Gå til innhold

Den Store Fondstråden

Naranek

Anbefalte innlegg

Skrevet
Aldrack skrev (59 minutter siden):

Muligens et dumt spørsmål, men jeg og fruen har hver vår aksjesparekonto. Nå har vi behov for å ta ut en del for å bruke til egenkapital ifm boligkjøp. Bør vi først tømme den kontoen som har vært kortest i markedet, og beholde den som har stått lengst i markedet? Det virker lurest, uten at jeg klarer å forklare helt hvorfor :D 

Dere bør tømme innskuddet (pluss skjerming) først på begge. Så har det ikke noe å si hva som skjer etter det. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
55 minutes ago, Aldrack said:

Muligens et dumt spørsmål, men jeg og fruen har hver vår aksjesparekonto. Nå har vi behov for å ta ut en del for å bruke til egenkapital ifm boligkjøp. Bør vi først tømme den kontoen som har vært kortest i markedet, og beholde den som har stått lengst i markedet? Det virker lurest, uten at jeg klarer å forklare helt hvorfor :D 

Antar at begge er i pluss?

Det viktigste å tenke på er hvor stor andel av hver konto som kan tas ut skattefritt. (typisk innskudd + oppbygd skjermingsfradrag) Det beste er hvis dere kun toucher det som er skattefritt.

Skrevet
sureup skrev (11 minutter siden):

Antar at begge er i pluss?

Det viktigste å tenke på er hvor stor andel av hver konto som kan tas ut skattefritt. (typisk innskudd + oppbygd skjermingsfradrag) Det beste er hvis dere kun toucher det som er skattefritt.

Nja. Skatten kommer jo på et tidspunkt, og pengene skal jo brukes. De har det kontantbehovet de har, så jeg tenker det er irrelevant om de også bruker penger som utløser skatt, så lenge de har brukt opp det skattefrie uttaket først. 

Skrevet
5 minutes ago, Herr Brun said:

Nja. Skatten kommer jo på et tidspunkt, og pengene skal jo brukes. De har det kontantbehovet de har, så jeg tenker det er irrelevant om de også bruker penger som utløser skatt, så lenge de har brukt opp det skattefrie uttaket først. 

Det kommer helt ann på deres mål.

• Er målet lav belåningsgrad, dyrere bolig, ferietur, eller whatever, så kan de gjerne ta av avkastningen også, det er deres penger. Men det vil fremskynde en skattekostnad til nå.
  • Er det mulig å få kjøpt boligen de vil ha, og de har fortsatt langsiktige mål knyttet til sparing i fond, så er fortsatt utsatt skatt på avkastningen de har nå en kjempestor fordel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...