Gå til innhold

Arbeidsgruppe med server + 2-3 små PCar


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Eg driv og ser meg litt rundt, det eg skal settja opp er eit lite nettverk med tre (fire) PCar. Eg skal ikkje ha noko som helst med trådlaust nettverk å gjere, sidan det er lagt kablar frå før og i tillegg er det ytelse og tryggleiks aspekt ein må ta omsyn til.

 

Alle maskinane må ha eige skjermkort, men det er ikkje behov for 3D kraft. Det dei må kunne vise er krystall-klare bilder i svart-kvitt, dei vert nytta til å stille diagnoser, så ein må ha særs klare bilder.

 

Det er utelukkande Windows XP Pro som er aktuelt som operativsystem.

 

Dei som skal nytte maskinane har begrensa datakunnskap (les: foreldre).

 

Pris er sjølvsagt noko ein vurderer, men det er ikkje aktuelt å ta det billigaste for å spare eitt par tusenlappar dersom dette går utover stabilitet og prestasjonen.

 

Skjerm, tastatur, mus og liknande har eg frå før og treng ikkje tips om det.

 

Eg vil ikkje måtte bygge sjølv, sidan ein da lett får noko meir problem, og det er ikkje aktuelt med ei innkjøringsfase med problemar.

 

Så til maskinane:

 

Den ein skal vere server og arbeidsmaskin i eitt. Den skal kjøre databaser (SQL) og dele bilder over intern-nettverk. Dette har eg system for frå før, både software og hardware, så eg treng berre maskina. Den må vere bunnsolid sidan nedetid i arbeidtida ikkje er aktuelt. Evt er det sjølvsagt mogleg å kjøre ein rein server og ei ekstra maskin, men det vert vel noko ekstraarbeid og utgift av det. Men berre kom med forslag her, kva vil vere det beste? Og under beste er og kor enkelt det er ein faktor.

 

Dei to andre, evt tre dersom ein har ein rein server, skal vere arbeidsklientar. Her skal det ikkje lagrast noko, men ein er avhengig av å kunne redigere bilder. Desse er små (mindre enn ein megabyte), men ein skal juster kontrast og brightness realtime, så eg tvilar på at tynnklientar er godt nok. Om eg tek feil her er det berre å seie i frå. Desse to maskinane skal stå ute i ein klinikk, og det er derfor eit poeng at dei ikkje bråkar, har reine overflatar som er lette å halde reine og ser reine ut. Størrelse er og eit tema; less is more er vel eit godt slagord her. Dei bør halde normale krav med hennsyn på prossessor og RAM, det krev ikkje allverda, men 1-2 gigabyte er vel eit must. Desse må og vere særs stabile, men det er ikkje fullt så kritisk med desse. Om ei går ned er ikkje heile drifta stengt av den grunn, berre sinka ein del.

 

Eg nevnte tynnklientar, det hadde vore elegant med det ute i klinikken, men for å få tilstrekkeleg prestasjon verker det som ein må invistere både pengar og tid. Om nokon meiner eg tek feil på dette hadde eg vore takksam for tips.

 

Til slutt vil eg takke for hjelpa eg får.

 

Edit: Etter at alekstef poengterte ein feil har eg endra litt på teksta

Endret av Sevald
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+432

For denne oppgaven kan jeg anbefale Apple's skjermer, de er krystallklare, i både svart hvitt og farger og egner seg til slike oppgaver. Jeg vet du spurte etter skjermkort men måtte bare anbefale disse skjermene.

 

Du krever stabilitet på serveren.. Da kan jeg STERKT anbefale at du kjører Solaris eller OpenBSD som operativsystem. Det er utrolig stabilt!

 

Pass på at du har redundant strømforsyning som du kobler på to forskjellige kurser, sånn at hvis den ene sikringen går så har du fortsatt strøm fra den andre. Du bør kjøpe et kontrollerkort sånn at du speiler diskene i tilfelle en skulle ryke, jeg ville kjøpt et sånt hotswap drev som gjør at hvis en disk ryker så kan du bare dra disken ut og sette i en ny uten å skru av maskinen. Veldig enkelt og greit!

