Gå til innhold

Syncmaster 1100MB: Tåler ikke mer enn 1024 @ 60 Hz


MiSP

Anbefalte innlegg

I dag tidlig da jeg skulle starte opp PCen min fikk jeg "Sync out of range" på skjermen (Samsung Syncmaster 1100 MB), og jeg måtte starte opp (Vista) i lavoppløsningsmodus for å kunne gjøre noe. Jeg fant ut at jeg ikke kan velge oppløsning høyere enn 1024x768, og ikke høyere oppdateringsfrekvens enn 60 Hz. Dette har skjedd regelrett rett over natten, jeg kjørte fint på 1600x1200 @ 100 Hz bare åtte timer før. Jeg har prøvd å restarte, men ingenting bedret seg. Jeg har også prøvd å installere skjermdriveren, uten at det hjalp.

 

Da jeg startet opp i dag var skjermen listet som en "Generisk Ikke-PnP-skjerm" eller noe i den dur. Jeg vet ikke hva den var listet som før, men jeg er ganske sikker på at det ikke var dette. Rett etter installasjon av skjermdriverne var den listet som Syncmaster 1100MB, men nå etter en restart er den plutselig listet som en "Generisk PnP-skjem".

 

Jeg skjønner ingenting, og å kjøre på 60 Hz er veldig frustrerende. Det passet jo også perfekt at jeg må sitte foran PCen i hele dag for å forberede eksamen i morgen.

 

Er det noen som har den fjerneste anelse om hva som kan fikse dette?

Endret av MiSP
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I dag tidlig da jeg skulle starte opp PCen min fikk jeg "Sync out of range" på skjermen (Samsung Syncmaster 1100 MB), og jeg måtte starte opp (Vista) i lavoppløsningsmodus for å kunne gjøre noe. Jeg fant ut at jeg ikke kan velge oppløsning høyere enn 1024x768, og ikke høyere oppdateringsfrekvens enn 60 Hz. Dette har skjedd regelrett rett over natten, jeg kjørte fint på 1600x1200 @ 100 Hz bare åtte timer før. Jeg har prøvd å restarte, men ingenting bedret seg. Jeg har også prøvd å installere skjermdriveren, uten at det hjalp.

 

Da jeg startet opp i dag var skjermen listet som en "Generisk Ikke-PnP-skjerm" eller noe i den dur. Jeg vet ikke hva den var listet som før, men jeg er ganske sikker på at det ikke var dette. Rett etter installasjon av skjermdriverne var den listet som Syncmaster 1100MB, men nå etter en restart er den plutselig listet som en "Generisk PnP-skjem".

 

Jeg skjønner ingenting, og å kjøre på 60 Hz er veldig frustrerende. Det passet jo også perfekt at jeg må sitte foran PCen i hele dag for å forberede eksamen i morgen.

 

Er det noen som har den fjerneste anelse om hva som kan fikse dette?

8852156[/snapback]

 

Høres ut som noe driver-kødd, last ned og installer de nyeste driverne til skjermkortet ditt, så skal du se at det hjelper.

Lenke til kommentar

Jeg la jo slik sett inn den samme driveren, ettersom jeg hadde nyeste versjon.

 

Men alas, det hjalp ikke, det ser ikke ut til at det har noe med drivere å gjøre. Meget frustrerende, om jeg må si det selv. Alle videre forslag mottas med stor takk.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å laste ned skjermdriveren på nytt, men det var ingen nye versjoner, og det fungerte derfor naturligvis ikke.

 

Jeg kan for øvrig velge høyere enn 60 Hz dersom jeg velger oppløsninger lavere enn 1024x768, uten at det hjelper meg.

Lenke til kommentar

tror ikke du har installert rett driver.

 

Husk: korrekt prossedyre for oppgraderinger av drivere for nVidia skjermkort og Logitech er følgende:

 

start i sikkerhets modus, avinstaller driver, slett kattalogen "nVidia" / "Logitech", start om maskin, installer ny driver, start om.

 

 

Du kan også i vista fremtvinge skjerm modus som ikke er støttet av skjermen, og se om de fungerer uansett.

 

 

Worst case: oppgradering av firmware is kjermen må gjøres.

Endret av Fritz0r
Lenke til kommentar

Jeg har da ikke Nvidia, specs i profil. For avinstallering kjørte jeg en full avinstallering i vanlig modus og DriverCleaner i sikkerhetsmodus, deretter startet jeg opp i vanlig modus og installerte driveren. Jeg pleier aldri å gjøre det så gjennomgående, og alt pleier å fungere likevel.

 

Hva er det du drar in Logitech for? Det eneste jeg har av Logitech er tastatur og mus.

 

Jeg gikk inn på Samsung sine sider, men det var ingen Firmware der, kun drivere.

 

Edit: Angående trøbbel med drivere - jeg har ingen tro på at det er dette, for det skjedde som nevnt *rett* over natten. Den virket da jeg slo av PCen, den virket ikke da jeg slo den på igjen.

Endret av MiSP
Lenke til kommentar

Trur ikke det blir noe hjelp for deg, men kan dele mine erfaringer med denne skjermen.

 

Jeg kjøpte min 1100mb 01-02-07 hos komplett, etter ca 3 måneder i bruk ble skjermbildet plutselig bare 3cm bredt mens jeg satt og spilte Quake 3 (800*600@100hz). Prøvde restart, men problemet var det uansett hva jeg prøvde. Koblet til annen skjerm for å sku ned oppløsning og hz. Skjermbildet var 3cm uansett.

 

Jeg fylte ut retur skjemaet til komplett, men som svar fikk jeg at jeg måtte sende skjermen min til infocare iogmed at det er dem som har service på samsung produkter.

 

Etter dem hadde hatt skjermen min på rep i over 1 måned fikk jeg den tilbake fredag 08-06-07. Dem hadde reparert horizontal deflection fikk jeg beskjed om.

Men etter bare 6 timers bruk den fredagen oppsto samme problemet som første gangen, satt og spilte så ble skjermbildet plutselig bare 3cm bredt.

 

Så nå blir den sendt til infocare for andre gang, håper bare for guds skyld dem ikke bruker over 1 måned denne gangen også. For mens skjermen er på rep. sitter jeg på en liten oldtimers 14" crt skjerm :no:

 

*edit* et par typo

Endret av RocketArena
Lenke til kommentar

Vel, hvis den er virkelig ute å kjøre...er litt rusten på CRT for tiden ettersom det er blitt noen år...men mener å huske at noen skjermkort kjører over 60Hz i BIOS / når du starter maskinen. Hvis du har lagt merke til noen endringer der, da ville jeg vært bekymret :)

Lenke til kommentar

Tro det eller ei, men i dag fungerer alt helt fint igjen. Startet opp og prøvde å stille oppløsningen og oppdateringsfrekvensen til mine vanlige 1600x1200 @ 100 Hz, og det virket med én gang. Jeg aner ikke hva som er galt, og begynner seriøst å lure på hva i alle dager det er som har skjedd. I går virket den ikke uansett hva jeg gjorde, i dag bare virker den igjen som om ingenting skulle ha skjedd.

 

Det er mer mellom himmel og jord enn det vi aner. :hmm:

 

By the way, fikk sekser på eksamen (muntlig religion). :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...