Gå til innhold

Ta bilder i Idrettshall!


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg er med i en baskteball klubb. På en eller annen måte i styret da, og en av oppgavene er å ta bilder på hjemmekampene som spilles i vår lokale idrettshall! Haller er jo ikke kjent for sitt lys! Så jeg lurer på hva jeg skal gjøre for å ta best mulig bilder. Jeg skal gå til innkjøp av ny linse nå, der jeg tenkte på en 18-125mm eller noe lignende. Men den må jo være lyssterk, i og med, som sagt tidligere, at det er ganske mørkt i disse hallene.

Konge om noen kunne gitt meg noen tips!

 

/VETLE :tease::tease:

 

EDIT: Skriveleif!

Endret av pervetle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

 

Jeg er med i en baskteball klubb. På en eller annen måte i styret da, og en av oppgavene er å ta bilder på hjemmekampene som spilles i vår lokale idrettshall! Haller er jo ikke kjent for sitt lys! Så jeg lurer på hva jeg skal gjøre for å ta best mulig bilder. Jeg skal gå til innkjøp av ny linse nå, der jeg tenkte på en 18-125mm eller noe lignende. Men den må jo være lyssterk, i og med, som sagt tidligere, at det er ganske mørkt i disse hallene.

Konge om noen kunne gitt meg noen tips!

 

/VETLE :tease:  :tease:

 

EDIT: Skriveleif!

8863865[/snapback]

 

Lysstyrke og høy ISO er nøkkelord.

F.eks Sigma sin 50-150 som du kan lese om HER kan fungere bra til dette.

 

Andreas

Lenke til kommentar

Jeg tar en del bilder av volleyball i hall.

Bruker 50mm f/1.4 objektiv, med lukkerprioritet med lukkertid på 1/250 - 1/320 og ISO mellom 640 og 800.

Da havner blender mellom ca f/1.6 og f/2.

Dette varierer en del fra hall til hall, da belysningen er veldig varierende.

 

50mm er greit når man kan stå nær banen, hvis man må stå litt lenger ifra, er kansje 85mm et bedre valg, men du må selv finne ut hva som er passe brennvidde for deg.

 

PS! ta mange bilder, da nærmere halvparten kan være ute av fokus..

PS2! Kan være greit å ha noe hvitt å ta bilde av, for å justere hvitbalansen, for den varierer også veldig. Har vært i en hall hvor hvitbalansen måtte justeres helt til enden av hva kamera klarte. Ble også filmet med videokamera i samme hall, og det klarte ikke å justere hvitbalansen nok.

Lenke til kommentar

Hei

 

 

Basketball er tingen :) og 50mm og 85mm linsene som gjelder. f 1.4 er klart best men 1.8 vil og fungerer.

 

Som spiller selv vil jeg si at blitz er en uting.. Normalt vil ikke lagleder tilate dette.

 

Jeg bruker et Nikon D200 sammen med Nikor 50mm f1.4 og Nikor 85mm f1.8 når jeg tar fra basket..

 

Står en bak baseline eller i hjørnet gir 50mm deg bra bilder for det meste innenfor 3p linjen. 85mm dekker spill fra 3p linjen og utover.

 

Det med lukketid er litt opp til den som tar bilder.

 

Tar en bilde når ball og spiller "står stille" kan 1/250 gi deg brukbare bilder. Du vil nok oppleve timingen for å fotografere slik vanskelig i en sport der ting skjer så raskt. Tenk deg å treffe akkurat når når en spiller er på sitt høyeste i et hoppskudd.

 

Anbefalt lukketid er 1/500 eller bedre skal du fryse bildet helt uten tanke på dette.

 

Hvilken apperture, lukketid og ISO som standard? Finnes ikke!! En må prøve seg litt frem i dei ulike hallene pga av lysforhold. Noen har vindu som gir dagslys og andre bare lysrør.

 

Anbefaler å ta bilder i RAW format, og ta en manuell WB. (Vet at dette ikke er så viktig med RAW, men har lest at dette er en fordel for etterbehandlingen)

 

 

Mvh

 

BraGeo

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...