Gå til innhold

Test av Foxconn N5M2AB-8KRS2H nForce 550 hovedkort


Anbefalte innlegg

Brukertest av Foxconn Socket AM2 hovedkort

N5M2AB-8KRS2H nForce 550

 

Da har jeg fått testet mitt første Foxconn hovedkort. Dette merket er relativt ukjent, da de hovedsaklig har produsert komponenter til OEM-markedet, altså under andre og kjente navn.

Nå har de startet å produsere retail deler selv, da med størst utvalg i hovedkort og skjermkort.

 

post-32547-1181767155_thumb.jpg

 

Spesifikasjonene på kortet kan man finne her:

N5M2AB-8KRS2H

 

Innhold i pakken:

 

• Driver/utility CD

• 1 flat floppy kabel

• 1 flat IDE kabel

• 1 S-ATA kabel

• 1 stk 2 ports strømadapter til S-ATA disker

• SLI bridge

• Quick Install Guide

 

post-32547-1181767275_thumb.jpg

 

Det følger ikke med vanlig manual, hverken i papirform eller som PDF-fil.

Fant heller ikke noe annen manual på Foxconn sin hjemmeside. Den quick install guiden som følger med er en stor, utbrettbar sak. Den gir grei informasjon om montering og alle tilkoblinger, men lite om instillinger i BIOS.

Kunne ønsket meg litt bedre manual, er jo mulig det kommer på hjemmesiden etterhvert.

 

 

Layout av kortet:

 

post-32547-1181767408_thumb.jpg

 

Det er montert en kjøler med vifte på brikkesettet, men den lagde ingen plagsom lyd.

Var ikke lett å legge merke til støyen fra viften i mitt system som har et moderat lydnivå.

 

post-32547-1181767475_thumb.jpg

 

Plasseringen gjør det litt vanskelig å bytte den med en passiv kjøler, særlig hvis man ønsker å kjøre skjermkort i SLI. Da vil det nederste skjermkortet komme i konflikt med en passiv kjøler som stikker opp.

 

post-32547-1181767534_thumb.jpg

 

Ved stor kjøler på det første skjermkortet, kan den også komme i konflikt med evt. passiv kjøler på hovedkortet.

 

Plasseringen av kontakter for floppy, IDE og S-ATA er bra ute på enden av kortet, det samme med ATX strømkontakten. Eneste jeg kunne ønsket var at ATX 12V kontakten hadde vært plassert høyere på kortet, her står den litt langt nede synest jeg.

Ellers er det 3 USB tilkoblinger nederst på kortet for tilkobling av 6 ekstra USB kontakter, men det følger ikke med noe brakett for disse.

Er også 2 stk 3-pins viftekontakter for kabinettvifter plassert nederst på kortet.

 

post-32547-1181767596_thumb.jpg

 

En kontakt kalt AUX Power plassert på kortet fant jeg ikke ut hva den var til, men sannsynligvis i forbindelse med skjermkort. Er vel ikke i bruk så lenge skjermkortet har egen strømtilkobling.

 

Monteringen av en relativt stor CPU kjøler bød ikke på noen problemer.

 

 

 

Drivers/Utilities CD:

 

post-32547-1181767726_thumb.jpg

 

Denne starter automatisk opp, og presenterer en litt fancy meny.

Men den fungerer helt fint, det er drivere til chipset og onboard lydkort, samt mulighet til å lage en RAID-driver diskett.

Av andre program følger det med Acrobat Reader, DirectX9.0 og 90-dagers lisens på Norton Internet Security 2006.

 

 

Til selve hovedkortet er det Fox Liveupdate og Fox One som er av programvare.

 

Fox Liveupdate kan brukes til oppdatering av BIOS, drivere og programvare over nettet. Får enkelt oversikt over hvilken versjon man har, og hvilken som er tilgjengelig på nett.

Så starter man nedlasting av en eller flere oppdateringer, og installerer de etterpå.

Det fungerte fint å oppgradere til nyeste BIOS, men ikke de andre programmene. Prøvde å oppdatere Fox One og Fox Liveupdate, uten å lykkes. Fant og fikk lastet ned oppdateringene helt fint, men Liveupdate kom med feilmelding og avsluttet når oppdateringen skulle installeres. Letet jeg meg frem til mappen der de var lastet ned til, gikk det derimot greit å installere oppdateringene.

 

Fox One viser en del systeminformasjon på spenning, temperaturer, vifter og klokkefrekvenser. Kan også regulere en del av disse tingene, samt sette alarm på temperatur, viftehastighet og lignende.

En morsom ting som skjedde med meg når jeg aktiverte Smart Fan viftekontroll, var at kortet begynte å pipe noe infernalsk! Da var det alarmen for viftehastighet som hadde en for høy verdi, slik at programmet trodde det var feil på viften. En liten justering der så ble det bra.

Men jeg våknet ihvertfall....

Et par småfeil var det som sagt i disse programmene, men nye oppdateringer ordner gjerne det.

 

 

BIOS og overklokking:

 

post-32547-1181767910_thumb.jpg

post-32547-1181767964_thumb.jpg

 

BIOS er av typen Phoenix-Award, og har brukbart med instillinger til å være på et såpass rimelig hovedkort. Mangelen på en komplett manual gjør seg litt gjeldende her, da ikke alle instillinger er helt selvforklarende.

Ikke alle instillinger man trenger ved overklokking er samlet på ett sted, så det blir litt hopping frem og tilbake.

 

post-32547-1181768002_thumb.jpg

post-32547-1181768061_thumb.jpg

 

 

Prøvde først å aktivisere en automatisk overklokkings funksjon under ”Dynamic Overclock Control”, men da restartet maskinen på nytt hele tiden. Dette skjedde både med levert BIOS, samt den siste oppdaterte.

 

post-32547-1181768104_thumb.jpg

post-32547-1181768244_thumb.jpg

 

Prøvde derfor manuell overklokking, og fikk etter litt prøving og feiling min Athlon 64 X2 4200+ CPU opp fra 2200MHz til 2400MHz. Så ikke veldig mye økning her. På et annet hovedkort fikk jeg det noe høyere, men min CPU er tydeligvis ikke så overklokkings vennlig.

 

 

Oppsummering:

 

Jeg er stort sett fornøyd med kortet sin ytelse ved normal bruk. Hadde ingen uforklarlige feil eller problemer med drivere som ikke virket. Tilkoblingsmulighetene er gode i forhold til prisen, totalt 10 USB, 4 S-ATA og muligheter for SLI på skjermkort holder for de fleste.

Onboard lydkort basert på Realtek ALC888 fungerte fint, var lite bakgrunnsstøy ved bruk av headsett.

 

Var ikke helt overbevist når det gjelder muligheter for overklokking, da det var litt vanskelig å få systemet vesentlig overklokket. Skal ikke si dette for sikkert, da min CPU også kan begrense dette noe. Den automatiske overklokkingen som ikke virket vil gjerne bli oppdatert i en BIOS oppdatering.

 

 

+ Bra med tilkoblinger

+ Grei plassering av de fleste kontakter

+ Bra onboard 7.1 lydkort med digital utgang.

+ Mulighet for SLI

- Dårlig manual

- Ikke det enkleste på overklokking

 

8/10

 

 

 

 

 

 

Takk til Netshop som sendte kortet til test.

 

 

Nettulf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...