Gå til innhold

"denne siden finnes ikke" med php?


Anbefalte innlegg

Hei, kanskje emnetitelen forklarer litt dårlig, men jeg lurer på om hvordan man får "beklager, denne siden finnes ikke. gå tilbake for og prøve på nytt" med php, når noen har trykket inn feil adresse eller kanskje har trykket på en link som ikke fungerer lengere!...

 

Håper det er noen som forstår hva jeg mener!. :love: .

 

Mvh.

 

-Fredrik-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker du et include script og feilen er kun slik f.eks: index.php?side=<feilher> så vil goggen90 sitt fungere kjempe bra..

 

mats-dani: De spurte etter en måte å gjøre det på i PHP, og det var det goggen90 laget til de..

Endret av 0lav
Lenke til kommentar

Olav har helt rett ;)

 

Om du inkluderer en fil (trenger ikke være "include script") i et script er den måten jeg sa den perfekte måten.

 

Men om du har et includescript er dette også perfekt, da er det enten å inkludere filen som blir spurt etter (om den finnes) eller inkludere/skrive ut: "denne siden finnes ikke" :)

Lenke til kommentar

En liten ide....

 

legg dette i .htaccess

ErrorDocument 400 '<script>window.location.href="/"</script>'
ErrorDocument 403 '<script>window.location.href="/"</script>'
ErrorDocument 404 '<script>window.location.href="/"</script>'

Kopier denne filen til alle undermapper, og brukeren vil få opp din standard index fil f.eks index.php uansett hva dem prøver og skrive bak dersom det ikke finnes eller at brukeren ikke har tilgang. Alternativt kan du bytte ut "/" med "/?goto=notfound" eller hva du måtte bruke av include system for og vise en feilmelding. Jeg vet desverre ikke om noen praktisk gjenomførbar måte og få dette til med php.

 

Vet ikke om dette -kan misbrukes- / -er generelt en dum ide-, men det er det helt sikkert noen andre som vet her :)

Lenke til kommentar

Eneste grunnen til og velge ett jsscript inne i .htacess var for og faktisk fjerne alt brukeren måtte ha finne på og skrive feil. Sånn at om dem senere skulle bookmarke noe, så er det garatert den korrekte adressen fremfor en som inneholder feil (hvorav .htaccess retter den).

 

Men det er klart dette går jo ann og sjekke med php inne i index fila, og det er kanskje en bedre utvei?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...