Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Erfaringer rundt roaming (WDS) / utvidet nettverk.


Anbefalte innlegg

Hei.

Dette er halvveis en tråd for å dele erfaring og halveis to spørsmål for å få avklart et par merkelige funn.

Jeg ble bedt om å sette opp et roaming nettverk for et lite hotell, bygd i betong.

Hotellet er delt opp i tre bygg og som en første fase skulle jeg sette opp to aksesspunkt og se hvor mange rom som ble dekket.

De to routerene er satt opp med DD-WRT23-SP2-programvare, og kjører WDS. Den ene er en Linksys WRT54-GL og den andre er en Buffalo Airstation G54.

Da det eksisterende nettverket lå i kontorbygget, som var i et annet bygg enn leilighetene, strakk jeg kabel ut til utsiden av kontorbygget slik at det var fri sikt mellom AP'et og byggene som skulle dekkes av trådløst nett. AP'et som står her er Linksysen. Strømkontakter som ikke er jordet kan ikke settes opp ute. Årsaken til dette er man kan få støt. Det er med andre ord både livsfarlig og ulovlig å montere slike ute...

Derfor delte jeg opp ledningen til strømadapteret til Linksysen. Selve adapteret er satt innendørs mens ledningen med 12/(20?)Volt er forlenget og dratt opp til routeren. Denne ledningen er rett i underkant av 10 meter. Dette ser ut til å fungere fint, og jeg kan ikke påpeke noen direkte feil her.

Det andre AP'et er satt opp ca 40 meter bortenfor og det er fri sikt imellom.

På hvert AP er det satt på antennefester av typene Linksys antenne fester.

Tapet i kabelen til disse skal utgjøre 2dbi.

Signalet på Linksysen er 35 SNR, mens den på Buffaloen er 26 SNR når Linksysen har normale antenner og Buffaloen hadde 6dbi antenne. Når Linksysen hadde 7dbi antenner var signalet nede i 15 SNR på linksysen og 13 SNR på Buffaloen. Etter å ha fjernet 6dbi antennen på Buffaloen fikk jeg rundt 40 SNR på begge routerene.

Spørsmål Når jeg satte på 7dbi antenner på Linksysen og 6dbi antenne på Buffaloen fikk jeg ikke kontakt med Buffaloen via trådløst nettverk. Etter en restart fungerte det i noen minutter men det virket som om den raskt gikk inn i en slags loop mot Linksysen. Etter å ha fjernet antennene og satt på originale lav gain antenner fungerte dette igjen etter en restart. Kan noen gi en forklaring på hvorfor dette skjer?

Forklaringen på hvorfor signalet er så svakt til tross for kort avstand antar jeg har med tapet i antenne festene å gjøre. Det som jeg likevel ikke forstår er at når jeg stiller på sendestyrken i programvaren til routerene så virker ikke dette å ha noen effekt...?

...Kan dette komme av at så mye strøm går tapt i den ca 10 meter lange skjøten til Linksysen at den ikke har mer strøm å gi når man forsøker å sette opp outputen ut til antennene?

 

Videre to hotte tips til andre som skal sette opp WDS nettverk:

1:Dobbeltsjekk at det er WLAN Mac addresse til motsatt AP som er skrevet inn og ikke WAN/LAN MAC.

2:Forsøk å kjøre lik programvare, og allerhelst lik hardware også. Anbefaler DD-WRT programvare på det sterkeste. Denne programvaren gjør det mulig å kjøre WDS med WPA sikkerhet, i tillegg til at den har en rekke flere funskjoner (merk at ikke alle routere har nok minne til å kjøre DD-WRT programvare)!

 

Edit: Jeg avtalte ikke noen pris for å sette opp disse to AP'ene. Det eneste jeg lovde var å være billigst siden jeg er en liten nerd og syntes det var en bra utfordring.

Er det noen som har en peiling på hva selve jobben ville ha kostet på markedet?

