonene jeg har hatt, og det er mange....

Nok om det. Jeg prøvde å legge inn ME firmware på den, Scandinavisk, men der ikke norsk språk, ikke på noen av alternativene.

Dette vil vel si at jeg aldri får mer norsk språk på telefonen da det ikke går an å nedgradere igjen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, du får Norsk språk igjen...

 

Bare forandre produktkode tilbake til vanlig 6630 igjen det, for av en eller annen merkelig grunn så er FW-versjonen på den som skal være ME, og den vanlige den samme...?

 

Når du så kjører NSU, velger du bare reinstaller FW! :)

Lenke til kommentar
Joda, du får Norsk språk igjen...

 

Bare forandre produktkode tilbake til vanlig 6630 igjen det, for av en eller annen merkelig grunn så er FW-versjonen på den som skal være ME, og den vanlige den samme...?

 

Når du så kjører NSU, velger du bare reinstaller FW! :)

Takker for kjapt svar! :)

Jeg skal prøve dette med en gang.

Bare det at firmwaren jeg hadde var 6.03.08 og nå er det 6.03.40.

Skal teste så får du tilbakemelding

Lenke til kommentar

Bare hyggelig AneMona, og velkommen til forumet btw! :yes:

 

Grunnen til at du ikke fikk reinstallert original FW igjen, er nok fordi telefonen i sin tid ble kjøpt med operatørlås (d.v.s. at den originale produktkoden på denne er operatørlåst), samt som du var inne på selv: at denne inneholdt en eldre FW-versjon...

Og nedgradering av FW via guiden beskrevet i denne tråden, er som kjent ikke mulig nei.

 

Da fjerner jeg de 2 produktkodene som skulle vært Skandinavisk 6630 ME, i.o.m. at du bekrefter at disse ikke fungerer slik de skal...

Lenke til kommentar
For de av dere som måtte oppleve en "død" telefon ved/etter FW-oppdatering, og har gitt opp alt annet:

 

Prøv å foreta en "hard reset" før dere evnt. leverer telefonen inn til service.

At dette fungerer kan jeg ikke garantere, for dette kommer litt an på hvor langt dere kom under oppdateringsprosessen...

Men det er ihvertfall verdt et forsøk, hvis det kan hjelpe mot å bli "telefonløs" i +/- 4 uker p.g.a. innlevering til et serviceverksted.

 

Dette gjøres da på følgende måte:

-Slå av telefonen (hvis den ikke er avskrudd).

-Ta ut batteriet i noen sek., for deretter sette på plass.

-Hold nede 3 taster (grønn-, stjerne- og 3-tast).

-Skru på telefonen mens de tre tastene er inntrykt, og hold de 3 tastene inne helt til du får en melding på skjermen (PIN-kode, e.l.).

 

Hvis du "glipper" en tast i et millisekund, er det bare å starte på nytt...

 

Det er litt knotete å treffe/holde disse samtidig, men... smile.gif

 

 

Hvis ovenfornevnte ikke hjelper når uhellet er ute, blir"død" telefon som følge av FW-oppdatering dekt av garanti btw, hvis det kan være noen trøst...

 

Hvor lenge må jeg påregne å måtte holde de tre knappene nede etter å ha slått på telefonen igjen? Ett minutt? To? Får det ikke til å virke på min døde N73ME etter feilsått fw-oppdatering.

 

tlangseth

Lenke til kommentar

Eneste alternative måte til FW-oppdatering via PC, blir FOTA (FirmwareupdatesOverTheAir) eller Enhetsbeh. som menyvalget i telefonen, kalles på Norsk.

 

FOTA kan derimot bli en kostbar affære, såfremt du ikke har fri datatrafikk implementert i ditt abonnement.

Ta et eksempel fra operatøren Chess:

På min E65 så er flashfilen på ca. 50Mb. Chess skal ha Kr. 14 pr. Mb, dvs. at nedlastningen koster deg ca. Kr. 700,-.!

På N73, så mener jeg å huske at flashfilen var på nærmere 80Mb. D.v.s. en totalpris på ca. Kr. 1100,-.!.!

 

Har selv ikke satt meg inn i hvordan evnt. sette opp en server, brukernavn, etc. hva FOTA angår.

