larseer83 Skrevet 24. juni 2007 Skrevet 24. juni 2007 Hallois! Har en Mercedes-Benz 230E 1985 modell W124 med en M102.982 motor. Bilen har gått 264.000 km. Hadde for rundt 200 mil siden oljeskift på bilen. Kjøpte den i februar i år og er usikker på hvilken olje som var på den da. Jeg ba om oljeskift hos mekanikeren og fikk da nytt filter samt 5 liter helsyntetisk 10W-40 olje. Etter å ha kjørt en 100 mil begynte den å tikke fælt, men kun ved kald motor. Oljetrykksmåleren viser 3 bar på kald motor ved tomgang (da tikker det fælt). Den ligger rett over 2 bar på varm motor på tomgang (uten tikking). Jeg vil anta at etter disse symptomene å dømme er det en god del rusk i oljerørene osv og disse må renses. Har hørt at det kan hjelpe med diesel og noe som heter Omega.... men er usikker på hva som i korte trekk er best. Så lurer jeg på avsluttningsvis etter en slik innvendig motor rens hvilken type olje jeg skal fylle på med etterpå?? Skal jeg fortsette med 10W-40 syntetisk? Eller bør jeg velge en annen type olje?? Og tilslutt er det hydrauliske ventilløftere på min bil??
karl-wilhelm Skrevet 24. juni 2007 Skrevet 24. juni 2007 (endret) Jeg ville ha tatt en tur til Mercefreaken sitt forum og spurt der. Er egentlig veldig usikker på bensinmotorer og tikkelyder, men på diesel motorer er det veldig vanlig og justere ventilene. Da hjelper det ihvertfall en god del om det ikke er gjort på en stund. Juster tenning er sikkert heller ikke dumt. Endret 24. juni 2007 av karl-wilhelm
kaffeslurper Skrevet 24. juni 2007 Skrevet 24. juni 2007 ha i diesel, alt fra 20-50 prosent, la stå på tomgang i 5 minutter, hold et øye på oljetrykket. tøm olja, fyll billig mineralolje, kjør en stund og bytt olje igjen. God ide å justere ventiler også.
larseer83 Skrevet 24. juni 2007 Forfatter Skrevet 24. juni 2007 ha i diesel, alt fra 20-50 prosent, la stå på tomgang i 5 minutter, hold et øye på oljetrykket. tøm olja, fyll billig mineralolje, kjør en stund og bytt olje igjen. God ide å justere ventiler også. 8934807[/snapback] Er det hydrauliske ventilløftere på bilen min??
karl-wilhelm Skrevet 24. juni 2007 Skrevet 24. juni 2007 (endret) ha i diesel, alt fra 20-50 prosent, la stå på tomgang i 5 minutter, hold et øye på oljetrykket. tøm olja, fyll billig mineralolje, kjør en stund og bytt olje igjen. God ide å justere ventiler også. 8934807[/snapback] Har hørt før at det er skummelt og bytte mellom forskjellige oljer på den måten der. Er det noe sannhet i det? Virker som motoren har hydrauliske ventilløftere etter noen google søk, men er ikke helt sikker. Kan også være verdt og kikke på register kjede. Endret 24. juni 2007 av karl-wilhelm
CrazyEagle Skrevet 24. juni 2007 Skrevet 24. juni 2007 (endret) ha i diesel, alt fra 20-50 prosent, la stå på tomgang i 5 minutter, hold et øye på oljetrykket. tøm olja, fyll billig mineralolje, kjør en stund og bytt olje igjen. God ide å justere ventiler også. 8934807[/snapback] Er det hydrauliske ventilløftere på bilen min?? 8934848[/snapback] Bilen din har hydrauliske ventilløftere.. http://www.mercefreaken.com/ "Motorer med nytt konsept Samtidig som de nye Mercedes-modellene beviser at høyere ytelser verken går på bekostning av energireserver eller miljø, fastslår den ytterligere et prinsipp: Elektronikk benyttes der det er akseptabelt, der den gir klare fordeler, og der den overhodet ikke svekker motorens driftssikkerhet. De årlige statistikker over driftsstopp (og hvor Mercedes-Benz er beste merke) fra den tyske ADAC viser tydelig at dette prinsippet er riktig. Avgjørende for ytelse og økonomi er Mercedes-Benz-motorens totale, moderne konsept: -Høy ytelse/lang levetid -Tverrstrøm-topplokk av høyverdig lettmetallegering gir god fyllingsgrad -Stempelstyrt råde - reduserer friksjonen -Hydraulisk ventilløfter. Ingen justering av ventilene. -Tomgangsturtallet holdes konstant - reduksjon av forbruk, eksos og støy -Enremsdrift for alle tilleggsaggregater. Plass- og kraftbesparende - vedlikeholdsfri og med lang levetid" Endret 24. juni 2007 av CrazyEagle
LiamH Skrevet 24. juni 2007 Skrevet 24. juni 2007 Vurder å gå over til halvsyntetisk 10W-40 eller mineralsk 5W-40. Bytt olja og se om det hjelper! Vil tro at det løser problemet.
