Gå til innhold

Gjennopprette pc til sån jeg fikk den

Anbefalte innlegg

Skrevet

For ca. 1-2 måneder siden installerte jeg Linux (ubuntu) på PC-en min. Da hadde jeg det en egen partisjon og xp på C. Jeg fordelte det sånn at Linux hadde 19 GB og xp hadde resten av harddisken på 100 GB. Så når jeg starta PC-en kunne jeg velge imellom xp og ubuntu. Men for ca en uke siden tokk jeg en oppdatering på ubuntu, og da skjedde det mye rart, som f.eks: Ubuntu la seg dobbelt i oppstarten, der jeg velger hva jeg skulle ha. Og Linux partisjonen økte plassen til over 60 GB og lagde flere partisjoner. Det jeg vil er å formatere hele, sånn at xp installerer på nytt og at jeg bare har en partisjon der xp ligger, altså at Linux skal bort.

Jeg har ikke xp på cd, det lå inne på pcn. Men jeg har en recovery cd, men den tar bare C.

Kan du hjelpe meg med det?

Jeg vet ikke helt hvor jeg skal poste denne, så jeg legger den dobbelt, en i Windows kategorien og en i Linux kategorien.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta ut harddisken ok kobl den til en annen maskin med windows XP. (kaller denne for nummer 2)

Dette gjøres på maskin nummer 2:

Gå inn i kontrollpanel og diskbehandling og finn harddisken.

Ta backup. XP finner bare det som er på NTSF og event. FAT32 partisjoner. XP leser ikke linuxpartisjonene. (Dette holder Bill Gates seg for god til....)

Slett alle partisjoner og formater til NTFS. Hurtigformatering er ok.

Da skulle harddisken være klar for fight igjen!

Skrevet
Ta ut harddisken ok kobl den til en annen maskin med windows XP.  (kaller denne for nummer 2)

Dette gjøres på maskin nummer 2:

Gå inn i kontrollpanel og diskbehandling og finn harddisken.

Ta backup. XP finner bare det som er på NTSF og event. FAT32 partisjoner. XP leser ikke linuxpartisjonene. (Dette holder Bill Gates seg for god til....)

Slett alle partisjoner og formater til NTFS. Hurtigformatering er ok.

Da skulle harddisken være klar for fight igjen!

8932466[/snapback]

skjønte ikke alt du mente, men jeg glemte å si at jeg har bærbar pc. så funker dårlig å koble den til en annen pc eller å ta den ut.

Skrevet

Problemet du beskriver høres veldig snodig ut.

Det første om at Ubuntu legger seg inn "dobbelt" er greit nok, og du mener nok bare at det kommer opp 2 entries for linux i grub (bootloadern). Dette skyldes at kernelen har blitt oppdatert, og pakkesystemet i mange distroer beholder den forrige kernelen ved hver oppdatering. Dette er ment som et sikkerhetstiltak i tilfelle noe er galt med den nye kjernen, slik at du manuelt kan velge å boote den gamle. Det er altså ikke noe galt som har skjedd, og en ekstra kjerne tar heller ikke mange MB i diskplass. Det er altså bare kjernen som ligger dobbelt, og ikke hele Ubuntu-distroen :)

Men det andre problemet ditt høres rart ut. Jeg har vanskelig for å se at en oppgradering av ubuntu plutselig skal rote til partisjonene dine. En slik endring som du beskriver krever jo ikke bare repartisjonering, men også resizing av partisjonene dine. Noe som kan være både tidkrevende og risikabelt (avhengig av filsystem).

Skrevet

Oppfordrer alle til å la denne tråden være til den blir stengt, og heller fortsette på lenken som er postet i posten over meg. Det er rotete og unødvendig med to tråder.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...