Gå til innhold

Telenor ut av NIX


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Telenor trekker seg fra NIX-avtalen, slik at selskapet kan ta seg betalt av innholdsleverandører på Internett.

 

Les mer

8904360[/snapback]

 

 

 

 

Eh.... javel... vel hva med de andre store aktørene, som TDC Song, Bane Tele, og de andre med store linjer ut av Norge? De har allrede droppet NIX. Telenor var den eneste store igjen, og de måtte betale for mye av utenlands traffikken da de ikke var noen andre store igjen til å fordele trafikken. Så jeg skjønner dem godt.

 

Brut.

Endret av Brutalix
Lenke til kommentar

kanskje på tide å gjøre telenettet statseid igjen :closedeyes: var det noen flere partier enn RV som var imot privatisering av telenor?

Ennda ett bevis på at NORGE FORTSJATT er den siste sovjet stat!

8904541[/snapback]

lenger unna "sannheten" kommer vel du ikke? det er råvprivatkapitalisme som råder (AP, FRP, H => var for privatisering av telenor). har ikke noe med sovjet å gjøre i det hele tatt Endret av mandela
Lenke til kommentar
Eh.... javel... vel hva med de andre store aktørene, som TDC Song, Bane Tele, og de andre med store linjer ut av Norge? De har allrede droppet NIX. Telenor var den eneste store igjen, og de måtte betale for mye av utenlands traffikken da de ikke var noen andre store igjen til å fordele trafikken. Så jeg skjønner dem godt.

 

Brut.

8904471[/snapback]

 

A) TDC og BaneTle er fortsatt tillkoblet NIX

B) Utenlandstrafikk kjøres _ikke_ over NIX, der benytter man IGP'er. Det er _kun_ trafikk mellom de forskjellige ISP'ene som går over NIX

 

--

Rankin

Lenke til kommentar
*Kjefter på IP-adressen sin*

Betyr dette at hvis jeg har Telenor så må jeg betale mer for en tjeneste enn om jeg hadde brukt samme tjeneste på en Tele2-linje?

8904676[/snapback]

 

Nei, det betyr at Telenor kan blokkere NRK eller begrense traffiken til NRK gjennom nettet sitt hvis Telenor ikke er enig i en avgjørelse som NRK tok f.eks.

 

Det betyr kort sagt at folk som har Telenor ikke vil se et nøytralt Internet som er åpent for alle. Da vil du se et nett hvor Telenor kan bestemme hva DU skal se på.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
*Kjefter på IP-adressen sin*

Betyr dette at hvis jeg har Telenor så må jeg betale mer for en tjeneste enn om jeg hadde brukt samme tjeneste på en Tele2-linje?

8904676[/snapback]

 

Nei, det betyr at Telenor kan blokkere NRK eller begrense traffiken til NRK gjennom nettet sitt hvis Telenor ikke er enig i en avgjørelse som NRK tok f.eks.

8904697[/snapback]

Eller mer sannsynlig: at Telenor krever at NRK må betale en avgift for at du, som Telenor-bruker, skal få lov til å se nett-TV.

 

Telenor eier det meste av nettet i Norge, noe som gjør at denne avgjørelsen sannsynligvis ikke bare vil påvirke Telenor-kunder.

Endret av Dahl
Lenke til kommentar
Eh.... javel... vel hva med de andre store aktørene, som TDC Song, Bane Tele, og de andre med store linjer ut av Norge? De har allrede droppet NIX. Telenor var den eneste store igjen, og de måtte betale for mye av utenlands traffikken da de ikke var noen andre store igjen til å fordele trafikken. Så jeg skjønner dem godt.

8904471[/snapback]

Hva mener du med dette? TDC Song og BaneTele er jo på både NIX1 og NIX2.

Lenke til kommentar
Ja Dahl, men har da sett eksempler i USA hvor dette har skjedd. Husker ikke helt hvilket selskap det var, men var et stort et, som sperret ute et helt selskap fra nettet sitt.

8904725[/snapback]

Ja, det er selvsagt en mulighet. Men hvis Telenor begrenser tilgangen til NRK med bakgrunn i at de ikke er enige i en avgjørelse, vil nok Post- og Teletilsynet komme på banen. At Telenor vil risikere det ser jeg på som veldig lite trolig...

Endret av Dahl
Lenke til kommentar
Eh.... javel... vel hva med de andre store aktørene, som TDC Song, Bane Tele, og de andre med store linjer ut av Norge? De har allrede droppet NIX. Telenor var den eneste store igjen, og de måtte betale for mye av utenlands traffikken da de ikke var noen andre store igjen til å fordele trafikken. Så jeg skjønner dem godt.

8904471[/snapback]

Hva mener du med dette? TDC Song og BaneTele er jo på både NIX1 og NIX2.

8904724[/snapback]

Jepp, det stemmer. Kilde: http://www.uio.no/nix/nix-ops.html

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...