Gå til innhold

Hvor mye har grafikkminnet å si?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

kommer ann på textur størrelsen i spill, frem til nå legges all textur graffikk i skjermkortet, mens den kommende graffikk motoren fra ID software, blir dette lagt på harddisken.

 

Crysis er vel egentlig det første spillet som du vil kunne merke stort skille på 256 og 512 MB skjermkort.

Lenke til kommentar

Det kommer også mye ann på framebuffer størrelsen, hvilken oppløsning, fargedybde og AA du kjører på. Med 1600x1200 6xMSAA og FP16 HDR går man tom for minne med et 256MB kort før man engang kommer til grafikk data som vertex data og teksturer.

 

MegaTexture teknologien til ID software trenger også vram, men i langt mindre grad enn andre løsninger. Forøvrig vil dette allerede bli brukt med Doom3 motoren med Enemy Territory Quake Wars.

Lenke til kommentar

Jeg hadde heller valgt skjermkort med 256 MB minne med 256-bits minnebuss istedet for 512 MB minne med 128-bits minnebuss siden det er tull å ha masse minne når man får under halvparten av den teoretiske ytelsen pga. minnebussbredden.

 

For å si det slik: Jeg velger heller en Athlon64 4000+ med 100 gigabyte HDD istedet for en 80286 med 100 terabyte HDD.

Lenke til kommentar

For det første er det mer til minnebåndbredde enn minnebussbredden. For det andre er det ikke en forbindelse mellom båndbredde og minnemengde (isåfall er det i en høyt relativt forstand) og for det tredje har minnemengde mer med muliggjørelse av grafikk enn hva det har med ytelse.

 

GeForce 8600 vil f.eks fint kunne dra utbytte av 512MB vram.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
For det andre er det ikke en forbindelse mellom båndbredde og minnemengde (isåfall er det i en høyt relativt forstand)

8932987[/snapback]

Hvor sier jeg det? Jeg bare sier jeg heller velger mindre mengde med større buss om alternativet var dette og stor mengde og smal buss. Jeg formaliserer ikke en påstand om at båndbredden er relativ med mengden på noen måte.

Men på tidligere modeller har trenden vært å bruke 512MB 128-bit DDR2 mot 256MB 256-bit GDDR3.

 

Det jeg prøver å si er at mengde != ytelse når man tar i betraktning minnetype, klokkefrekvenser, synkronisering/forsinkelse, bussbredder, osv.

Endret av skag1
Lenke til kommentar
YAY! Kjøpte for ikke lenge siden sapphire 1950Pro med 512mb istedenfor 256mb... YAY!

8927673[/snapback]

 

Det vil mest sannsynlig slite sterkt i Crysis fordetom...

8927684[/snapback]

 

nah... tror jeg kan ha en helt grei framerate

8927971[/snapback]

 

Ikke med en helt grei oppløsning og en helt grei bildekvalitet (snakker om middels/høye detaljer)

 

Pluss du får ikke DX10 greiene, men det er nok ikke så mye å bekymre seg over.

Lenke til kommentar
YAY! Kjøpte for ikke lenge siden sapphire 1950Pro med 512mb istedenfor 256mb... YAY!

8927673[/snapback]

 

Det vil mest sannsynlig slite sterkt i Crysis fordetom...

8927684[/snapback]

 

nah... tror jeg kan ha en helt grei framerate

8927971[/snapback]

 

Ikke med en helt grei oppløsning og en helt grei bildekvalitet (snakker om middels/høye detaljer)

 

Pluss du får ikke DX10 greiene, men det er nok ikke så mye å bekymre seg over.

8940772[/snapback]

 

Når jeg spiller Far Cry med absolutt alt på fullt med 70-80fps tror jeg medium Crysis med 40-50fps bør funke.

Endret av Krissern_
Lenke til kommentar

Far Cry er jo ganske gammelt da og Crysis blir utrolig grafikk heavy, så jeg tror ikke det beste ATi DX9 kortet (eller Nvidia) klarer Crysis på medium med 40-50 FPS da må du nok kjøpe de nye DX10 kortene til ATi eller Nvidia.

 

 

Det KAN være mulig hvis du overklokker det nokså mye.

Endret av Taurshaz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...