Endret av kahorn03
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

oky først av alt :-) prisen på sånn jobbe kommer fort opp i 7-10k med utstyr jobb å sette opp ting.

på dd-wrt bruker den normalt linke etter 10sek så miste linke i 10sek, før den linker opp i gjen og da vil du se støy og signal gå vær sinvei.

 

normalt så pleier jeg og bruke "airopeek" for og finne ut av sånn feil. men alt tyder på at det er noe som støyer for deg. prøv og bytte kanal til 1 eller 6 eller 11 eller 13(se opp veldig få som kan se den) men veldig greit hvis du skal bruke som wlan link.)

 

du kan og prøve og stille ned xmit power(under advandst på dd-wrt), alså sender styrken på wrt. siden hvis den er for høy så kan det støye.

 

husk og wrt kan du fint kjøre "poe" som det hetter det du gjør der. siden wrt54gl tåler alt mellom 5,5volt og 18volt. så lenge det er like strøm.

Lenke til kommentar
oky først av alt :-) prisen på sånn jobbe kommer fort opp i 7-10k med utstyr jobb å sette opp ting.

på dd-wrt bruker den normalt linke etter 10sek så miste linke i 10sek, før den linker opp i gjen og da vil du se støy og signal  gå vær sinvei.

 

normalt så pleier jeg og bruke "airopeek" for og finne ut av sånn feil. men alt tyder på at det er noe som støyer for deg. prøv og bytte kanal til 1 eller 6 eller 11 eller 13(se opp veldig få som kan se den) men veldig greit hvis du skal bruke som wlan link.)

 

du kan og prøve og stille ned xmit power(under advandst på dd-wrt), alså sender styrken på wrt. siden hvis den er for høy så kan det støye.

 

husk og wrt kan du fint kjøre "poe" som det hetter det du gjør der. siden wrt54gl tåler alt mellom 5,5volt og 18volt. så lenge det er like strøm.

8949597[/snapback]

 

:ohmy:

Snakkes det her om 7-10k med utstyr for et generellt stort bygg, eller som her for bare to-2-to(!) AP'er i WDS nettverk? :whistle:

 

Tusen takk for tipsene!

Må sjekke ut Airopeek! :thumbup:

Det kan være jeg har vært for utålmodig i vente de nødvendige 20 sekundene, selv om jeg har mine tvil. Jeg har testkjørt på både kanal 1, 13 (noe nettverkskortet mitt ikke kunne kjøre på) og siste på kanal 11. Virker å være samme problem over hele fjøla,selv om det er noe bedre på kanal 11.

På linksysen er sendestyrken testkjørt ned i 10mW, mens den på Buffaloen står i 35mW.

 

Buffaloen kunne med original programware kun krypteres med WEP når den var linket mot en tilsvarende router i WDS...kan det tenkes at det ligger noe bak dette?

Lenke til kommentar
oky først av alt :-) prisen på sånn jobbe kommer fort opp i 7-10k med utstyr jobb å sette opp ting.

på dd-wrt bruker den normalt linke etter 10sek så miste linke i 10sek, før den linker opp i gjen og da vil du se støy og signal  gå vær sinvei.

 

normalt så pleier jeg og bruke "airopeek" for og finne ut av sånn feil. men alt tyder på at det er noe som støyer for deg. prøv og bytte kanal til 1 eller 6 eller 11 eller 13(se opp veldig få som kan se den) men veldig greit hvis du skal bruke som wlan link.)

 

du kan og prøve og stille ned xmit power(under advandst på dd-wrt), alså sender styrken på wrt. siden hvis den er for høy så kan det støye.

 

husk og wrt kan du fint kjøre "poe" som det hetter det du gjør der. siden wrt54gl tåler alt mellom 5,5volt og 18volt. så lenge det er like strøm.

8949597[/snapback]

 

:ohmy:

Snakkes det her om 7-10k med utstyr for et generellt stort bygg, eller som her for bare to-2-to(!) AP'er i WDS nettverk? :whistle:

 

Tusen takk for tipsene!