Mangellapp Skrevet 24. juni 2007 Skrevet 24. juni 2007 Er det hydrauliske ventilløftere på bilen min?? 8934848[/snapback] Ja, og det er disse som lager ulyd på grunn av avleiringer. Jeg vil anbefale Omega 907, har brukt den selv på flere Opler med hydraulisk ventilmekanisme med bra resultat. Vil også anbefale helsyntetisk olje hele året, med hydraulisk ventilmekanisme er det viktig å få opp oljetrykket raskt etter en kaldstart.
larseer83 Skrevet 24. juni 2007 Forfatter Skrevet 24. juni 2007 Er det hydrauliske ventilløftere på bilen min?? 8934848[/snapback] Ja, og det er disse som lager ulyd på grunn av avleiringer. Jeg vil anbefale Omega 907, har brukt den selv på flere Opler med hydraulisk ventilmekanisme med bra resultat. Vil også anbefale helsyntetisk olje hele året, med hydraulisk ventilmekanisme er det viktig å få opp oljetrykket raskt etter en kaldstart. 8936354[/snapback] Flotters!! Er omega å kjøpe hos alle bilrekvisita forretninger? Som f.eks thorsov osv....?
Mekker`n Skrevet 24. juni 2007 Skrevet 24. juni 2007 Hørt mye bra om omega, men det skal visst koste greit også Husker ikke hvem som er importøren.. de har det sikkert på thorsov.
Dux ducis Skrevet 28. juni 2007 Skrevet 28. juni 2007 Jeg har også denne erfaringen, litt i en Saab 900 94' modell med hydraulisk ventilmekanisme og en 86' Escort (tviler på at den har). Tikker når de står på tomgang. Skal undersøke hvordan det er med kald og varm motor med disse lydene.
KristianF Skrevet 28. juni 2007 Skrevet 28. juni 2007 Den tikkingen er kjent på de mercene. Pappa har det samme hos seg. Har prøvd veldig mange forskjellige typer oljer, noen funka bedre enn andre, men fikk aldri lyden helt vekk. Han bryr seg ikke så mye om lyden, så han har ikke prøvd å gjort noe mer med saken. Tikkingen er kun noen ganger på kald motor.
Mekker`n Skrevet 28. juni 2007 Skrevet 28. juni 2007 Prøv og etterstram boltene til lagerbukkene på kammen. Har vært borti at de løsner før på den motoren, men bare en gang. det hjalp veldig...
larseer83 Skrevet 29. juni 2007 Forfatter Skrevet 29. juni 2007 Prøv og etterstram boltene til lagerbukkene på kammen. Har vært borti at de løsner før på den motoren, men bare en gang. det hjalp veldig... 8966815[/snapback] Men siden oljetrykket er såpass høyt vil jeg vel tro at det er avleiringer å drit som ligger i rørene....?? Virker nesten som det.. skal iallefall koste på den en innvendig motorrens og bytte olje + filter å se om det hjelper noe. Håper iallefall å få ned oljetrykket til 2 bar på kald motor ved tomgang (ligger på 3 bar nå og litt over 2 bar når olja er varm/tynnere) Kommer tilbake med resultat når jeg har fått utført jobben!
larseer83 Skrevet 2. juli 2007 Forfatter Skrevet 2. juli 2007 (endret) Okey.. da var jobben utført.... hadde i rundt 4,5 deciliter Omega 907 i driftsvarm olje, lot den som i bruksanvisningen sier stå på tomgang i 10 minutter.... Under prosessen lå oljenåla mi på rett under 3 bar som den alltid har gjort... etterhvert gikk den sakte men sikkert ned mot 2 bar og holdt seg der (der den skal ligge når motoren går på tomgang) Syntes det virket veldig lovende da! Så tappet jeg ut olja med en gang og skrudde på nytt oljefilter. Deretter fyllte jeg på 5 liter Castrol 5W-40 olje. Sjekka at alt var skrudd påplass og starta motoren.... til min store forundring spratt oljenåla rett opp på 3 bar igjen Kjørte meg en liten tur og fant ganske fort ut at tikkelyden fremdeles var å høre, men ikke like kraftig som den har vært før.... så alt i alt hjalp det litt å prøve Omega 907 men sluttresultatet ble ikke akkurat 100% , men hadde vel kanskje ikke forventet det heller. Håper mine flotte hydrauliske ventilløftere får litt bedre smøring uansett da.. Endret 2. juli 2007 av AudiPowha
karl-wilhelm Skrevet 2. juli 2007 Skrevet 2. juli 2007 Gjorde en ventiljustering på min bil i går. Gammel diesel motor så den har ikke hydrauliske ventilløftere, men jeg snakka litt med han karen som hjalp meg om denne løsningen. Han nevnte at de hydrauliske er mye bedre og trenger ikke justering, men de må tas ifra hverandre, renses og settes tilbake igjen etter de har gått litt. Kan spør litt nærmere om dem
Januar333 Skrevet 2. juli 2007 Skrevet 2. juli 2007 Hender bil min tikker som et uvær i 2 sek akkurat når jeg starter den, noe er pga det tar litt tid hør hydrauliske greia får pumpa olje sikkert. Eller høre tikking når starte, skru av tenning med engang å starte igjen å da hører jeg null tikking. Veldig rart
kaffeslurper Skrevet 3. juli 2007 Skrevet 3. juli 2007 det kan hende at ventilløfterne dine er skadd....ta ut og sjekk. den oljen du har brukt...er det den viskositeten som er foreskrevet til din motor?
larseer83 Skrevet 4. juli 2007 Forfatter Skrevet 4. juli 2007 det kan hende at ventilløfterne dine er skadd....ta ut og sjekk. den oljen du har brukt...er det den viskositeten som er foreskrevet til din motor? 8995212[/snapback] Både ja og tja hehe..... det står iallefall anbefalt 10W-40 og 5W-40 så regner med at viskositeten er innenfor rimlighetens grenser....
Hachon Skrevet 4. juli 2007 Skrevet 4. juli 2007 Min erfaring med denne motoren er at vippearmene og kamakselen blir slitt. I mange tilfeller så hjelper det å skifte vippearmer og hydroelementer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå