Gå til innhold

Uopprettelige bugs i Core 2 Duo?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Pqy3rC

CPU bugs er først og frems et problem for dem som lager operativsystemer (Windows, Linux, OpenBSD +++) og normalt ikke for oss andre.

 

Som bruker benytter du en applikasjon, applikasjonen benytter operativsystemet, operativsystemet benytter CPU'en. De som lager operativsystemer er derfor de eneste som benytter CPU'en direkte (noen få unntak finnes) og derfor også de som i størst grad må slite med CPU feil.

 

Dersom du som bruker bytter CPU i maskinen med en ny type som ikke er "godkjent" av de som lager operativsystemet i maskinen kan du lage deg selv problemer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde en Pentium 60 Mhz den gang den mye omtalte FDIV-bug'en (flyttalls-kalkulasjoner) herjet. Det var vel en gang i starten av 1995 de norske distributørene fikk tilbud om å bytte CPU'ene hos Intel for kundene sine.

 

Den store diskusjonen som fikk Intel til å gå med på å etterleve kravene fra brukerne (å tilby bytte av CPU) foregikk på Usenet. Det ble blant annet diskutert hvor fatal denne feilen kunne være for virksomhetskritiske bedrifter, f.eks. helsevesenet.

Endret av G
Lenke til kommentar

For de som har tenkt og laste ned mikrokode oppdateringen fra Microsoft sjekk først om Bios'en din har oppdateringen.

 

Mange av P35/G33 hovedkortene's bios har allerede denne oppdateringen, det er bare Microsoft som er litt seint ute noe som ikke er uvanlig ;)

Lenke til kommentar
If it works, dont fix it!

8970586[/snapback]

 

Buy it, use it, break it, fix it,

Trash it, change it, melt-upgrade it,

 

Charge it, pawn it, zoom it, press it,

Snap it, work it, quick-erase it,

 

Write it, cut it, paste it, save it,

Load it, check it, quick-rewrite it,

 

Plug it, play it, burn it, rip it,

Drag and drop it, zip-unzip it,

 

Lock it, fill it, curl it, find it,

View it, coat it, jam-unlock it,

 

Surf it, scroll it, pause it, click it,

Cross it, crack it, twitch-update it,

 

Name it, rate it, tune it, print it,

Scan it, send it, fax-rename it,

 

Touch it, bring it, pay it, watch it,

Turn it, leave it, stop-format it.

 

:thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg tror helt ærlig ikke at noen av de store produsentene slipper en CPU på markedet med så alvorlige feil at det rammer folk flest. Dermed sitter vi tilbake med en teoretisk diskusjon hvor forståsegpåerne finner opp absurde scenarier for å ha noe å hakke på.

8967882[/snapback]

Det er jo nettopp DET som er problemet denne gangen. Her er det en "feature" i prosessoren som kan gi BSOD. Om dette er Microsoft sin feil (siden problemet ikke oppstår i Linux) eller Intel, spiller for såvidt ikke noen rolle. Dette ER en feil som kan ramme de vanlige brukerne. Da pleier man vanligvis å klage på softwareprodusenten...

Tja, det ser jo ikke ut til å ramme folk flest særlig. Da ville det vært fanget opp for lenge siden, og vi som driver med drift hadde visst om det. Ja, det er nok et problem, men er det så stort at man kan kalle det reelt? Hvem sin feil det er kan jo bli en artig diskusjon, men den orker jeg ikke begi meg inn på her :)

 

Dessuten - så lenge det finnes feiler som påvirker brukerne, så er det aldri "galt" å klage før de feilene er fjernet. Det må ikke bli slik at feil aksepteres fordi "de vet sikkert bedre..."

8968365[/snapback]

For all del, men jeg er også lei av krisemaksimering bare for egen PR.

 

 

CPU bugs er først og frems et problem for dem som lager operativsystemer (Windows, Linux, OpenBSD +++) og normalt ikke for oss andre.

8968997[/snapback]

QFT

 

KickF: Gottalove Daft Punk :) Det der er faktisk ringetonen min på tekniske kontakter :wee:

Endret av enden
Lenke til kommentar

Så vidt jeg ser så gjelder dette kun for Core 2 Duo prosessorer, Cookie1.

Uansett ikke noe du trenger å tenke på med mindre du er innvolvert i IT-drift for noe/noen som har c2d baserte maskiner som det er vitalt å holde i gang.

 

EDIT:

 

Viser til denne siden for en gjennomgang av noen av bugsa som plager Theo, signert Matthew Dillon fra DragonFly,

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Kommer denne oppdateringen på Windows update? Liker ikke å laste ned oppdateringer enkeltvis. Mister oversikten.

8972676[/snapback]

Ja denne oppdateringen fant jeg på Windows Update i dag:

 

Q: Which Intel processors are affected?

 

A: Although these issues are uncommon, the following Intel processors may be affected:• Mobile: Intel Core 2 Duo mobile processor.

• Desktop: Intel Core 2 Duo desktop processor, Intel Core 2 Quad desktop processor, and Intel Core 2 Extreme processor.

• Server: Intel Xeon processors 3000, 3200, 5100, and 5300 series.

Q: If you install the microcode reliability update, do you still require the latest BIOS update?

 

A: If you install the microcode reliability update, you do not require the latest BIOS update.

 

Q: Does the microcode reliability update have to be proactively installed?

 

A: Affected Intel processor users must use the microcode reliability update.

 

Men det jeg ikke skjønner er at den ble tilbudt min Pentium M 1,4 Ghz baserte bærbare PC. Enten er det smør på flesk, og at du får den lastet ned, men at den under installasjonen klarer å skille mellom forskjellige CPU'er (noe jeg synes bør være nødvendig av Microsoft å skille mellom), for ellers får du jo installert kode som ikke gjør noe som helst forskjell for akkurat din CPU.

 

Mulig vi får høre mer om dette snart? Noen som har sett noen skriverier om det?

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...