Må sjekke ut Airopeek! :thumbup:

Det kan være jeg har vært for utålmodig i vente de nødvendige 20 sekundene, selv om jeg har mine tvil. Jeg har testkjørt på både kanal 1, 13 (noe nettverkskortet mitt ikke kunne kjøre på) og siste på kanal 11. Virker å være samme problem over hele fjøla,selv om det er noe bedre på kanal 11.

På linksysen er sendestyrken testkjørt ned i 10mW, mens den på Buffaloen står i 35mW.

 

Buffaloen kunne med original programware kun krypteres med WEP når den var linket mot en tilsvarende router i WDS...kan det tenkes at det ligger noe bak dette?

8949901[/snapback]

 

ja 7 til 10k for 3ap'er.

wrt'er = 1000kr X 2 = 2000kr

5timer= 750X 5 = 3750 kr

kjøring = 1000kr.

2timer dokumenter= 1500kr

aka ca 7k

 

du bør og bruke netstumbler eller airopeek for og se hvem side som støyer.

for og få airopeek til og funke må du ha athros chipset. da kan du se støy og error på pakker og sånt.

 

du sier du kjører wds, men du veit at for at wds skal funke noe bra så skal du helst bruke samme software/box'er i begge ender.

men "layse wds" kan du slå på det pleier og hjelpe.

eller så setter du den enne wrt på veggen i client mode, og den inne i ap mode :-) og

 

du har huska og satt begge antenne samme vei polarisiteten går horisontal og vertikalt.

Lenke til kommentar

Strømforsyningen til WRT54GL er 12V & 1A, men WRT har innebygget regulator som skal fungere med alt fra ca 5 til 22V, øvre grense bestemmes av regulator (22VDC).

Regner med at du har nok spenning, men om du ønsker å kontrollere kan du måle spenningen i WRT54 under last.

 

Når det gjelder DD-WRT så har jeg lest at den kan oppføre seg litt merkelig i WDS modus som 'faller ut' (gjelder bl.a. effektregulering og svak signalstyrke).

 

Mitt råd er å prøve Hyperwrt for å se om det gir bedre resultat.

 

Forskjellen du opplever med antennene er merkelig, spesielt om routerne er i samme plan. Har en mistanke om at det kan henge sammen med litt feil impedans/frekvenstilpasning i hi-gain antennene og problemet med effektjusteringen.

 

EDIT: Fant en grei guide til hjemmelaget POE som også sier litt om strømforsyning http://www.abrahamarama.com/

Endret av la7dfa-com
Lenke til kommentar

Tusen takk for tipsene!

HW-forumet er bare genialt, og det er dere to sterkt ansvarlige for! :thumbup:

 

Betimelig spørsmål det om antennene er satt riktig vei...

På Linksysen stod de litt vertikalt og de var ikke helt paralelle nei. :blush:

Antennen til Buffaloen stod ca en meter lavere med en mer horisontal retning.

Har dette noe å si?? ...har fått forståelsen for at så lenge man ungår dødsonen rett over og under antennen skal man få signal?

 

Ja hadde i utgangspunktet bestillt to wrt54gl'er til å gjøre jobben, men den ene tok kvelden etter litt testkjøring. Jeg hadde Buffaloen liggende og tenkte det skulle være en relativt smal sak å sette den opp.

...man lærer på den harde måten! :)

 

Apropo pris så viser jo ikke den alt det gratisarbeidet i forkant, så jeg har forståelse for den! :)

Lenke til kommentar

En meter forskjell i høyde har ikke noe å si på den avstanden. Utstrålingsdiagrammet er smalere på hi-gain antennen, men dekker omtrent en sektor på 10-15 grader.

Som nevnt bør antennene peke ganske rett opp for å få maksimalt signal.

(Slik at de ser hverandre med størst mulig overflate)

Hvis du tilter antennene på den ene routeren vertikalt og den andre helt horisontalt vil man få en forskjell på inntil 20dB teoretisk.

Endret av la7dfa-com
Lenke til kommentar
En meter forskjell i høyde har ikke noe å si på den avstanden.  Utstrålingsdiagrammet er smalere på hi-gain antennen, men dekker omtrent en sektor på 10-15 grader.

Som nevnt bør antennene peke ganske rett opp for å få maksimalt signal.

(Slik at de ser hverandre med størst mulig overflate)

Hvis du tilter antennene på den ene routeren vertikalt og den andre helt horisontalt vil man få en forskjell på inntil 20dB teoretisk.

8955379[/snapback]

20 dBm??!

Såpass ja!:)

Da ligger vel problemet der?

...og retningsbestemmelsen forklarer kanskje hvorfor det da bare blir enda svakere med sterkere antenne?

Lenke til kommentar

-20dB er f.eks 100 gangers svekking av utsendt signal, men det gjelder egentlig for f.eks en dipol som er en renere antenne enn en router med en pisk på baksiden. Det er klart at antennene må stå noenlunde rett opp for å få maks signal. Desto høyere gain, desto verre vil det bli signalmessig dersom den peker feil.

Antenner med høyt gain er ingen magi, de tar den økte forsterkningen fra sektorer der den har mindre forsterkning enn f.eks orginalantennene dine.

Lenke til kommentar

Dette skjønner jeg meg virkelig ikke på.

Antennene er rettet opp, med liten endring i signalet. Satte på de større antennene og samme problemet oppstod igjen. Satte på LazyWDS og heller ikke det hjalp. Jeg logget signalet og fikk følgende logg fra netstumbler når jeg stod 5 meter horisontalt og 4 meter vertikalt fra. :)

Mac addressen som begynner på 0016 er Buffaloens.

Av loggen kan dere se at selv om det er litt støy fra Buffaloen så sender denne klart sterkere enn Linksysen, selv om det er Linksysen som er nærmest.

Begynner å tro at hardwaren i WRT54GLen ikke er helt i form. Dette er i tilfelle andre routeren av to mulige som tar kvelden etter kjøring i WDS med DD-WRT programvaren.

Den første hadde akkurat samme symptom, men bare med enda svakere signal.

Jeg kommer til å kjøpe inn et PoE adapter bare for å utelukke at dette er årsaken.

Er det routeren som er feilkilden er det nok litt seint å prøve HyperWRT, da den første routeren heller ikke fungerte med original firmware...

Uansett takk for tipsene!

 

Edit: Vedleggene kunne ikke lastes opp i den filtypen og er for lat til å konvertere de. De kan kort oppsummeres i at Linksysen ligger i -83 Signal/noise dbm. mens Buffaloen hopper mellom -42 til -50 Signal/noise dbm.

Endret av kahorn03
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

En liten update.

Har fått i oppdrag å sette opp nettverk på begge byggene, og har dermed kjøpt inn flere Buffalo WHR-G54S routere.

For å løse denne gåten en gang for alle, satte jeg opp et WDS nettverk mellom to Buffalo routere før jeg monterte de. Avstanden var ca 12 meter.

I nettverket har jeg brukt AS1SMA Antenneforlengere ved hver router.

(AS2TNC Antenneforlenger til Linksysen)

Når jeg kjørte testen begynte jeg først uten denne forlengerkabelen, og da fikk jeg et SNR-nivå på 50-tallet ved kjøring på 28mw dd-wrt 23 SP2.

Når jeg så koblet på antenneforlengerkabelene fallt SNR til 28. Den holdt fortsatt 54Mbps i routeren.

For å kompensere for tapet i kabelen forsøkte jeg å skru opp sendestyrken.

Målingene ble som følgende:

Sendestyrken - SNR - båndbredden

35mW - 28-33 - 54Mbps

45mW - 25-34 - 54Mbps

54mW - 27-35 - ?

