Gå til innhold

Hvordan bruker jeg kamraet mitt? canon eos 350d


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt meg dette kamraet.. Og jeg er nybegynner så jeg skjønner egentlig ikke så veldig mye av d... f.eks. hvordan får jeg stil inn kamraet så det tar svarthvite bilder?? Hvilket objektiv bør jeg kjøpe til dette kamraet? Har nå 18-55mm. Hva annet er det jeg virkelig behøver til kamraet?? :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har nettopp kjøpt meg dette kamraet.. Og jeg er nybegynner så jeg skjønner egentlig ikke så veldig mye av d... f.eks. hvordan får jeg stil inn kamraet så det tar svarthvite bilder?? Hvilket objektiv bør jeg kjøpe til dette kamraet? Har nå 18-55mm. Hva annet er det jeg virkelig behøver til kamraet?? :blush:

8889779[/snapback]

 

 

svart/kvitt i kamera kan du lese om i brukerveiledninga. eller du kan konvertere eit fargebilete over til svart/kvitt på pc-en.

 

kva optikk du bør kjøpe videre kommer ann på vilke behov du har.

Lenke til kommentar
Unnskyld at jeg sikkert oppfattes som krass nå... men, har du i det hele tatt tittet på brukermanualen?? Hvis ikke er det første bud... Lykke til! =)

8889842[/snapback]

 

reknet med at det kom et slikt svar egentli så.... ja jeg har det, men jeg får det ikke til alikevell! sambo har også prøvd som egentlig er ganske teknisk, men nei.... :no::blush::blush:

Lenke til kommentar

Jeg kan godt skjønne at mange blir litt satt ut av manualen - den er skrevet for oss nerder, ikke vanlige dødelige.

 

Når det gjelder sort-hvitt fotografering, så lønner det seg å gjøre det på PC'en. Nå er ikke Zoombrowser verdens kuleste program, så jeg anbefaler at du laster ned picasa eller kjøper fotoshop elements.

 

Det er et godt foto-kompendie på forumet. som kan hjelpe dere igang.

 

Når det gjelder objektiver, så kan det lønne seg å vente til dere er blitt komfortable med kameraet - da vil dere lettere se hva som mangler.

 

Tom

Lenke til kommentar
Jeg har nettopp kjøpt meg dette kamraet.. Og jeg er nybegynner så jeg skjønner egentlig ikke så veldig mye av d... f.eks. hvordan får jeg stil inn kamraet så det tar svarthvite bilder?? Hvilket objektiv bør jeg kjøpe til dette kamraet? Har nå 18-55mm. Hva annet er det jeg virkelig behøver til kamraet?? :blush:

8889779[/snapback]

 

Har du minnebrikke og en enkel veske i tillegg til kamera og kit-objektiv trenger du egentlig ingenting mer for å løpe ut og ta bilder. Bli heller fortrolig med det du har, så vil eventuelle nye behov for utstyr sikkert bli klare for deg etterhvert.

 

Hvis du er av de som synes bøker er stas, kan jeg ellers anbefale boken "Digital fotografi i praksis" av Magnar Fjørtoft. Den har en god del bilder og figurer som gjør den ganske lettlest, samtidig som den dekker mange sider av fotofaget.

Lenke til kommentar
Unnskyld at jeg sikkert oppfattes som krass nå... men, har du i det hele tatt tittet på brukermanualen?? Hvis ikke er det første bud... Lykke til! =)

8889842[/snapback]

 

reknet med at det kom et slikt svar egentli så.... ja jeg har det, men jeg får det ikke til alikevell! sambo har også prøvd som egentlig er ganske teknisk, men nei.... :no::blush::blush:

8889884[/snapback]

 

 

Nå vet jeg ikke om det er det samme som på mitt 400D, men der går du inn i menyen og velger Bildestil. Om du ser i registeret i manualen etter "Bildestil" finner du det sikkert. =)

Lenke til kommentar

:cry: Gledet meg til å få Canon EOS 350d til bursdagen min. En av grunnene var at den har norsk meny, men norsk er kanskje ikke norsk? :whistle:

Jeg har ikke brukt speilreflekskamera siden jeg løp rundt med mitt gamle Pentax ME super...

Så jeg trenger virkelig en forståelig brukermanual. Er den anbefalte boken til Magnar Fjørtoft min enkleste vei til gode bilder, eller finnes andre løsninger for meg som er novise i digitale sammenheng?

Lenke til kommentar
:cry: Gledet meg til å få Canon EOS 350d til bursdagen min. En av grunnene var at den har norsk meny, men norsk er kanskje ikke norsk? :whistle:

Jeg har ikke brukt speilreflekskamera siden jeg løp rundt med mitt gamle Pentax ME super...

Så jeg trenger virkelig en forståelig brukermanual. Er den anbefalte boken til Magnar Fjørtoft min enkleste vei til gode bilder, eller finnes andre løsninger for meg som er novise i digitale sammenheng?

8891403[/snapback]

Hvis du behersker engelsk, vil jeg anbefale både Magic Lantern Guide og Digital Field Guide. Disse har bøker som går direkte på de ulike kameramodellene og er betydelig bedre enn de kryptiske brukermanualene.

Lenke til kommentar

Nå kjenner jeg ikke dette kameraet, men jeg vet at noen kameraer ikke har mulighet til å ta sort/hvitt-bilder i automatisk modus, dvs. du må velge enten et av motiv-programmene eller manuell modus for å kunne stille det. Men om dette også gjelder Canon 350D aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Jeg har nettopp kjøpt meg dette kamraet.. Og jeg er nybegynner så jeg skjønner egentlig ikke så veldig mye av d... f.eks. hvordan får jeg stil inn kamraet så det tar svarthvite bilder?? Hvilket objektiv bør jeg kjøpe til dette kamraet? Har nå 18-55mm. Hva annet er det jeg virkelig behøver til kamraet?? :blush:

8889779[/snapback]

 

Utifra hvordan du formulerer deg og viser din kunnskap tror jeg ikke du bør kjøpe noen optikk i det hele tatt, da du har 18-55mm som duger fint til nybegynnerbilder :)

Lær deg heller litt om foto og teknikker først, så kan du begynne å handle mer optikk. :)

Lenke til kommentar

Sort-hvitt innstilling velges fra opptaksmenyen med valg av filter og toningseffekt. Bildestiler, som nevnt tidligere i tråden, kom først på 400D.

Uansett så vil jeg anbefale deg å ta bildene i farger, og gjerne også i RAW format. Da vil du beholde mye mer informasjon i bildefilene. Konvertering til svart/hvit kan så med fordel gjøres på PC senere. De fleste bildebahandlingsprogrammer har gode funksjoner for dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...