Gå til innhold

TEST: Fortron Source Zen 400W


Anbefalte innlegg

Trodde en stund jeg ville ha vifteløs PSU pga støy.  Men nå har jeg en Seasonic S12 430w og den lager ikke en eneste lyd.  Jeg kan se at vften går rundt, men det er klin umulig å høre noe.

 

Så jeg ser ikke poenget med denne type PSU lenger, nå som de med vifte er blitt lydløs de også.

8898835[/snapback]

 

Jeg trodde også min MIST 500 W var "lydløs" til jeg "hørte" Etasis'en ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trodde en stund jeg ville ha vifteløs PSU pga støy.  Men nå har jeg en Seasonic S12 430w og den lager ikke en eneste lyd.  Jeg kan se at vften går rundt, men det er klin umulig å høre noe.

 

Så jeg ser ikke poenget med denne type PSU lenger, nå som de med vifte er blitt lydløs de også.

8898835[/snapback]

 

Jeg trodde også min MIST 500 W var "lydløs" til jeg "hørte" Etasis'en ;)

8898990[/snapback]

 

Men seasonicen er virkelig oppsiktsvekkende stillle, har du et bra oppsetti et godt kbinett (P180 i mitt tilfelle), så kan ihvertfall ikek jeg høre PSUen når kabinettet er under bordet (og ja, jeg hadde en vifteløs PSU med det samme oppsettet før)

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg trodde også min MIST 500 W var "lydløs" til jeg "hørte" Etasis'en ;)

8898990[/snapback]

Joda, det er vel på en måte udiskutabelt at 0dB er stillere enn alt over 0dB, men slik jeg ser det må man over på ganske spesialiserte løsninger før de beste vifte-PSU blir den støyende part i en pc.

Når jeg nylig "rebygget" min stuepc gikk jeg ganske grundig til verks for å få enda lavere lydnivå, og riktignok hører jeg psu dersom jeg legger øret til utblåsningen, men det mest hørbare er fortsatt harddisk (dette er jo også støy i et mer plagsomt frekvensområde i mine ører). Så reell nytte av en vifteløs psu vil ikke jeg få før jeg får eliminert dette. Og det betyr vel i praksis gjerne 2,5" disker med de ulemper og fordeler det fører med seg.

 

Så at vifteløs er mer stille en psu med vifte er jeg helt enig i, men i praksis har jeg jeg fortsatt litt vanskelig for å se at det er nyttig for annet enn svært spesielt interesserte. Som feks at man får noe bedre kontroll over hvor det skal blåses, og dermed kan ungå den lyden jeg hører med øret inntil baksiden av psu, eller i systemer med spesialiserte løsninger for harddisk slik at psu faktisk er hørbar gjennom lyden av disse.

Lenke til kommentar
Trodde en stund jeg ville ha vifteløs PSU pga støy.  Men nå har jeg en Seasonic S12 430w og den lager ikke en eneste lyd.  Jeg kan se at vften går rundt, men det er klin umulig å høre noe.

 

Så jeg ser ikke poenget med denne type PSU lenger, nå som de med vifte er blitt lydløs de også.

8898835[/snapback]

 

Jeg trodde også min MIST 500 W var "lydløs" til jeg "hørte" Etasis'en ;)

8898990[/snapback]

 

Men seasonicen er virkelig oppsiktsvekkende stillle, har du et bra oppsetti et godt kbinett (P180 i mitt tilfelle), så kan ihvertfall ikek jeg høre PSUen når kabinettet er under bordet (og ja, jeg hadde en vifteløs PC med det samme oppsettet før)

 

AtW

8899575[/snapback]

Enig, Mist`en høres godt i forhold til S12. Monterte en 380W S12 i htpc`en tildligere i år, og jeg startet den opp på benken før montering for å prøvelytte. Hørte at den gikk først når det gjenstod bare noen få cm mellom øret og psu. Og selv om det nå blir relativt varmt i kabinettet til tider øker den ikke turtallet. Vifta går på 5-600 rpm, og er gummiopphengt. En bekjent har en Mist 500, og jeg må si at jeg er glad jeg ikke valgte den til htpc-bruk. Den bråker ikke mye, men i en 100% stille stue vil den høres godt.

 

Som følge av at jeg valgte en S12 foran en vifteløs trenger jeg ingen kabinettvifter i tillegg. Og psu`en er garantert minst like stille som det beste av 120mm vifter man får kjøpt løst.

 

Henger meg på flere her som ikke helt forstår vitsen med vifteløse psu i vanlige kabinetter.

 

Strømforsyningen blir ikke overraskende meget varm, så det anbefales å ha en liten vifte som sirkulerer litt på luften rundt den.
Lenke til kommentar

Er enig i at det ikke er noe vits i å ha en slik psu i et normalt støyende system.

 

Men at det er marked for vifteløse komponenter er jeg helt sikker på. Det er kun i det siste (min mening) det faktisk er mulig å sette opp en maskin helt uten vifter. Forhåpentligvis vil denne teknologien forbedres da det er lite gunstig å ha flymaskiner i stue/soverom/hjemmekino/studio o.l.

Lenke til kommentar

Finnes det noen kabinetter som er laget for "vifteløs air flow"? De fleste kabinetter i dag er jo laget med huller som er beregnet for vifter. Burde jo være mulig å benytte seg av prinsippet om at varme stiger f.eks. for å skape en viss gjennomtrekk?

 

Litt offtopic; hvordan er Seasonic i forhold til Corsair PSU støymessig (eller var det slik at det egentlig er samme psu med forskjellig navn)?

Lenke til kommentar
Er enig i at det ikke er noe vits i å ha en slik psu i et normalt støyende system.

Forhåpentligvis vil denne teknologien forbedres da det er lite gunstig å ha flymaskiner i stue/soverom/hjemmekino/studio o.l.

8902162[/snapback]

 

Fremdeles helt unødvendig.

Jeg har en Seasonic s12 i min stue-pc. Den lager ikke lyd.

Og da mener jeg ikke at den blir overdøvet av andre komponenter. Den er ikke hørbar alene heller.

De eneste lydene jeg hører er når HDD spinner opp.

Går jeg helt inntil kan det høres en svak "elektro-summing" fra et litt billig hovedkort, og svak HDD lyd fra gummioppheng.

Men det er som sagt når jeg har hodet 30 cm fra.

Med dagens PSU'er er det vel sjeldent de som høres ut som flymaskiner.

Lenke til kommentar

Som sagt så er det mulig å lage maskiner uten en eneste vifte og da vil selv en PSUvifte lage viftestøy/sus i de fleste tilfeller. Utenom sikkert noen PSU'er i øver priskalsse med tilnærmet lydløse low-rpm vifter.

 

Men teknologien forbedres både for PSU'er med og uten vifte. Det eneste man sitter igjen med er vel luftstrømsusingen som man vel ikke blir kvitt uten å eliminere viftene :)

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...