Gå til innhold

Mer ram for windows bruk?


ahumoe

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en relativt ny pc( 1 og et halvt år gammel) med disse spesifikasjonene:

 

Hovedkort: MSI - K8N-NEO4-FI

Prosessor: Athlon 64 3500

Grafikkort: PowerColor ATI Radeon X800GTO 256MB

Harddisk: Samsung - 250,0 GB SATAII-300

Lydkort: Sound Blaster Audigy 2 SB

Ram: Kingston Dual Channel 2x512 MB PC3200

 

 

Etterhvert som tiden har gått har jeg fått mer lagg i nye spill, som er forstårlig nok, men også lagg i windows xp. Windows XP kom ut i 2001, altså for 6 år siden. Og jeg synes det er rart at man skal få lagg med en pc kjøpt tidlig 2006. Pc'en min er da langt bedre enn de anbefalte kravene til windows XP! Men det får så være.

 

Spørsmålet mitt er da om jeg har for lite ram?:hmm: Selv om jeg ikke skulle få den store bedringen i spill, ville jeg vel få en raksere pc i "vanlige" programmer og windows generelt? Eller kan man ikke få god nok pc til windows slik at pc'en alltid, før eller siden, vill ta seg bedre og bedre tid med å åpne 2 utforsker på en gang?

Endret av ahumoe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med kun 1GB ram vil det lagge med flere program opp så klart - (etter en stund avhengig av hvor mange progs , hvor mye minne som blir konsumert og bruk av pagefile).

CPU cycles må også fordeles mellom aktive program - jo flere jo mere jobb blir det på cpu som må fordeles mellom mange "tråder" , og den blir treigere.

Alternativt kan det hende at du har et program installert med minne lekkasje.

Lenke til kommentar

1GB RAM er ikke mye i disse dager, men holder til Windows XP så sant du ikke har veldig mange programmer åpne, eller nyere spill som krever masse RAM. Men generellt sett holder 1GB til XP.

 

Så å sjekke din PC for virus og spyware er en start iallefall. Spybot - Search & Destroy 1.4 er gratis og anbefales på det sterkeste. Dessuten har du defragmentert harddisken i det siste? Formatere og legge inn Windows på nytt er også noe som kan hjelpe, men tar mye tid da.

 

Ellers ville jeg ikke oppgradert den PC'n du har. Om du skulle kjøpt ny CPU, så vil ditt skjermkort være en flaskehals i spill uansett. Mer RAM kan hjelpe, men kjøp billig.

Lenke til kommentar

Hvis trådstarter klarer å få tak i en billig dualcore prosessor og 1 gb med billig minne, vil han merke god forskjell i windows (og spill) , og systemet vil leve noen år til. Mye billigere enn å kjøpe helt nytt.. Men hvis trådstarter er hardcore spiller, bør han kansje kjøpe seg noe nytt. Spørs vel litt på lommeboka :)

Lenke til kommentar
Hvis trådstarter klarer å få tak i en billig dualcore prosessor og 1 gb med billig minne, vil han merke god forskjell i windows (og spill) , og systemet vil leve noen år til. Mye billigere enn å kjøpe helt nytt.. Men hvis trådstarter er hardcore spiller, bør han kansje kjøpe seg noe nytt. Spørs vel litt på lommeboka :)

8918585[/snapback]

joa, men så koster ikke 2gb 667mhz ram mer enn 610 kroner i dag heller så ddr2 btw

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...