Gå til innhold

Hva er grunnen til de fleste bilkræsj?


Anbefalte innlegg

Jeg tror du har missforstått , drivsstofforbruket øker ikke av lavere hastighet på dårlige veier, men av høyere hastighet på gode veier. Da vil folk kjøre mer enn noen gang og veistøvet øker også mye på grunn av piggdekk..

8961424[/snapback]

Nei, det er jeg uenig i. Om man kan holde en høyere hastighet på samme strekning så vil forbruket gå ned grunnet at man kan kjøre på et høyere gir. Jeg skjønner dessuten ikke resonnementet ditt ang. sammenhengen mellom bilkjøring og veikvalitet. Tror ikke folk vil kjøre noe mer om veiene blir bedre, de vil kun kjøre mer effektivt over lengre avstander.

 

Dette er uansett waaaay offtopic, tråden handler om ulykker ikke miljøet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tror du har missforstått , drivsstofforbruket øker ikke av lavere hastighet på dårlige veier, men av høyere hastighet på gode veier. Da vil folk kjøre mer enn noen gang og veistøvet øker også mye på grunn av piggdekk..

8961424[/snapback]

Nei, det er jeg uenig i. Om man kan holde en høyere hastighet på samme strekning så vil forbruket gå ned grunnet at man kan kjøre på et høyere gir. Jeg skjønner dessuten ikke resonnementet ditt ang. sammenhengen mellom bilkjøring og veikvalitet. Tror ikke folk vil kjøre noe mer om veiene blir bedre, de vil kun kjøre mer effektivt over lengre avstander.

 

Dette er uansett waaaay offtopic, tråden handler om ulykker ikke miljøet.

8961486[/snapback]

 

Hehe , jeg svare bare på kritikk som blir gitt meg, svarte på mange ting beklager om noen ble litt off-topic.

 

Må jo svare deg også, hvis hastigheten er lavere så trenger vi ikke sportsbiler alle sammen som bruker over 1 liter per mil ved 100 km/h.

 

Har jo lest om mange eksempler der veiene er blitt bygd ut så har trafikken økt kraftig i tiden etterpå, folk kjører rett og slett mer når veiene blir bedre. Jeg vet ikke med den nye veien gjennom vestfold som det har vært snakket om men vil anta at det har vært en stor trafikkvekst. Her på vestlandet så ser jeg det at når store veiprosjekter blir ferdigsstilt og folk slipper f.eks å ta ferge så øker trafikken veldig på den strekkningen.

 

Synes det er rart dere er uenig i at færre biler og lavere hastig på veiene ikke vil bidra til færre ulykker...

Lenke til kommentar

Det virker egentlig som visse tror de aller fleste kjører for moroskyld. Det å kjøre er nødvendig her i norge, og med det prinsippet i bakhodet offentlig transport er utrolig ineffektivt. Med tbanen bruker jeg en drøy time på jobb, mens med bil bruker jeg 4-5 minutter fra jeg låser døra til jeg står utenfor jobben. Det er kanskje ikke et så vanskelig valg hva en velger?

 

Det er idioti å si bedre og sikrere veier ikke sparer liv. At det er mennesklig feil det skjer ulykker nå er et for naivt begrep. Det vil så og si alltid være mennesket som faktisk gjør feilen, uansett om vi kjører på en kjerrevei eller en 8 fils motorvei. Det handler om å legge til rette for at den mennesklige feilen ikke skjer, noe som så absolutt er noe som i alle år har blitt nedprioritert her i landet som politisk ukorrekt.

Lenke til kommentar
En idiot-bekjent av meg - som stemmer FrP - ......

8959092[/snapback]

Å begynne et innlegg som dette sier vel en del om trådstarters forutinntatte holdninger, og derved ikke byr på noen fornuftig diskusjon ettersom han har inntatt et klart standpunkt i saken når det gjelder utsagn fra alle som stemmer Frp.

 

Meeen.. for å kommentere saken..

 

Det stemmer at en god del av ulykker på veiene skyldes dop/alkohol. Har lest en rapport som mener at påvirkete bilister står for en god del av ulykker av typen utforkjøring og ikke minst møteulykker (front mot front).

Nå skal jeg ikke påstå at dårlige veier gjør at dette er mulig, men fornuften tilsier at med atskilte/flere kjørebaner så klarer man å redusere møteulykker til nærmest 0, påvirket eller ikke...

Det samme gjelder utforkjøringer, ettersom alle veier med atskilte kjørebane/flere felt har sikringer som autovern når det gjelder yttergrensen til høyre veibane. Så ved å investere i dette på våre hovedferdselsårer som bla E6, så vil man kunne klare å redusere antall skadde/drepte i trafikken dramatisk!

Dette er punkter som Frp har kjempet for i mange år, men fått lite gehør fra hos de fleste andre partier. Så hvem som er "idioter" her skal jeg ikke uttale meg om, men lar dere gjøre opp deres egne meninger...

 

Når det gjelder tragiske veier, blant annet et elendig stamveinett, så har jeg gode (les dårlige) erfaringer med dette. For noen år siden kjørte jeg rundt 70-80 000km pr år, så jeg har sett og følt både på kropp og bil svære hull og langsgående spor i asfalten på E6. Det fins et regelverk på hvor dype spor og hull kan være før veier må reasfalteres, men dette blir overhode ikke overholdt i Nordland fylke. Og utallige ulykker kunne vært unngått hvis veistandarden hadde vært bedre. Men det er jo som kjent mye enkle å skylde på bilisten enn å gjøre noe for å bedre veistandarden

.... :nei:

Lenke til kommentar
1 av 3 bilkrasj er pga at føreren sovner bak ratter.

 

Er det bare meg eller hører dette litt mye ut?

Det er sinnsykt mye, men jeg har sett flere undersøkelser som antyder noe rundt der. Skal man være litt kynisk vil man vel si at den eneste grunnen til at det er så lite fokus på det er at det ikke går an å bøtlegge, og dermed gjøres til en inntektskilde for staten.

Lenke til kommentar
Grunnen til at folk sovner bak rattet kan jo være lav hastighet pga dårlige veier (?) Tror ikke det er så mange som sovner bak rattet i 80-90-100 km/t :hrm:

8964774[/snapback]

Visste du at Autobahn i Tyskland er konstruert slik at den hele tiden går i en svak sving, og altså aldri går rett frem? - Nettopp for å unngå at folk sovner.

 

Det er noe galt da dersom det er slik at høy hastighet hindrer folk i å sovne. Det skulle da aldri være mulig at folk sovnet på høyhastighetsveier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...