Gå til innhold

Dom i DVD-jon saken


Anbefalte innlegg

Skulle jeg tatt backup av alle dvd'ene mine ville det blitt et helvetes pes... Nei, jeg tar heller og kjøper den aktuelle dvd'en på nytt i så tilfelle. Jeg tipper at jeg faktisk sparer på det sammenliknet med tiden det tar å lage backup av samtlige dvd'er + kosten for harddisk som har plass til dem eller dvd-brenner +media. Tenk også på hva man kunne tjent på å jobbe i den tiden man totalt bruker på å brenne backup av 100+ dvd'er. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda...

 

Greit nok han er frikjent av retten, men ikke av meg.

 

Hva gjorde han?

Han limte sammen deler av et prosjekt og han organiserte tildels prosjektet, men han skrev ikke betydelig kode, og det var ikke han som cracket CSS koden... css-dekryptingsalgoritmen brukt i DeCSS ble skrevet av en tysker under aliaset "the nomad"

Han samlet vist også sammen dekryperingsnøkler (spillernøkler) men

 

Hvorfor gjorde han det?

Han bruker det som argument at han laget det for å hjelpe til med å lage en dvd-spiller for Linux.. Hvorfor laget han det da som et Windows program (og Visual basic???).

Og som den ukjente skriver her brøt han vist også GPL lisensen.

Når jeg først hørte om Dvd-Jon, fattet jeg ikke at han kunne vært dom nok til å sette navnet sitt under det om han hadde laget det...

 

 

Hva tjente han på det?

Joda... ganske raskt etter han slapp ut decss, fikk han seg en jobb (programering) og i følge i domavsigelsen tjener han nå 35000 i måndeden (brutto) noe jeg vil si er veldig bra for å være en 19 åring... Han ville ikke fått den jobben om han ikke hadde fått skylden (æren?) for å cracke css.

Og han har blitt en martyr for hele folket. Skulle ikke forundre meg om mange små hackere (wannabe) som sitter på gutterommene sine om natten og forguder ham...

For han har gjort det mulig å piratkopiere filmer =) (oups... DoD var vist først men shit...)

 

 

(om du lurer på hvilke kilder jeg har, så har jeg f.eks lest dommen-avsigelsen http://www.dagbladet.no/download/dvd-dommen.htm

og der peker de til samme kilder som han som skrev dette gjør; http://www.chscene.ch/ccc/decss/decsstruth.txt)

Lenke til kommentar
Skulle jeg tatt backup av alle dvd'ene mine ville det blitt et helvetes pes...  Nei, jeg tar heller og kjøper den aktuelle dvd'en på nytt i så tilfelle.

 

Vi du alltid kunne kjøpe en ny? Når barnebarna dine knuser DVD-samlingen din om 50 år også?

 

DVD vil ikke være standard for alltid heller. Akkurat som du kan kopiere VHS-videoer og LP-plater over på dagens formater, vil du kanskje en gang ønske at DVD-filmene dine kunne overføres til nyere formater.

 

Jeg kjenner til folk som kjøper CD-er og DVD-er, for så å kopiere innholdet over på datamaskinen og arkivere originalen. Med dagens (i hvert fall morgendagens) priser på lagringsmedier er dette slett ikke så dyrt, og dessuten meget praktisk.

 

CD- og DVD-plater tåler lite og er lite holdbare. Den eneste måten å bevare informasjonen for ettertiden er ved å gjøre det mulig å kopiere hvert eneste eksemplar. (Men så langt fram er det kanskje ikke så mange som tenker?)

 

Et åndsverk er heller ikke opphavsmennenes "eiendom" for alltid. 70-90 år etter opphavsmannens død blir alle åndsverk frie. Men med kopibeskyttelse, DRM, osv. kan plate- og filmselskap kontrollere produkter "for evig tid"; som i praksis vil si at de tar dem med seg i graven. (At tipp-tipp-oldebarna aldri får stifte bekjentskap med Britney Spears og amerikansk actionfilm er kanskje heller ikke noe alle går og beymrer seg for. Men bevaring av åndsverk for ettertiden er faktisk svært viktig.)

 

Men aller mest handler jo "DVD-Jon-saken" om retten til å spille DVD-plater på den maskinen man måtte ønske. Å fritt kunne bruke og kopiere (til privat bruk) alle åndsverk er altså svært viktig, både for enkeltmennesket og samfunnet. Faktisk så viktig at vi tar oss råd til noen fjortisser som piratkopierer mens de ler og kaller det "backup".

 

LeD

Lenke til kommentar

Flott at han ble frikjent. Ikke fordi jeg er noen spesielt stor tilhenger av DVD-Jon, men fordi saken er prinsippielt viktig.

