Gå til innhold

Bør jeg klage på denne eksamenskarakteren?


Anbefalte innlegg

Jeg trakk oppgaven "Konfesjonskunnskaper - Sammenlign den romersk-katolske og den lutherske kirke".

 

Jeg lurer da på om noen av dere vet om en side hvor dette blir sammenlignet - slik at jeg får tips og idéer til hva jeg bør trekke frem. :)

 

Jeg lurer også på hvor mange norske helgener det finnes. I følge Wikipedia er det syv norske helgener, og på en annen side står det "Den største og mest kjente helgenen i Norge var nok Olav den Hellige. Foruten ham var der tre andre norske helgener: St. Halvard, St. Eystein og St. Sunniva."

 

Edit: endret emnetittelen.

Endret av Jooakim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg lurer da på om noen av dere vet om en side hvor dette blir sammenlignet - slik at jeg får tips og idéer til hva jeg bør trekke frem. :)

 

Lathans! Gjør en liten innsats, i det minste.

 

Jeg lurer også på hvor mange norske helgener det finnes.

8851966[/snapback]

 

Gå for fire, men nevn at det "kan være flere, avhengig av kilden man velger" elns.

Lenke til kommentar
Lathans! Gjør en liten innsats, i det minste.

8852292[/snapback]

Herregud, hva vet du om hvor mye jeg har jobbet med dette? Jeg har ikke tenkt å kun bruke det jeg finner på nettet i en ferdig sammenligning, men om det kommer frem et annet punkt enn det jeg har funnet, så kan jeg jo nevne det og.

 

Edit: Dette skrev jeg også i første post; "(...) slik at jeg får tips og idéer til hva jeg bør trekke frem."

Endret av Jooakim
Lenke til kommentar

:)

 

Hvis du har jobbet mye med dette, vet du sikkert mye om det.

 

Hva er det du har med allerede? Det er lettere å se om det er noe mer som bør være med hvis du lar oss få innblikk i arbeidet du har gjort allerede.

 

… og du er kanskje enig i at førsteposten kunne tolkes på flere måter? :p

Lenke til kommentar

Jaja, nå er den gjort. Herregud for en urettferdig karakter jeg fikk! Foredraget hadde veldig bra innhold, men var 4-5 minutter for langt. Jeg burde også nevnt hvordan den romersk-katolske kirke ble til - noe som ville tatt enda lengre tid, og jeg ser ikke det som nødvendig å nevne i en oppgave der jeg skal sammenligne de to. Den personen som var inne før meg var inne i førti minutter! (Det skulle være femten minutters foredrag og femten minutter med spørsmål fra kapittelet). Jeg synes ærlig talt det går an å ha noen minutter ekstra, det er ingen jobber som MÅ vare så å så lenge på minuttet??

Når det da var gått cirka 20 minutter (tok tiden med mobilen), stilte læreren meg to spørsmål (første gikk greit), men andre var bra latterlig. Jeg fikk spørsmål om forskjellen på hvordan man føler seg når man kommer inn i en katolsk kirke og inn en protestantisk kirke. - jeg er absolutt ikke kristen/religiøs og ser på en kirke som en kirke - noen er stiligere og noen er kjedelige. Halve klassen var på besøk i St. Paul kirke - jeg var hos legen for sjekk av en skade.

 

Edit: Når læreren hadde stilt to spørsmål, spurte han om sensoren hadde noen andre spørsmål (er jo mange spørsmål om de andre kirke-samfunnene (kvekerne, baptistene etc.) - noe jeg kunne mye om!), og nei, det hadde hun ikke - selv om det bare hadde gått 25 minutter... Da tenkte jeg at det andre var bra, siden hun ikke trengte å stille spørsmål. Og etter ett minutt-diskusjonen deres, sa hun at hun ikke stilte meg spørsmål fordi jeg hadde brukt så lang tid på det andre.

Endret av Jooakim
Lenke til kommentar
Jaja, nå er den gjort. Herregud for en urettferdig karakter jeg fikk! Foredraget hadde veldig bra innhold, men var 4-5 minutter for langt.

8858614[/snapback]

 

Enig i at det var rare spørsmål du fikk, men det er faktisk ekstremt viktig å holde seg innenfor tidsbegrensningen … Brudd på formelle krav kan være grunn til å stryke. Hvilken karakter fikk du?

