Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Sjekketråden - En guide og fortellinger fra siste dagers horeri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tullet da jeg skrev joggebukse, jeg regnet med at du gikk i J&J jeans med masse dilldall på og Carlings-genser med dårlig passform. Hvis du kjøper klærene dine 5 av gangen så er du med i en liten gruppe mennesker som heller skal få lov til å gi faen. De jeg refererte til er de som har et visst budsjett de bruker på klær, ikke tør å gå innom andre butikker enn de de har på det lokale kjøpesenteret, bruker en del tid der inne på å se på klær, men ender opp med å kjøpe noe de egentlig ikke bryr seg om fordi de ikke vet hva som ser bra ut. Sånne kan kle seg mye bedre med bare litt mer innsats, uten at det nødvendigvis koster deg mer penger.

 

Erstatt alle jeans med dilldall på, f eks denne lekre saken til 1600kr (!), og erstatt de med fine, ensfargede jeans i en klassisk farge. Evt en chinos i en interessant farge, hvis du liker sånt. Ikke anta at du vet hvilken størrelse bukse du bruker. Ta på deg flere størrelser og finn den som faktisk ser bra ut. Erstatt alle tskjorter med "Harvard Rowing Team 1979" med ensfargede v-hals tskjorter. Plutselig gikk du opp to hakk, og det kostet deg ikke noe mer penger.

Endret av Dorian Gray
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

Å kle seg respektabelt handler også om mer enn å være ei jåle, hvis det er det du er redd for å bli. Det handler om hvordan du framstiller deg selv og hvordan folk oppfatter deg. Nå er ikke jeg blandt de her inne som går i skjorte og chinos til vanlig, jeg heller mer mot skate/street, og trives med det, siden det er MEG. Klærne mine sier noe om hvem jeg er, og hva jeg identifiserer meg med. Jeg vedder på at du vet om noen plagg du synes er kule også?

 

Siden vi er i sjekketråden kan jeg jo like gjerne nevne at du nesten 100% sikkert kan glemme å sjekke jenter på byen i joggebukse og hvit t-skjorte, det samme gjelder å bli tatt seriøst i jobbsammenheng.

 

Men det er klart, om man bare sitter inne uansett, så er vel joggebukse og t-skjorte fint og behagelig det :)

Endret av Slettet-oVjeg2q2Tk
Lenke til kommentar
Har du ingen selvrespekt?

Er det dette vi har degenerert til? Overfladiske, cappuccinodrikkende jyppier hvis oppfatning av selvrespekt er 'klærne en går i'.

 

Dorian: Ah, da er vi på samme side her. :)

 

Steffen: De jentene som ikke ville vært med meg om jeg ikke gikk i finklær, er ikke jenter jeg vil menge meg med. Det er ikke å si at jeg ikke menger meg med jenter. :) Har dog blitt nektet inngang på utesteder hvor eierne er fascister på klær...

 

På en annen side: jeg savner tidlig 1900-tallet, da alle menn gikk med epic, stripete suit/vest og hatt.

Endret av Red_John
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Har du ingen selvrespekt?

Er det dette vi har degenerert til? Overfladiske, cappuccinodrikkende jyppier hvis oppfatning av selvrespekt er 'klærne en går i'.

 

Dorian: Ah, da er vi på samme side her. :)

Ikke fall til samme nivået ved å anta at alle her inne drikke cappuccino. Du er vel klar over at du er mindretall når du går med joggebukse hver dag? Det er vel ingen kjendiser du synes er kule som går med joggebukse hver dag? Det er vel ingen på jobben som du respekterer som går med joggebukse hver dag? Det er forskjell på finklær og maleklær. Joggebukse er hvitt, dress er svart og vi snakker om å finne en grånyanse.

Lenke til kommentar

Jeg synes mister Steffen forklarte det såpass bra at jeg ikke orker å utbrodere noe mer om det..Synes allikevel du burde gå noen runder med deg selv og tenke over hva t-skjorte og joggebukse signaliserer. Ja, det utstråler at du gir faen, men det signaliserer også en hel del andre ting som ikke er like positivt..

