Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan skal jeg gjøre det bedre-10.klasse


Anbefalte innlegg

Etter sommern skal jeg begynne på 10.klasse. Og det betyr at alt jeg gjør da tells videre, når man tenker på det er det litt skummelt. Jeg er ikke noe skole flink gutt, men det vil jeg bli etter sommern. Jeg må kutte å få 3¨'ere, og bare få 4-5.

 

Har dere noe tips hvordan jeg skal bli bedre på engelsk og norsk? hvordan jeg kan da et eller to karakterer opp. Og hvordan må jeg jobbe for å få veldig gode karakterer. Jeg har ikke noe store hull i noen fag(kanskje matte), men har dere no formell til å gjøre det bra på skoln. Hvordan burde jeg pugge når jeg har Sam, krl eller naturfag prøve? Hvordan kan jeg få en god karakter, når jeg skal ha muntlig framføring.

 

Kan dere svare på de spørsmålene(hvis det går ann) vil jeg sette stort pris på :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke helt hva slags råd du vil høre, men her er noen av mine.

- Følg med på det læreren sier, og prøv å huske tegninger ol.

- Når du skal ha prøve, sett deg ned og skriv notater fra det du skal ha prøve om. Ta ut det som er viktig. Få med illustrasjoner, for det er ofte lettere å forstå.

- Når du skal ha fremføring er det lurt å ha øvd mye, og ikke minst forstått hva du skal si.

- Prøv å være muntlig, det gjør ikke noe å svare feil.

- Begynn å øve til prøver/gjøre innleveringer et par dager før de faktisk skal leveres, så får du ikke så mye på en gang, og ikke det samme presset.

- Ikke minst så må du belønne deg selv etter hvert. Kjøp en sjokolade som du gir til deg selv når du er ferdig med å skrive en stil, øve til en prøve eller sånne ting.

 

Det er forskjellig fra person til person hvordan man lærer best. Det må du nesten finne utav selv. Kanskje må du sitte et stille sted og lese, eller kanskje du må ha musikk rundt deg. Det beste er å prøve seg fram ;)

Lenke til kommentar

Du bør la deg selv engasjere i det du skal ha framføring om uten at du faktisk er det. Lære deg ting utenat slik at du bare trenger ett notat med ett ord for å kunne fortelle i 1-2 minutter. I tillegg slår alltid en fancy PowerPoint-presentasjon veldig godt an hos lærerne. Det du skal gjøre når du har foredrag er å lære resten av klassen din noe, ikke å presentere mest mulig fakta på kortest mulig tid fra hukommelsen. Show er bra, så lenge det ikke blir flåsete.

Lenke til kommentar

For veldig mye av stoffet, spesielt i tiende, gjelder det å forsøke å interessere seg for faget. Prøv å se helheten i ting du gjør, sammenhengen med det du har lært før o.l.

 

Når det gjelder norsk, og forsåvidt engelsk og, er det kanskje slik at noen er så godt som født til å skrive, men det å lese mye er veldig viktig. Leser du nok, trenger du ofte ikke en eneste grammatisk regel, og får ofte til god flyt i teksten. I engelsk teller det mye at teksten "høres engelsk ut" (er ikke sikker på det egentlige uttrykket for det), noe som også følger med om man leser mye. Liker du ikke å lese bøker generelt, finn deg en sjanger du trives med, og som også bidrar til at språket blir bedre. Forfattere med litt småspesielt språk er desto bedre, og om det er morsomt skrevet, fester det seg også bedre.

 

Med tanke på "puggefag", er rådet mitt at du slett ikke bør pugge. Klarer du å finne en god studieteknikk, om det er notater, tegninger, tankekart eller bare glo på tavla og danne seg et bilde av hva det er, er det ofte man ikke trenger særlig mye pugging (har du noe imot å lære av tavlen/oppgaver når du kan, tenk på hvor mye tid du bruker på å pugge stoffet etterpå). At innholdet også sitter bedre om du lærer det "frivillig", er en grei bonus. Selvsagt ikke like enkelt med kjedelige fag, men tenk på at du får bruk for veldig mye av dette senere, selv om det ikke virker veldig nyttig, danner det basis for mye annet rart.

 

Og til slutt på denne veggen av tekst, er det muntlige fremføringer. Som andre har nevnt, må man høres engasjert ut. Det er ikke noe galt i å ha et manus eller notater, det som forventes er at man ikke leser direkte fra notatene, og holder øyenkontakt med publikum. Dette kan gjerne være gjennom å glo på veggen bak i klasserommet, pass på å kikk frem og tilbake i blant. Å bryte av presentasjonen med en passende video, bilder eller f.eks. en eksempelhistorie, er alltid lurt, ettersom det gjør det hele mye mindre kjedelig.

 

Hvorvidt dette var noen formel, eller bare en haug med anbefalninger uten sammenheng, får du vel nesten finne ut av, men noen vise ord ble det forhåpentlig på kvelden. :)

(Beklager forøvrig litt kreativ kommabruk enkelte plasser, jeg er ikke helt i humør til å gjøre det helt riktig sent på kvelden).

Endret av Dradd
Lenke til kommentar

Når du snakker med læreren i elevsamtaler forteller du at du er motivert for å gjøre det bedre, gå opp i fagene du vipper i og at du har begynt å gjøre alle leksene dine (uavhengig om du fakitsk gjør de). Forbered deg før timene ved å lese leksene hjemme, og vær så muntlig som du bare klarer. Om du greier å være muntlig uten å gjøre lekser, er det ikke så farlig med å gjøre lekser. I matten bør du regne så mye som mulig. Før prøver starter du tre dager før. På dag 1 leser du gjennom stoffet en halv eller hel gang (avhengig av hvor mange sider pensum du har). På dag 2 leser du gjennom resten og alt en gang til, evn alt to ganger. På sistedagen leser du så mye du orker (alt fra 1-3 ganger, avhengig av hvor godt du føler du kan det). Mens du leser prøver du å huske hva som kommer, tving deg selv til å arbeide, så sjekker du om du kan det. Hjernen bør arbeide hele tiden og du bør bla tilbake for å dobbeltsjekke ting du tenker på når du leser. I norsken er det viktig at du bare skriver sakprosa. Pugg regler for artikkelskriving, og lag deg et puslespill. Start artiklene med "I denne artikkelen ønsker jeg å gjøre rede for ..." osv. Da er du rett oppe på femmeren, uavhengig om du har talent eller ikke.

Lenke til kommentar
Det dere sier er vel sant nok.

Hvordan kan jeg bli bedre, når jeg skal han sånn framføring.

Noen uker sider hadde jeg norsk framføring, jeg skrev ca 4-5 sider, men det er vel umulig å huske alt osv. De som får 5-6, hvordan burde man egentlig gjøre det?

8871610[/snapback]

Akkurat her er vi mennesker veldig forskjellige. Noen husker godt, andre husker ingenting. Min sterke side er hva jeg vil kalle for "fotografisk hukommelse". Det er akkurat som at jeg tar bilde av det jeg leser, og når jeg skal fremføre det, ser jeg for meg bildet inne i hodet, og da husker jeg som regel nesten alt! :)

 

Men, det er vel ikke annet å gjøre enn å lese gjennom stoffet uttallige ganger, så sitter det vel til slutt! ;)

 

 

Martin

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...