FOTA har vært uintressant for min del, både p.g.a. at jeg ikke har fri datatrafikk-avtale, og ei heller makspris på datatrafikk pr. dag....

 

Men for alt jeg vet, så er det godt mulig dette lar seg gjøre via WLAN, på E65/N95/N82/etc. (tviler, men...).

Endret av DTS
Lenke til kommentar

Som jeg sier i min forrige post også, så har jeg ikke prøvd å sette opp server for dette selv.

Så om dette lar seg gjøre via WLAN eller ikke, tør jeg ikke svare på.

 

Grunnen til at jeg derimot tviler litt på at dette lar seg gjøre, er fordi tilkoblingen da ikke kan knyttes til hverken mobilnummeret ditt eller mobiloperatøren din (og muligens ikke din telefonmodell heller)...

 

Et eksempel:

Du stemmer på en deltaker i TV2-programmet Idol. Får så en kvitterings-/ takk for at du stemte-melding tilbake, som inneholder en link til en WAP-side. Bruker du WLAN som nettverkstilkobling for å åpne denne linken, så får du en feilmelding, som sier at "kunne ikke åpne p.g.a. at mobilnummeret ikke vises" eller noe i den dur...

 

Bortimot samme problemet tror jeg nok man kan støte på via FOTA<->WLAN også, uten at jeg kan si dette med sikkerhet...

Endret av DTS
Lenke til kommentar

Da har du siste tilgjengelige FW-versjon.

 

Er telefonen kjøpt i utlandet, så får du ikke oppdatert denne med Skandinavisk språkpakke alikevel, før reinstallering av FW blir gjort tilgjengelig til N95 8GB via NSU.

Og dette er meg bekjent ikke mulig pr. dags dato.

 

Hadde selv problemer med å klare å lese av produktkoden på min gamle N73.

Dette var dog med en eldre versjon av NSS.

Men den var forandret...

 

Mulig du opplever det samme her da, uten at jeg kan si dette med 100% sikkerhet.

For N95 8GB var muligens ikke påtenkt, da versjonen av NSS ble utgitt...

Så det er godt mulig at NSS ikke støtter N95 8GB i "read" m.a.o.

Lenke til kommentar
Da har du siste tilgjengelige FW-versjon.

 

Er telefonen kjøpt i utlandet, så får du ikke oppdatert denne med Skandinavisk språkpakke alikevel, før reinstallering av FW blir gjort tilgjengelig til N95 8GB via NSU.

Og dette er meg bekjent ikke mulig pr. dags dato.

 

Hadde selv problemer med å klare å lese av produktkoden på min gamle N73.

Dette var dog med en eldre versjon av NSS.

Men den var forandret...

 

Mulig du opplever det samme her da, uten at jeg kan si dette med 100% sikkerhet.

For N95 8GB var muligens ikke påtenkt, da versjonen av NSS ble utgitt...

Så det er godt mulig at NSS ikke støtter N95 8GB i "read" m.a.o.

 

er visst andre her inne som har klart det med NSS, finner telefonen og leser av den gamle produktkoden.

men når eg legger inn den nye så er det bare den gamle som dukker opp i gjenn :cry:

 

hva er NSU??

Lenke til kommentar

Meg bekjent finnes kun en FW-versjon til N95 8GB, og når det ikke er mulig å reinstallere denne via NSU ennå, så betviler jeg sterkt at noen skulle ha klart dette også.

Forandret produktkode: Ja.

Fått oppdatert/reinstallert FW: Nei.

 

NSU er forkortning for Nokia Software Updater. Altså programmet du benytter for å få oppdatert/reinstallert FW.

Endret av DTS
Lenke til kommentar
Meg bekjent finnes kun en FW-versjon til N95 8GB, og når det ikke er mulig å reinstallere denne via NSU ennå, så betviler jeg sterkt at noen skulle ha klart dette også.

Forandret produktkode: Ja.

Fått oppdatert/reinstallert FW: Nei.

 

NSU er forkortning for Nokia Software Updater. Altså programmet du benytter for å få oppdatert/reinstallert FW.

Hva gjør eg gale når eg forandrer produktkoden da?

den hopper jo hele tiden tilbake til det orginale.

er det noe spesielle innstillinger eg skal bruke,hvilke av versjonene av NSS skal eg bruke.

Takker så mye for all hjelp :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...