Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

snus + alkohol = ekstra full?


macciato

Anbefalte innlegg

Når folk sier sånn som at hvis man snuser når man drikker får man alkoholen fortere inn i blodet elns. er det fordi det er sånne glasskår i snusen?

(personlig trodde jeg det var slutt på glasskår i snus) :hmm:

8887352[/snapback]

 

 

Det har aldri vært glasskår i snusen. I alle fall ikke i Generalsnus eller de andre merkene ført av Sweedish Match.

8887436[/snapback]

tror det var sandkorn (glasskår er jo laget av sand) men altså ikke store glasskår . formålet er jeg usikker på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke glass-skår, da ville du skjært opp leppa og blødd hver gang du hadde snust (høres det da ikke naturlig ut?)

 

Det er saltet som gjør at det svir og en kjemikalje som gjør at små blodinnganger åpnes i underleppa, og på den måten kommer nikotingiften inn i kroppen.

 

Når man røyker åpnes blodinnganger på samme måte, men mesteparten her er da i lungene (derfor får man nikotinsjokk fortest med røyk enn snus, blodet strømmer mange ganger fortere i lungene enn underleppa), men samtidig åpnes også blodinnganger i halsen og nedover, og det gjør at alkoholgiften kommer fortere inn.

Lenke til kommentar
Når folk sier sånn som at hvis man snuser når man drikker får man alkoholen fortere inn i blodet elns. er det fordi det er sånne glasskår i snusen?

(personlig trodde jeg det var slutt på glasskår i snus) :hmm:

8887352[/snapback]

 

 

Det har aldri vært glasskår i snusen. I alle fall ikke i Generalsnus eller de andre merkene ført av Sweedish Match.

8887436[/snapback]

 

 

Før i tiden, da snakkes jeg om flere tiår tilbake, var det bittesmå glasskårbiter i snusen for å forbedre effekten av nikotinopptaket. Dette ble senere ulovlig på grunn av baksidene (kjøttsår m.m.).

 

 

EDIT:

Og når det gjelder om man blir ekstra full, så er det kanskje en micropromille som kommer inn via blodinnttak før alkoholen kommer til magesekken. Og ca 50% av alkoholen du drikker havner igjen i doskåla uten å få muligheten til å påvirke kroppen.

 

Så hvis dere lurer på hvorfor enkelte har såkalt "party-blære" mens andre er som en foss, er det fordi kroppene reagerer forskjellig på stoffene og alkoholen som er i drikkevarer. Enkelte kropper vil kvitte seg med disse stoffene med en gang, mens andre har lært seg til å holde og utnytte stoffene bedre.

Endret av Nesevis
Lenke til kommentar
Da hadde jeg litt rett :thumbup:  btw. jeg mener ikke at man blir fullere av snus, men mer svimmel;) til alle som prøver å forklare at man ikke blir fullere :)  Jeg er klar over den saken der ;)

8890433[/snapback]

 

Svimmel kan man bli ja. Missforsto litt jeg.. Det er ofte man blir svimmel hvis man ikke har prøvd snus så alt for mange ganger..

 

Glasskårene i snusen er en seiglivet myte. Det ar aldri vært glasskår i snus som er solgt i Norge. Ikke i andre skandinaviske land heller, for den del.

8890455[/snapback]

 

Jeg har sett snus med glasskår i da..

Lenke til kommentar
Glasskårene i snusen er en seiglivet myte. Det ar aldri vært glasskår i snus som er solgt i Norge. Ikke i andre skandinaviske land heller, for den del.

8890455[/snapback]

 

Jeg har sett snus med glasskår i da..

8890483[/snapback]

 

Må jeg banke det opp i huet på deg? Det FINNES IKKE snus med glasskår i. Det er aldri laget så fremt du ikke har knust et vindu og laget selv.

 

Les hva jeg skriver da, det som glinser og svir under leppa er salt. Salt glinser, avhengig av hvordan den er. I snus kan man tydelig se det det fordi saltene er så finmalte.

 

Les og lær.