 

Og en siste ting: Jeg vil IKKE anbefale å kjøre server og arbeidsstasjon på ett når du krever stabilitet. Det ville ikke vært aktuelt for meg ihvertfall.

Lenke til kommentar

Treng ikkje skjermar, så ellers takk. Solaris og OpenBSD er ikkje aktuelt. Maskinene vert brukt i vanleg arbeidstid, så det er ingen problem å restarte dei utanom denne. Så der rauk nok hotswap og. Men ellers takk, ikkje meininga å vere negativ, men det er slik det er.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Treng ikkje skjermar, så ellers takk. Solaris og OpenBSD er ikkje aktuelt. Maskinene vert brukt i vanleg arbeidstid, så det er ingen problem å restarte dei utanom denne. Så der rauk nok hotswap og. Men ellers takk, ikkje meininga å vere negativ, men det er slik det er.

8900911[/snapback]

Du sier at nedetid ikke er akseptabelt... Så da lurer jeg på hva du kommer til å kjøre? Windows? Isåfall må jeg le.

Lenke til kommentar

I dette tilfellet går du (ringer) til DELL eller HP.

 

Du bør ikke blande arbeidstasjon og server, selv om det er "så" vidt kostnadsbesparende. Serveroppgaver er så spesielle at de bør får kjøre på egen hardware, og et reint serverOS bør brukes. Det er etter min mening ikke ekstraarbeid å ha separat server, da en server som er rett satt opp "går" og "går". XP Pro bør ikke brukes på server.

 

Regner med at en HP Proliant ML300 serie eller ML115 kan være aktuelle valg som serveres. Når det gjelder servere så er det meste av dagens datautstyr såpass stabilt at det fint går 24/7 over flere år. Ellers er RAID 1/RAID5 og backup sentralt. Hotswap er også etter min mening et must, jeg har selv opplevd servere uten hotswap gå ned i arbeidstida, og da var fanden ute. Faktisk har jeg selv alltid en reserve HD liggende. Selv min hjemmebygde server har gått 24/7 i 2 år nå. Pris fra 4000 - 10 000 eks mva (avhengi av konfigurasjon).

 

Som arbeidstasjoner kan f.eks denne her, + en 20'' skjerm være et alternativ.

HP Compaq dc7700. Du finner ennå rimelige løsninger, dersom man velger Sempron eller Celeron CPU-er. Faktisk fra ca kr 3000 og oppover + skjerm.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Eg har verkeleg lyst på ei lita maskine ute på klinikken. Det eg tenkjer meg er noko som er mindre enn eit vanlege mini tower. Men dette kan ikkje gå utover grafikkkort, ein MÅ ha dedikert grafikkort med DVI utgang.

8901323[/snapback]

 

Så lenge det bare er 2D som skal vises, er det ikke behov for særlig kraftig grafikkløsning. Og de fleste Mikro-tårn løsningene (størrelse ca H 42, B 18 og D 35), og noen desktop/small-factor har mulighet for dedikert grafikkort, enten via riser-card eller et lavprofilkort. De fleste har også opsjon på DVI utgang på det innebygde grafikkortet.

 

F.eks kan Dell Optiplex 745 leveres i small-form factor (størrelse H 31,6 cm , B 9,3 cm, D 34 cm), med lavprofil ATI X1300 Pro skjermkort. Noe jeg regner med holder godt til den 2D bruken som er forutsatt. Samme konfigurasjon leveres også i Mikro-tårn, som er noe større, se ovenfor.

 

PS! Jeg kjører bærbar med X1400 kort og 1400 x 1050 oppløsning, og 2D er ikke akkurat noe problem ytelses- og kvalitetsmessig.

Lenke til kommentar
Du sier at nedetid ikke er akseptabelt... Så da lurer jeg på hva du kommer til å kjøre? Windows? Isåfall må jeg le.

8900963[/snapback]

Le i vei du men en windows server som er satt opp og brukes korrekt er dønn stabil.

 

Som noen andre påpekte så betyr det at å bruke serveren som klient bør unngås. En dedikert server koster (OS+HW) antagelig mindre en en spill-pc gjør.

