Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Stereo uten at tenning står på, how...


Anbefalte innlegg

Heisann, lurer litt på hvordan man kan gå fram for å gjøre at stereoen kan funke uavhengig av om tenninga på bilen står på. Har seg nå sånn at det dreier seg om en feriebil med ekstra batteri, der jeg har koblet strøm opp til stereo fra det nye batteriet, for å hindre at startbatteriet tappes. Men når jeg er avhengig av å skru på tenninga på bilen for å få startet spilleren er jeg i grunn like langt. Er det en slags remote kabel som går via tenning til stereo? Eller er det bare enkelte spillere som har denne funksjonen, mener å huske at jeg har klart å skru på stereo i tidligere biler uten tenning...

 

Tar i mot alle tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste ISO-adaptre til spillere kan gjøre dette ved å flytte en kabelsko. Det skal være en kabelskokobling som gjør det mulig å koble den røde ledningen inn til den gule. Vitsen er at spilleren starter bare når det finnes spenning på den røde. Denne står somoftest koblet til tenningen, men disse adaptrene bruker å være laget slik at man kan flytte en kabelsko slik at denne kobles til den gule (som gir konstantspenning).

 

Når jeg sier "ISO-adapter", så mener jeg koblingen som står mellom bilens kontakter (forutsatt at den bruker ISO) og spilleren.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Hva slags bil har du? Har den samme opplegg som på min bil, så har du en hovedkabel koblet til spilleren som bare leverer strøm når tenningsnøkkelen står i Acc eller On, og du har en kabel koblet til som hele tiden leverer strøm til minnet på spilleren, slik at innstillingene ikke slettes. På min bil gikk begge kablene på samme 15a sikring, og begge hadde samme tykkelse, så det burde ha vært mulig å bruke kabelen til minnet til å forsyne både minnet og hele spilleren med strøm.

 

Edit: var visst litt sent ute :blush:

Endret av Exiter
Lenke til kommentar

Det er faktisk slik at det er konstantspenningsledningen (gul) som gir effekten til spilleren. Den røde som går til tenningen brukes bare som en referanse (tenk styrestrøm til et relè). Det eneste som kreves er at man får konstantspenning inn på den røde istedetfor via tenningen.

Lenke til kommentar
Det er faktisk slik at det er konstantspenningsledningen (gul) som gir effekten til spilleren. Den røde som går til tenningen brukes bare som en referanse (tenk styrestrøm til et relè). Det eneste som kreves er at man får konstantspenning inn på den røde istedetfor via tenningen.

8890258[/snapback]

 

Sånn å forstå. Da er det jo fritt fram for å bruke den gule ledningen som erstatning. Den forrige eieren av bilen min må ha vært helt på jordet da han la opp ny kabel rett fra batteriet og til spilleren for å få konstantstrøm. Jeg koblet jo tilbake til det originale ledningsnettet for flere måneder siden uten å ha opplevd kortslutning eller noen problemer, så jeg vet ikke hva han tenkte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...