 

Det som er synd er at dette sannsynlighvis ikke betyr noe som helst. :-[

 

Dersom Norge implementerer INFOSOC-direktivet, også kjent som European Copyright directive. (EUCD), blir de handlingene som DVD-Jon gjorde forbudt under norsk lov.

"Dette direktivet klargjør reglene og gjør modifikasjon og brudd på kopisperrer klart ulovlig. Dermed settes andre norske lover om blant annet loven til privat kopiere til side."

 

Tror det er svært usannsynlig at Norge alene vil gå imot dette direktivet dersom alle andre i EU godkjenner det. Så langt er det bare Danmark og Hellas som har godkjent direktivet.

I Norge er det til behandling i KKD. Saksbehandlingen er forsinket, men en fugl hvisket meg i øret at den sannsynlighvis er ferdig engang i perioden april-mai.

Lenke til kommentar

Det er fortsatt en viss fare for at EU-direktivet kan bli aktuelt i Norge, selv om fristen for å implementere loven egentlig har gått ut.

 

Min bønn: La oss opprette et nettsted der vi "vanlige" forbrukere kan protestere mot noe som ALDRI bør tres over hodet på oss. Det vil være et gedigent hån mot forbrukerne - i hvert fall de med (tragisk) normal økonomi (dvs. mange av de som ikke bor hjemme hos sin mor).

 

Vi vil ALDRI kunne klare å bekjempe dagens blodpriser på DVD og CD'er hvis vi ikke skjerper oss.

 

Vi som faktisk forstår dette, bør stå sammen i tiden som kommer! Dere som ikke er enige bør heller drive på med noe annet.

 

La oss ikke glemme at EU-pampene konstant jobber med sin vanvittige lobbyvirksomhet for å stikke STORE kjepper i hjulene på oss forbrukere!!

Lenke til kommentar
Det er fortsatt en viss fare for at EU-direktivet kan bli aktuelt i Norge, selv om fristen for å implementere loven egentlig har gått ut.

 

Frist? Så vidt jeg vet var det spesifisert en dato der "ratifiseringslandene" skulle godkjenne direktivet. Det er vistnok vanlig at denne ikke blir holdt på grunn av saksbehandligstid og høringsrunder.

Det som kan skje er at noen land velger å gå i mot direktivet eller erklære det ugyldig å gå til sak i Europadomstolen. Norge har aldri valgt å bruke vetoetten å gå imot noen av vedtakene som har kommet gjennom EØS avtalen, og det er lite sannsynlig at det kommer til å skje her.

Lenke til kommentar

"Fristen for å innføre EUs mye omtalte kopieringsdirektiv gikk ut 22. desember. Men foreløpig har bare Danmark og Hellas skrevet under.

 

At flertallet av EUs medlemsland er så trege, har flere og sammensatte årsaker. En av de viktigste er i følge nyhetsbyrået Reuters at det hersker tvil om graden av kriminalisering. "

 

ref: http://www.itavisen.no/art/1300236.html

 

 

Poenget her er at vi ikke kan GI OPP! Vi må KJEMPE for våre rettigheter: ref: http://www.digi.no/dtno.nsf/pub/md20030107...131_hb_37776607

 

Velger vi å legge oss langflate for EU-direktivet, regner ikke jeg dette for noen form for kamp. Viser til et bidrag fra danskene: http://www.digi.no/digi98.nsf/pub/md200212...31_hab_68012817

 

Sitat: "Gisle Hannemyr er et skikkelig mannfolk"!!

Lenke til kommentar

Finnes det noen signatur-side som vi alle kan signere vår protest mot dette direktivet??

 

Evt. kan noen lage en?

 

Tror vi kan fort skaffe en 10.000 signaturer...og da kan vi presse politikerne til å nekte innførsel av denne reglen !!!

 

KJEMP FOLKENS! :o

Lenke til kommentar
Finnes det noen signatur-side som vi alle kan signere vår protest mot dette direktivet??

 

Evt. kan noen lage en?

 

Tror vi kan fort skaffe en 10.000 signaturer...og da kan vi presse politikerne til å nekte innførsel av denne reglen !!!

 

KJEMP FOLKENS!  :o

 

 

Jeg kan utvikle en signaturside selv om ingen andre har utviklet en - men det vil ta endel tid og gjøre den skikkelig. http://www.efn.no er en organisasjon som jobber med saken. Synes bare at sidene deres er noe rotete og litt vanskelig og bruke.

 

Jeg har noen weboppdrag som avventeter litt - og av den grunn usikker på min tilgjengelighet. Men hvis flere ønsker det, og gir utrykk for det feks. på dette forumet, skal jeg se hva jeg kan gjøre. Jeg kan utvikle registreringstjenester /avstemmninger med eller uten registrering og innlogging om dette ønskes og hvis jeg får tid.

 

Hvordan tror dere denne tjenesten bør fungere for å få størst mulig tilbakemelding i vår favør? Vennligst gi innspill her ... :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...