 

Sett gjerne opp windows 2003 på serveren. RAID1 på serveren er et must, hot-swap kan du kutte ut hvis det blir unødvendig dyrt siden du uansett har anledning til å ta ned maskinen etter arbeidstid. Backup er selvfølgelig også et must . UPS er jeg ikke så sikker på. Siden du ikke får gjort noe arbeid uansett når strømmen er borte trenger du ikke mer enn en UPS som holder liv i maskinen de få minuttene det tar å kjøre den ned.

Lenke til kommentar

OK, så da er vi på ein dedikert server. Skal sjekke med leverandør av programvare korleis det vil gå. Dei har tidlegare poengtert at det berre r XP pro som er støtta, men det er godt mogleg det berre gjeld arbeidsmaskiner.

 

Verker som RAID1 (speiling) er det folk roper etter. Trur det vert SATA slik det ser ut no.

 

Backup har vi frå før, kjører to externe disker som ein rulerer på og dermed har omlag to veker bakover i tid med backup.

 

Skjerm+++ har vi, eller veit kva vi skal ha.

 

Da er det arbeidsstasjonar. Skulle gjerne vore enda mindre enn "H 31,6 cm / B 9,3 cm / D 34 cm" som er nevnt.

Lenke til kommentar
OK, så da er vi på ein dedikert server. Skal sjekke med leverandør av programvare korleis det vil gå. Dei har tidlegare poengtert at det berre r XP pro som er støtta, men det er godt mogleg det berre gjeld arbeidsmaskiner.

 

.....

 

Da er det arbeidsstasjonar. Skulle gjerne vore enda mindre enn "H 31,6 cm / B 9,3 cm / D 34 cm" som er nevnt.

8904689[/snapback]

 

Windows 2003 server er i realiteten serverversjonen av XP Pro.

 

Tror ikke det finnes mindre med mulighet til dedikert skjermkort.

Lenke til kommentar

Enig med Bolson, gå for en HP server i ML3xx serien, og sjekk ut hva Dell og HP kan tilby deg av klienter for arbeids stasjonene. Om du bestiller serveren igjennom en forhandler vil du kunne få den ferdig satt opp med både tilhørende hardware, spesielle config løsninger (raid) du har behov for, samt software om det trengs.

 

Vedrørende backup og UPS. Backup løsningen du nevner er ikke spesielt heldig etter min mening. Du bør vurdere tape backup med tilhørende programvare som støtter SQL fullt ut, f.eks Symantec Backup Exec med rette plug-ins. Minimum en 8 tapes rotasjon der man bytter tape hver virkedag, samt sparer fredagstapen en måned fram før den byttes igjen.

 

UPS er et ofte oversett tema, og enda oftere missforstått. En UPS er ikke bare et hjelpemiddel til å kjøre ned serveren ved strømbrudd. Den aller viktigste oppgaven en UPS har er å sørge for at maskinvaren den er koblet til er beskyttet mot urenheter fra nettleverandør. Den skal sørge for en ren sinus kurve på strømmen som blir levert, og for å få til dette må du til med en Online UPS. Vær obs på at mange leverandører kaller sine for Online, men om de koster mindre enn 6-7000 kr er dette mest sannsynlig tull. Da er de enten Offline eller Line Interactive, og dette gir ikke samme beskyttelsen. Anbefaler å ta en titt på www.metric.no for å se litt mer om dette.

Lenke til kommentar

Det er i hovedsak to måter å ta backup av en database på. Offline backup hvor du stopper databasen, tar backup av alle relevante filer og starter opp databasen igjen. Litt knot siden du må time stopping og starting av databasen med backup men svært enkelt siden det fungerer på*alle* databaser som lagrer basene på fil.

 

Online backup så må backupprogrammene ha egne databasekonnektorer, skreddersydd for hver database. Litt knot å sette opp (du må ofte ha egen databasekonto til backupprogrammet) men databasen kan være i full drift mens du tar backup.

Lenke til kommentar

Ok, takk Kahuna. Vi kjører ein kombinasjon av desse no. Det vert kjørt backup online som så vert kopiert inn på to eksterne diskar. Etter at dagen er over vert databasa stoppa og kopiert i si heilheit.

 

Men kva er for dårleg med to ekstern diskar?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...