Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Er dette en Gigabit kabel?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal ha meg en ny gigabit nettverks kabel.... Den skal være 20 m lang og være krysset...

 

Er desverre lite kjent med hva forskjellen er mellom Cat5, cat5e og cat6 noen som kan fortelle meg hva jeg trenger? skal bestille fra komplett...

 

Ser litt på Denne

 

-Daniel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Cat5e er gigabitKOMPITABEL mens cat6 er gigabitSERTIFISERT.

 

Du kan kjøre gigabit på cat5e på ikke alt for lange strekk. Men anbefaler uansett cat6.

8971188[/snapback]

 

Det stemmer ikke med teorien. En teori som helt tilbake i 2000 sa at cat5e skal kunne kjøre Gbit nettverk opp til 100 meter.

Hvor har dere fått det fra at det bare fungerer opp til 25 meter??

...i praksis??

 

Edit: Cat5E

Endret av kahorn03
Lenke til kommentar

For de som lurer på hvordan man får 1Gb overført 100M over en Cat5e kabel så er det forklart nedenfor. Et viktig poeng er at man ikke kan overstiger frekvensen på 125MHz enten man bruker 100Mb eller 1000Mb.

 

The data is transmitted along the twisted pair wires. One wire is used for the positive and one for the negative side of the waveform, i.e. send and return. As the two signals are the inverse of each other any radiation is cancelled out. From the table the lines are labelled RD for received data and TD for transmitted data.

 

The Cat 5 cable used for transmitting 100BaseT Ethernet actually has a maximum clock rate of 125 Mbps. The reason for this is that the signal is coded so that 8 bits are coded into a 10 bit signal in a scheme known as 8B/10B. Thus to transmit at 100 Mbps the maximum clock rate is 125 MHz. This factor can also be used to advantage by 1000BaseT, Gigabit Ethernet.

 

To achieve the rate of 1000 Mbps, Gigabit Ethernet, 1000Base-T uses a variety of techniques to retain the maximum clock rate of 125 MHz while increasing the data transfer rate of a Gigabit. In this way the standard Cat 5 cable can be used as Gigabit Ethernet cable.

 

The first technique is that rather than using two wires to enable it to carry a signal representing a "0" or "1", it uses two sets of twisted pair and in this way four different data combinations can be transmitted: "00", "01", "10", and "11". This gives a four-fold increase in transmission speed. To give a further increase in speed by a factor of two, each twisted pair is used for transmission and reception of data, i.e. each twisted pair is bi-directional.

 

This method of transmission is known as 4D-PAM5, and the maximum data rate is 125 Mbps x 4 x 2 = 1000Mbps.

 

A further voltage is used for error correction.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...