Gå til innhold

Seagate lanserer TB-disk


Anbefalte innlegg

Joda, men med noen Hot-Spares og/eller RAID 6 så er jo det normalt ikke noe problem, og det kan jo godt hende at bruken det tenkes på over er backup til disk, med videre stageing/cloning til tape, og da vil sikkerhet ikke være så kritisk idet man likevel har en kopi av dataene på ett annet medium eller en annen lokasjon.

8946071[/snapback]

 

Ja, men så var det heller ikke raid6 eller raid5 med hot-spare som ble nevnt, men et enkelt raid5 (kommer fram av at man kun "mister" en disks kapasitet). I mine øyne er det ikke så lurt å ha så mange disker i et enkelt raid5.

 

AtW

8946079[/snapback]

 

Det ble ikke nevnt nei, men siden det her er snakk om diskhyller med 15 disker, så høres dette veldig ut som enten en virtuell tapeløsning, eller ett klassisk mid-range kabinett. Og det er jo ikke akkurat uvanlig og ha hotspare i slike når man kjapt ender opp i 100+ disker.

8946093[/snapback]

 

Det er jo ikke uvanlig, men jeg må nesten forholde meg til det vedkommende skriver, og vedkommende skriver det er et konvensjonelt raid5-setup uten hotspare.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor mye plass tar en typisk 1080P-film?

8949922[/snapback]

I teorien tar en 1080p dobbelte plass av en typisk 1080i-film.

 

Imidlertid er 'i'nterlazed er en urgammel metode og komprimere video på.

Det er bedre å holde seg til 1080p og heller benytte mer moderne kompresjons metoder.

 

Var imidlertid ikke klar over att 1080p var en opsjon på HD video...sist jeg sjekket var det 720p og 1080i som gjaldt...trodde kun PS3 var sann 1080p. :cool:

Lenke til kommentar
Hvor mye plass tar en typisk 1080P-film?

8949922[/snapback]

 

Jeg har ikke peiling på hvilken horisontal freqvens som gjelder for 1920x1080p.

For LCD passer det imidlertid bra med 60Hz og 24bit color (= 3byte)

 

1920(H) x 1080(V) x 3(RGB) x 60(bilder/sek) x 60(sek/min) x Tid (minutter)

 

Svaret blir i bytes...altså ikke plass til en hel time engang på en 1TB disk.

 

Takk gud for AVCHD... :w00t:

Lenke til kommentar

Joda, men med noen Hot-Spares og/eller RAID 6 så er jo det normalt ikke noe problem, og det kan jo godt hende at bruken det tenkes på over er backup til disk, med videre stageing/cloning til tape, og da vil sikkerhet ikke være så kritisk idet man likevel har en kopi av dataene på ett annet medium eller en annen lokasjon.

8946071[/snapback]

 

Ja, men så var det heller ikke raid6 eller raid5 med hot-spare som ble nevnt, men et enkelt raid5 (kommer fram av at man kun "mister" en disks kapasitet). I mine øyne er det ikke så lurt å ha så mange disker i et enkelt raid5.

 

AtW

8946079[/snapback]

 

Det ble ikke nevnt nei, men siden det her er snakk om diskhyller med 15 disker, så høres dette veldig ut som enten en virtuell tapeløsning, eller ett klassisk mid-range kabinett. Og det er jo ikke akkurat uvanlig og ha hotspare i slike når man kjapt ender opp i 100+ disker.

8946093[/snapback]

 

Det er jo ikke uvanlig, men jeg må nesten forholde meg til det vedkommende skriver, og vedkommende skriver det er et konvensjonelt raid5-setup uten hotspare.

 

AtW

8946102[/snapback]

 

Det var da voldsomt til diskusjon som skulle oppstå her da. Min første post i tråden sa vel heller ikke så veldig mye om sikkerhet eller ikke? RAID5-redunans er bedre enn RAID0 (ingen redunans), noe som er logisk nok.

 

Noen av dere har helt rett, i mitt tilfelle er det replikering av data som slike hyller brukes til. Hadde dette vært driftskritiske systemer så hadde det stått to hotspares i samme hyllen. Og igjen, da hadde jeg muligens sett på noe annet enn S-ATA? La nå for guds skyld den diskusjonen legges død, nyheten i det hele var at 1TB per disk er en god nyhet for oss som jobber med storlagring. Basta.

Endret av paulsen
Lenke til kommentar
La nå for guds skyld den diskusjonen legges død, nyheten i det hele var at 1TB per disk er en god nyhet for oss som jobber med storlagring. Basta.

8952172[/snapback]

 

Den delen av diskusjonen har jo ei heller vært aktiv på en god stund. Det er lite poeng å komme og dra opp noe som er ferdigdiskutert for å oppfordre om å legge diskusjonen død...

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...