Gå til innhold

Tungt og svinge med styrekonsoll


Anbefalte innlegg

Jeg har en gammel på en eller annen 17 foter støpt i 1968:P

den er veldig tung på rattet, jeg lurte på om det finnes et lurt triks får å få den til å bli lettere å svinge med?

Har smørt "styrestanga" vist det er det den heter, den som går til motoren å svinger den. det hjalp litt.

noen andre triks?

 

motoren er en 30hk evenrudie fra 1988 vist dere lurte.

Endret av x3ptr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først skrur du av rattet, og etter du har fått løs styresnekken eller hva det heter demonterer du den (som oftest bare noen få enkle skruer)

Ta styrevieren utav, og rengjør. Deretter tar du et litt tykt lag med grease.

 

Det du også kan gjøre hvis du gidder, (pleier å få styringen så god som ny :D) er at du kan ta selve vieren utav ledningen, og pøse på med tynn olje og kanskje litt grease.

 

Når du da begynner å bruke stryringen, blir den så god som ny :D

Gjorde det samme på min båt. Nå er det nesten for lett å svinge på en så gammel båt ;)

Lenke til kommentar

Er den montert gjennom styrerøret på motoren eller via brønnbeslag?

 

Hvis den er montert gjennom styrerøret på motoren tar du og skrur av den store mutteren på enden der vaieren går gjennom motoren, drar ut vaieren og svinger den helt ut. På det som nå kommer fram kan du kjenne etter om det er veldig ujevnt/lite smøring...

Er det ujevnt er det sannsynligvis rust da denne delen av en eller annen merkelig grunn ofte ikke er syrefast.

Er det ujevnt vasker du vekk alt fettet med whitespirit, pusser den med pussepapir til den blir glatt igjen og smører den godt inn igjen med fett, deretter monterer du sammen igjen...

 

Men da man bruker så utrolig med tid på dette, kan man nesten like godt kjøpe nytt styresytem, da styringen aldri vil bli like god som når den var ny....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...