Lenke til kommentar

Jeg tror at jeg skal klage. Eller tror dere at det kan få negativt utslag på karakteren? Hvis jeg får medhold, må jeg ta eksamen på nytt da?

 

Edit: Noen som har en mal eller et eksempel på en klage? Og nei, det er ikke fordi jeg ikke gidder å gjøre noe selv! : ))))

Endret av Jooakim
Lenke til kommentar

Nei, jeg vet at dere ikke var der. Men om du ikke skjønte det jeg spurte om i sted, skal jeg forklare det på nytt.

 

Jeg er klar over de negative konsekvensene det kan få ved å klage på eksamenskarakteren, men til dere har mer peiling enn meg; ut i fra hva jeg har forklart, har jeg en god sak her?

Lenke til kommentar

Det er en kunst i seg selv å ikke ta med for mye så man holder seg innenfor en tidsfrist. Det er det som skiller f.eks. en skribent fra en som skriver en skolestil i 9.klasse.

 

Man må flikke og spikke på setningene for å få de mest mulig presise, ikke bare pøse på med 16 sider altmuligrart man kommer på.

Lenke til kommentar
Det er en kunst i seg selv å ikke ta med for mye så man holder seg innenfor en tidsfrist. Det er det som skiller f.eks. en skribent fra en som skriver en skolestil i 9.klasse.

 

Man må flikke og spikke på setningene for å få de mest mulig presise, ikke bare pøse på med 16 sider altmuligrart man kommer på.

8864582[/snapback]

Nå kuttet jeg ned fra 30 sider i boken pluss litt på nettet til to a4-sider. Og når jeg leste det inni meg dagen før, tok det kun 10 minutter, så jeg trodde at jeg skulle ha god tid. Jeg tok kun med det viktigste. 16 sider er litt annet enn 4-5 minutter.

 

quakie: Jo, hun sa at presentasjonen var alt for lang, men innholdet var bra - utenom at jeg burde nevnt hvordan den katolske kirke oppstod (noe jeg ikke mener hører hjemme i denne sammenligningen - når en kun skal ta med det viktigste). Og fordi prestentasjonen var for lang, kunne hun ikke stille spørsmål til meg - selv om hun hadde syv minutter igjen. Jeg svarte også dårlig på to av fire spørsmål fra læreren. Disse spørsmålene var da det eksempelet jeg nevnte, samt et merkelig spørsmål om nattverden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-dUuoCe48tm

Slik jeg har forstått det (sånn min lærer forklarte det) så kan man egentlig ikke klage på en muntlig karakter. Dette skyldes at prestasjonen din der og da ikke kan revurderes. Det man derimot kan gjøre er å klage på noe som ble gjort feil under selve eksaminasjonen. Dette pleier egentlig ikke å skje så alt for ofte, men hvis sensor avslutter deg før tida du har krav på, og i tillegg fortsetter med å gi deg en relativt lav karakter, ville jeg tro at dette kan være grunn nok.

[/fyllepost]

Lenke til kommentar

Jeg bare husker et par jenter på skolen som alltid skrev små bøker hver gang de leverte stiler, enten det var eksamen eller ei. Men det var gjerne en som skrev 3-4 sider som fikk best karakter, for de som skrev 20 sider brukte alt for mange ord og setninger for å forklare samme tingen som de andre.

Lenke til kommentar
Og nei, det er ikke fordi jeg ikke gidder å gjøre noe selv! : ))))

8860931[/snapback]

 

 

:!:

 

 

Men seriøst: Du har vel rett på en forklaring fra lærer/sensor? En redegjørelse for hvorfor de ga deg den karakteren de gjorde? Jeg har i alle fall alltid fått dette når jeg har bedt om det. Tror det bør være det første du skal gjøre …

Lenke til kommentar

Jeg husker at jeg brukte lenger tid enn hva jeg hva som egentlig var tillatt på muntlig eksamen i nyere historie på vgs, og jeg fikk en 6'er...

(tror jeg gikk ca. 5 min over tiden)

 

Så jeg ville absolutt bedd om en redegjørelse for deretter å vurdere om jeg skulle klage på karakteren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...