Gå til innhold

Nikon mellomringer, hva gjør hva?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Jeg ser på fotovideo at de selger 3 mellomringer til Nikon.

PK-11A

PK-12

PK-13

PN-11

Hva er forskjellene?

Lengdene... PK-11A legger på 8mm, PK-12 14mm, PK-13 27.5mm og PN-11 52.5mm.

Her har du liste over hva Nikon fører av "nærbilde-utstyr"... Skal du drive mye med macro, kan også en belg være nyttig å kikke på, det kan gjøre mye av optikken du har til "macro"-optikk, evt. øke forstørrelsen ytterligere på macroobjektiver (fortrinnsvis lange macroer).

Endret av k-ryeng
Skrevet
Joda, men i praksis :)

Mer lengde, nermere motivet?

Hva annbefales til flue/lus/mygg foto? Gjerne veldig tett innpå de.

Ja, det stemmer. Til småkryp, vil antakelig en lang macro (150-200mm), et svært godt stativ og belg evt. noen mellomringer være ideelt. Mellomringer på macroobjektiver vil gi forstørrelse større enn 1:1, btw, slik at 150mm belg på en 150mm skal gi 2:1 forstørrelse, altså at et motiv som er halvparten så stort som sensoren fyller hele bildet...
Skrevet
Jeg vil ikke styre med belg og slikt. Hvilken mellomring er å annbefale sammen med Sigma 150mm?

For at den skal få noe særlig effekt, må den være ganske lang. PK-13 eller PN11 er "anbefalt". Men du trenger ikke mellomringer heller for å få bra bilder av småkryp med ekte macro-objektiver, det gir bare ekstra forstørrelse. Hvis du er interessert i macro, men har lyst til å gjøre andre ting også med objektivet, ville jeg kanskje heller vurdert en Sigma 50-150 med PN-11 mellomring...

Du får forøvrig brukbart resultat med en reverseringsring til kit-objektivet, forutsatt at du kan kline objektivet helt inntil det du fotograferer. Med andre ord må du ty til alternativer metoder som en lakkboks el.l. for å holde dyrene i ro ;o)

• 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...