72mW - 35-39 - ?

84mW - 42 - ?

96mW - 42-44 - ?

108mW - 42 - 24Mbps

 

Dagens bombe er likevel at når jeg slår tilbake til 28mW sendestyrke og tar vekk antenneforlengerkabelen, så kommer ikke SNRen over 38. På den ene routeren så viser den at den taper mange pakker ( i wireless packet info) og var på 84% i tranmitted packets og 100 % på received. Jeg tenker da at jeg har ødelagt forsterkeren på senderen til denne routeren, men etter en restart så viser den 99% på transmitted packets. SNR nivået er nå likvel det samme. Jeg antar at dette pakketapet må henge sammen med pakketap ved kjøring på høy sendestyrke, og at denne prosentvis regnes gjennom hele sendetida, og ikke bare mellom hver gang man gjør en endring i menyen. At SNR nivået i utgangspunktet var høyere, kan antas at var pga det ikke ble kjørt lenge nok til å gi en nøyaktig måling.

 

Hva gjelder plassering av routerene på bygget og signalene mellom dem, så er det jo ganske innlysende at de nærmeste routerene har bedre signal. Det man må være obs på, er at om man plassserer en router mellom to eksisterende så svekkes signalet mellom de to første routerene. Dette kan føre til at signalet må hoppe innom en ekstra router og båndbredden blir ytterligere halvert (internett hastigheten blir ikke affektert før båndbredden kommer ned under denne).

Har man 54Mbps i teoretisk båndbredde, er denne i praksis 18Mbps. Skal signalet innom 2 routere før internett, blir båndbredden 4,25 Mbps. Er internett hastigheten under dette, blir den altså ikke affektert.

 

Konklusjon: For å kompensere for tapet i antennekabelen må man opp i 72mW sendestyrke. Under mitt forsøk fikk jeg en tapt båndbredde på høy sendestyrke, uten at jeg forstår hvorfor så lenge SNR nivået forbedres...?

Uansett bør man heller satse på å kjøre uten antennekabler når man kan.

Nå...etter å ha testet dette, mener jeg å ha lest at antennekablen hadde et 2db tap, og dette forklarer ovenforstående funn.

Hadde jeg husket på teorien om forsterkning (db) i signalet, hadde jeg sluppet en del krøll... :blush:

 

Edit: Har hatt ekstremt mye krøll med dette til nå.

Det ene nettverkskortet fikk ikke inn det ene APet og det andre som klarte å lese APet klarte ikke å koble til.

Satte opp tilsvarende kryptering hjemme og det virket heller ikke nå, selv om jeg nå fikk opp nettverket på førstnevnte kort.

Jeg antar at det er noe galt med krypteringa, og deaktiverer denne.

Da fungerer det, enden på visa er at krypteringa ikke virker med det passordet jeg hadde i utgangspunktet. Jeg byttet til et passord med like mange siffer og bokstaver (etter engelsk alfabetet) og det fungerer også.

Det er mange rare bugs i dd-wrt programvaren...vi får det vi ikke betaler for.

Edit 2: Testet igjen med problempassordet, og nå fungerer det plutselig igjen. :nei:

Edit 3: Konklusjonen min er at det kan være en fordel å holde WPA Preshared key passordene nærmest mulig minimumet (8 tegn).

Edit 4: Leser i en annen tråd at routerene skal være i samme kanal og være i enten kanal 3,6 eller 9. Veit ikke hvor det kommer fra, da jeg har hatt linken oppe og fungert i kanal 11...men jeg er tilbøyelig til å prøve det om det så er overtro.

Endret av kahorn03
Lenke til kommentar

Presser inn ett spørsmål til dere som har kjørt DD-WRT i WDS.

Har dere fått dette til å fungere stabilt med WPA type passord?

Jeg har nemlig måttet gå tilbake på dette.

Får ikke ip-addresse, dvs får den og er tilkoblet nettet i maks 10 sekunder før jeg detter ut.

