redbaron Skrevet 26. juni 2007 Skrevet 26. juni 2007 Hei! Jeg har en perfekt gaminglaptop! Laptoppen min <3 Men hardisken er altfor liten for mine trengsler... Jeg lærte ganske nylig (ikke hat meg nå) at man KAN faktisk oppgradere laptopper, og derfor lurer jeg på: Er dette mulig for denne laptoppen? Hvor dyrt?
vikingjan Skrevet 26. juni 2007 Skrevet 26. juni 2007 Hei! Jeg har en perfekt gaminglaptop!Laptoppen min <3 Men hardisken er altfor liten for mine trengsler... Jeg lærte ganske nylig (ikke hat meg nå) at man KAN faktisk oppgradere laptopper, og derfor lurer jeg på: Er dette mulig for denne laptoppen? Hvor dyrt? 8947095[/snapback] Hei! Det er fullt mulig å bytte harddisk. Det er en 2,5" S-ATA harddisk. Det avhenger av hva du har i dag hva du mener med "altfor liten". 160 GB koster ca 800 kr og 250 GB koster rundt 1550 kr. M.v.h. Jan M.
geir__hk Skrevet 26. juni 2007 Skrevet 26. juni 2007 Hvorfor ikke kjøpe en bærbar disk? 8947302[/snapback] Fordi disse er mer utsatt og har derfor noe større sjanse til å kræsje enn disker som er inni selve maskinen. En ekstern disk vil jeg ikke anbefale til annet enn backup og kopiering av filer mellom fysiske adskilte maskiner.
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 26. juni 2007 Skrevet 26. juni 2007 En ekstern USB HD eller nettverksdisk kan være en vel så bra løsning som å bytte ut den interne. Kjør programvare på den interne og lagre alt av mediafiler på den eksterne.
ventle Skrevet 26. juni 2007 Skrevet 26. juni 2007 vil også anbefale å gå for en ekstern disk av flere årsaker: - windows vil etter hvert bli merkbart tregere etter hvert som du fyller opp en intern 160GB (eller større) harddisk med 'søppel' - du betaler mye mindre per gigabyte og får mye mer lagringsplass for pengene med en ekstern disk - så lenge den eksterne disken ikke blir utsatt for vold/uhell mens den er påslått er dataene dine minst like trygge her som på den interne disken. Når disken er avslått er den akkurat like trygg som den interne. - kritiske filer tar man skikkelig backup av uansett (brenner ut på cd eller lignende), man regner de ikke for trygge bare fordi de er lagret på maskinens interne disk.
geir__hk Skrevet 26. juni 2007 Skrevet 26. juni 2007 windows vil etter hvert bli merkbart tregere etter hvert som du fyller opp en intern 160GB (eller større) harddisk med 'søppel'8948702[/snapback] Dette er ikke noe problem hvis man partisjonerer disken riktig og setter opp windows på rett måte. du betaler mye mindre per gigabyte og får mye mer lagringsplass for pengene med en ekstern disk8948702[/snapback] Delvis enig her. Men da baserer man seg på å lagre data som kanskje er kritiske kun på én plass. Altså raka motsetningen av hva angår datasikkerhet. så lenge den eksterne disken ikke blir utsatt for vold/uhell mens den er påslått er dataene dine minst like trygge her som på den interne disken. Når disken er avslått er den akkurat like trygg som den interne.8948702[/snapback] Utrygg mener du vel? Tror du harddisker har ubegrenset levetid? kritiske filer tar man skikkelig backup av uansett (brenner ut på cd eller lignende), man regner de ikke for trygge bare fordi de er lagret på maskinens interne disk.8948702[/snapback] Delvis enig. Hva med filer som til stadighet endrer innhold? Er vel bedre å lagre filene på hver sin disk istedet for å brenne til CD hver gang de endrer seg. Kommer til å bli ganske mange cd-plater etterhvert.
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 28. juni 2007 Skrevet 28. juni 2007 Netshop har forøvrig WD Mybook 500GB på tilbud til 995.- akkurat nå...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå