Gå til innhold

Stereo\surround til musikkbruk, under 5000kr HAST!


Anbefalte innlegg

Hei, siden det gamle surroundanlegget jeg hadde på PCen mistet lyden på frontkanalene må jeg til innkjøp av noe nytt.

Ikke slutt og lese fordi det står PC, vær så snill; dette er ikke snakk om PC-høyttalere!

 

Tenkte på et stereoanlegg som jeg skal koble til en JVC CD-spiller og PCen min.

Må tenke på plasseringen litt, og helst ha bokhyllehøyttalere.

Skal ha de på skrivebordet rundt skjermen, slik at jeg også kan se film på PCen med godlyd.

 

Av musikk hører jeg mye på rock\metal; Iron Maiden, Rammstein, Metallica og deromkring.

Det er primærbruken, i tilllegg kommer noe punk, pop med mye "myke" melodier.

Filmbruken er så som så, har i nødstilfelle et par AKG K141 hodetelefoner som jeg kan bruke når jeg er alene.

 

Var rundt på Elkjøp og Expert og kikka i dag, og det første de viste meg var selvfølgelig Logitech Z-5500, men siden jeg allerede har hørt det settet, vet jeg at det er en 10" brumlebass og noen knøttsmå "diskanthøyttalere" som skal dekke resten av lydbildet. Den lyden blir etter min smak for ubalansert og tynn i midten.

 

Fikk på Expert demonstrert et LG J10HD anlegg, og det låt igrunn helt greit.

Tingen var at det koster 6000kr, og jeg har egentlig bare 5000 å bruke, og vil gjerne ha litt penger til overs så jeg kan kose meg litt mens jeg er på festival :cool:

 

De hadde et Samsung HT-XQ100 til 5000kr, men det var ikke koblet opp, så jeg fikk ikke hørt det.

Trenger hverken DVD-spiller eller mer enn 2.1, men prisen må ikke overstige 5000kr!

 

Må ha noe med kraftig mellomtone, klar diskant og en bass med punch i. For å bruke slike uttrykk :p

Mener også at litt bra lyd er bedre enn mye dårlig, så lydkvaliteten er viktigs.

 

Har et budsjett på så lite som mulig, helst under 5000 hvis det går. Aller helst rundt 3-4000.

 

Skal prøve å shoppe i morra, så svar i kveld hadde vært ypperlig :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må kjøre minst to mil for å komme til nærmeste, og det er HiFi klubben tror jeg. (Grimstad)

Blir nok uaktuellt å kjøpe der, siden prisene som regel er veldig stive, men erfaringen kan være en idè å få med seg.

 

Men noe som kan være greit å spørre om her; er det fornuftig av meg å kjøpe et ferdiganlegg fremfor komponenter når budsjettet er såpass lavt.

En forsterker koster jo fort 2000kr, og skal jeg ha en sub og et par greie høyttalere i butikk blir det fort over 5000k?

Lenke til kommentar

Ok, men er prisene HiFi-klubben har på nett de samme som de har i butikkken, og hvordan er de med tanke på pakkeløsninger.

Da tenker jeg egentlig mest på at hvis du vil ha den forsterkeren, de høyttalerene og den bassen, så ordner de en god pris, (litt under totalpris av alle komponenetne), evt. hvordan de er med å slenge på litt bedre kabler og lignende.

 

Tar nok turen til Grimstad i morra da.

Lenke til kommentar

De kjøp jeg har gjort hos dem, så stemmer prisen overens på nett som i butikk.

 

Du kan jo alltids prøve å foreslå en liten prisreduksjon, men det avhenger veldig i hvem du snakker med. Snakker du med den ferskeste, yngste og mest uerfarne er nok dette litt verre. Får du dagligleder så kanskje, men ingenting er jo sikkert

Lenke til kommentar

Har kikka litt på sidene deres nå, og det ser ganske bra ut.

Tror ikke de har listet opp alt de har av de litt billigere høyttalerene, synes i alle fall det så noe smått ut med de rimelige modellene.

 

Skal uansett innom en lokal forhandler av diverse høyttalere først, har gjort noen gode kjøp hos han før, så siden han har vist god service skylder jeg han at han får sjansen føler jeg.

 

Men da var jeg forsynt tror jeg.

Kan evt. poste hva jeg kjøper dersom det er av interesse for noen...

Lenke til kommentar

Det falt etter litt om og men på B&W DM602 S3 og NAD C320BEE.

Gikk inn og spurte om hvordan dette anlegget var, men han ledet meg raskt opp på toppmodellen i det tilbudet, som var på 5500.

Og like kjapt guidet han meg innover i butikken frem til storebroen, som var verd de ekstra pengene, men trengte en bedre forsterker.

Menmen, gleder meg til i morra når jeg får satt på plass høyttalerene og strakt kabler :D

 

Med kabler og bananplugger kom det hele på 6700kr, noe som jeg anser som en grei pris.

Nå har jeg ikke hørt anlegget enda, siden det ikke er koblet opp.

Måtte ommøblere pga. dårlig øyemål i den fristende butikken, høyttalerene var egentlig to hakk for store :p

 

Selgeren mente at dette ga veldig mye for pengene, og siden GnoMiz anbefalte samme forsterker føler jeg meg trygg på den.

 

Har bare et 2.0 anlegg nå, men forhåpentligvis savner jeg ikke bassen.

Om det skulle knipe har jeg en "40W" subwoofer fra det gamle anlegget som virker, men det spørs om den bare ødelegger lyden.

Det er litt trøkk i den, så jeg får prøve meg fram og se.

 

Synd jeg ikke så ditt forslag før nå GnoMiz, ellers kunne jeg sluppet unna med noen litt billigere høyttalere :p

 

EDIT: en annen grunn til at jeg måtte ommøblere var at høyttalerene ikke var magnetisk skjermede. Og jeg vil nødig risikere min ganske nye 500GB eksterne disk, min skjerm eller PC for slik risiko.

Bruksanvisningen mente en halv meter var forsvarlig, men dette gjelder vel bare når høyttalerene er på?

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...