Lenke til kommentar
Du er vel klar over at du er mindretall når du går med joggebukse hver dag?

Ja, det er jeg veldig klar over.

 

"Only great minds can afford a simple style."

 

Og det minnes jeg om hver dag.

 

Det er vel ingen kjendiser du synes er kule som går med joggebukse hver dag?

Vel, du har David Hume... Jeg liker å tro det er en joggebukse under der!

 

200px-David_Hume.jpg

 

men det signaliserer også en hel del andre ting som ikke er like positivt

Hva da?

Endret av Red_John
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ensfarget jeans, svart v-hals tskjorte. Simple style, men det ser bra ut.

Pysjbukse, Tine Stafetten tskjorte i XL fra 1997. Simple style, men det ser helt jævlig ut.

 

Du ser vel forskjellen? Ikke for å dra denne diskusjonen ut enda lenger, altså, men jeg føler at det kan være greit å vise at din stil ikke er enklere enn noen andre sin, den ser bare mindre bra ut. Den er ikke mer behagelig enn andre stiler, den er bare mer slaskete.

Endret av Dorian Gray
Lenke til kommentar

Jeg får hvertfall assosiasjoner til en sliten, spilleavhengig alkoholiker som ikke helt har styring over hverken eget liv eller egen kropp når jeg ser folk som vandrer rundt i joggebukse og t-skjorte til stadighet..(Nå er dette en overdrivelse og en samling av alle stereotypene sm dukker opp i hodet mitt, men you get the picture.)

Lenke til kommentar

Bruker praktisk talt ikke energi på å finne, kjøpe, evt. returnere klærne. De er mer behagelige enn noen andre klær jeg (noen gang) har brukt og de signaliserer ikke mer enn dem må. Mulig inntrykket av velbehag styrkes av det faktum at jeg hater "kleskulturer" og moter, alt det representerer og ønsker å signalisere. Vi må begge ta forbehold om at det oftest er konteksten rundt klærne som preger synet vårt på dem, og således gir det lite mening å snakke om "komparativ behagelighet". Hvorvidt jeg føler at mine klær er mer behagelig av den grunn at de ikke søker oppmerksomhet, tiltrekning, ting jeg misliker, eller fordi de rett og slett stimulerer nervene på kroppen på en måte jeg oppfatter som behagelig kan jeg ikke svare på. Såpass kan jeg forsone. :)

 

Jeg får hvertfall assosiasjoner til en sliten, spilleavhengig alkoholiker som ikke helt har styring over hverken eget liv eller egen kropp når jeg ser folk som vandrer rundt i joggebukse og t-skjorte til stadighet..(Nå er dette en overdrivelse og en samling av alle stereotypene sm dukker opp i hodet mitt, men you get the picture.)

Og jeg tar en slik kar, med standhaftighet til å motstå den hjerneløse popkulturen, det perverse estetikkhysterier av et moteshow du kaller "finklær", samt alt annet det representerer.

 

Hele argumentet ditt er predikert på et "konsensus" om/av assosiasjoner til enkelte plagg. Jeg har minst like negative konnotasjoner til det du kaller finklær.

Endret av Red_John
Lenke til kommentar

Så hvis du hadde vært i et selskap hvor alle var "pyntet" bortsatt fra en tilfeldig fyr som gikk i grå joggebukse og hvit t-skjorte så ville det ikke brydd deg et sekund?

 

Jeg tror ingen har noe i mot å bruke joggebukse når man er hjemme. Det er vel heller snakk om å kle seg bedre når man skal ut blandt folk. (Minus dersom det kun er den faste vennegjengen)

 

(Gjelder bare folk over 18-20 år)

Lenke til kommentar

Dessuten, joggebukse kan, i hvertfall på gutter, være ganske hot, om kropp, og det man har på overkroppen passer!

Men nå er da jeg litt sær på hva jeg liker jeg da.

 

Selv går jeg i shorts og t-skjorte om det er varmt. Jeans, t-skjorte/skjorte og dressjakke om det er 12-13 grader eller kaldere :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...