Lenke til kommentar
Men blir man svimmel av Nikotin? For hvis det skal bli sånn hver gang man snuser fatter jeg ikke at folk snuser:P Kanskje det er fordi jeg er uvant med Nikotin at jeg og andre folk som ikke driver med det blir svimle!?

8878855[/snapback]

 

Om kroppen din ikke er vant til nikotin vil du føle deg svimmel og slapp de første gangene du prøver snus. Dersom man snuser fast vil kroppen bli vant til nikotinen og man opplever ikke lenger den sterke svimmelheten man gjorde de første gangene.

 

De som sier de blir ekstra fulle når de bruker snus sammen med alkohol er rett og slett newbs når det gjelder nikotin :p

Endret av Elvorn
Lenke til kommentar

Det er salt i snus. Dette får porene i tannkjøttet til å åpne seg, deretter trekker nikotinet (pluss de farlige stoffene) inn i blodet. Når nikotinet blander seg sammen med blodet blir det til slutt ført opp i hjernen. Da får du en slags "effekt" som de fleste vil kalle svimmelhet eller avslappende. Enkelte kan også bli litt hyper av det.

Så du blir ikke ekstra full nei, men kanskje ekstra svimmel/hyper.

 

Glasskår i snus er en myte btw

Lenke til kommentar

Beklager på det dypeste. Jeg var overbevist om at det var glasskår i snusen før i tiden, men nå skjønner jeg at det er salt. Har sjekket saken enda nermere, og ja: det var altså saltkorn jeg så i snusen.

 

Men til mitt forsvar lignet det veldig på glasskår! =P

 

EDIT: Og jeg ble lurt av min morfar, for å ikke begynne å snuse, med at det var glasskår i snusen..

Endret av Nesevis
Lenke til kommentar

Som sagt, en seiglivet myte.. Det at mange nordmenn tror at hvis de sender x antall snuslokk til Swedish match, så vil de få et gullfarget lokk tilbake. Det er heller ikke sant. Og ikke at hvis man finner en bit av et tobakksblad i rulletobakken som er lenger ennn en fyrstikkeske, så får man en ny pakke tilsendt. Alt er myter.

Lenke til kommentar
Det er ikke glass-skår i snus, heller ikke i Sverige. Om det en gang i tiden har vært det, vet jeg ikke.

 

Det var det ihvertfall før i tiden ... en venn av meg kunne putte fingern sin langt opp i leppa fordi han hadde snust så mye før .. tydder ikke det ihvertfall på noe? :ermm:

 

Jaja ... skal slutte der jeg ...

 

EDIT: Myten sier ihvertfall at de hadde bittesmå glasskår biter i snusen får at nikotinet kunne trekke seg i blodet så du fikk maksimalt effekt ... ihvertfall det myten sier er det ikke?

Endret av darkbuster
Lenke til kommentar

Vi minner om reglene for gjesteposting. En eller flere poster har blitt slettet som følge av brudd på disse reglene. Husk at posting med gjestekonto er for innlegg av alvorlig og/eller sensitiv art. Vi oppfordrer alle til å respektere reglene, slik at vi kan beholde dette tilbudet for de som måtte trenge det. Grove misbruk vil medføre ip-sjekk.

 

Dette innlegget skal ikke kommenteres, da det er off-topic. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på pm. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar
Jo...det jeg å har hørt, at glasset skulle maksimere effekten til Nikotinet ved at det kjappere kom seg inn i blodet....Ved at de åpnet små hull til nikotinet..(nå mener jeg ikke hull i kroppen din, mer som et nålestikk eller noe)

8907628[/snapback]

 

Det du har hørt stemmer ikke med virkeligheten ...

 

http://www.swedishmatch.com/Swe/NoenMyterOmSnus.asp

http://www.gothiatek.com/templates/start.a...#bazAnchor_1748

 

"Snus inneholder ikke glass, og har heller aldri gjort det. Myten om glass i snus er gammel og det er ukjent hvordan den har oppstått. Før kunne det forekomme at saltkrystaller utkrystalliserte seg i snusen, noe som muligens kunne se ut som glass."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...