Har gått ned til WEP passord (noe som er den høyeste krypteringen Buffalo tillateter i original firmware) og nå er det stabilt.

En liten notis til andre som setter opp flere WDS routere i nettverk;ikke aktiver flere WDS noder på ett punkt i nettverket enn dette punktet kan nå.

Gjør du dette kommer WDS routeren til å senke båndbredden til det minimale og hastigheten blir deretter.

Hva angår den LazyWDS knappen som Ranvik var innom, så tror jeg den lukker ute WDS noder som prøver å koble til routeren. Det er hvertfall teorien jeg har forstått. Mulig det er et skjelett fra fortiden ettersom jeg trodde et WDS nettverk med dagens programvare kun tillot samkjøring med WDS noder som var registrert i begge ender.

Mulig noen kan oppdatere også på den der?

 

Edit: Ohhh yeah!! :D

Fått til WPA-PSK kryptering. Problemet var ovenfornevnte punkt om at for mange WDS noder var aktivert i ett punkt.

Nå har jeg ofret to nattesøvner for å løse denne dritten, og det var definitivt verdt det! :cool:

Endret av kahorn03
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

...trodde jeg.

Dette er definitivt nettverket fra helvete!

Jeg har gitt opp og ha AP-isolation aktivert samtidig som man kjører WPA passord.

Har testet DD-WRT med WDS mye nå, og det er en skikkelig bugware.

Vil anbefale andre som skal gjøre noe lignende, og heller satse på OpenWRT eller noe annet.

Jeg burde nok strengt tatt hoppet over på denne for lenge siden.

Hva gjelder DD-WRT;

For at alle routerene skal få inn sine respektive WDS noder må alle routerene resettes innenfor noen minutter.

Hvis ikke får man de ikke inn, av en eller annen merkelig grunn.

For å kjøre WPA kryptering må man hvertfall ha 20 i SNR-ratio mellom WDS sprangene ellers virker ikke klient-pcene ved disse routerene.

Skal prøve å lage en oppsummering på dette her når jeg får tid, da den WDS guiden som står på wikien til DD-WRT er mangelfull.

 

Edit: Har kjørt versjon 23 SP2 stabil (siste per Jul 07) og SP3 (5 Jan 07, lastet denne ned ved en feil da den stod øverst på nedlastingssida. Prøvde siste versjon men den var FUBAR...)

Endret av kahorn03
Lenke til kommentar
dd-wrt og wds funker greit hvis du router alle data på vær wrt.

lasywds pleier og funke greit nok, husk wrt bruker 1-2min og på linke.

9327914[/snapback]

 

Det er min erfaring og. Har absolutt ingen problemer med de 4 WDS linkene jeg kjører med DD-WRT.

 

 

 

At man kan få problemer med kryptering og WDS gjelder også original firmware, dette er ikke noe spesielt DD-WRT problem.

 

Ta konsekvensen av det og kjør MAC filtrering, uansett veier det opp mot alternativene visst det er sånn at folk ikke kan få nettilgang i det hele tatt uten WDS.

Lenke til kommentar

...router alle data?

Har dere satt opp egen routing og DHCP-server på deres altså?

Hvilken internett-oppkobling har dere da satt på? Comcast ISP?

Mulig jeg kjører for mye kryptering. Har et SSID på rundt 13 bokstaver og et passord på rundt ti...

Har problemer med at noen routere detter ut, eller ikke får inn alle noder selv om andre noder får inn denne. Er man heldig kommer de inn ved en restart, men skal man være sikker må man restarte alle sammen.

Men har nok knota ekstra pga jeg har prøvd å linke bort til punkter med mindre enn 20 SNR.

Buffalos egen programvare tillot kun WEP passord, så DD-WRT er fortsatt bedre enn standard programvare.

 

Edit: Har kjørt med et SSID som har et mellomrom, og dette frarådes...mulig feilen ligger her. :roll:

Endret av kahorn03
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...