Gå til innhold

Nytt kompaktkamera under 2k


Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234daf

Tenkte å kjøpe meg et kompaktkamera nå til sommeren, ettersom jeg slutter på jobben og dermed skilles fra avdelingens 400D. Jeg er ikke interessert i å bruke veldig mye penger, ettersom jeg stort sett skal bruke bildene digitalt og dessuten er flittig i Photoshop. Jeg har sett god bildekvalitet på kameraer helt ned i tusenkronersklassen så jeg blir nok tilfredsstilt uansett hvilket kamera jeg går for.

 

Jeg er enten ute etter et kamera til rundt 1200,- som tar greie bilder eller et til opp under 2000,- som også tar gode bilder, men i tillegg er kompakt. Brukervennlighet er ikke avgjørende, det er heller ikke ting som zoom. Jeg kommer til å bruke kameraet mest til å ta actionbilder av fysisk aktivitet o.l. Dessuten kommer jeg til å ta det med meg på fjellturer, fisketurer, sykkelturer og andre utflukter, så det bør tåle litt og det er også en fordel om det bruker vanlige AA-batterier eller varer lenge på oppladet batteri.

 

Her er eksempel på kameraer som er aktuelle i de to klassene jeg ser i:

 

CASIO EXILIM EX-Z75 (dette har jeg blitt litt forelsket i)

 

Samsung Digimax S630

 

Puh, dette ble en litt lengre post enn jeg tenkte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er enten ute etter et kamera til rundt 1200,- som tar greie bilder eller et til opp under 2000,- som også tar gode bilder, men i tillegg er kompakt. Brukervennlighet er ikke avgjørende, det er heller ikke ting som zoom. Jeg kommer til å bruke kameraet mest til å ta actionbilder av fysisk aktivitet o.l. Dessuten kommer jeg til å ta det med meg på fjellturer, fisketurer, sykkelturer og andre utflukter, så det bør tåle litt og det er også en fordel om det bruker vanlige AA-batterier eller varer lenge på oppladet batteri.

Litt avhengig av hva du legger i kompakt, høres det ut som Canon sin PowerShot A-serie er noe for deg, f.eks. PowerShot A570IS. Fujifilm F30 er også et bra alternativ, fås til under 2000 kr om dagen. F20 er nesten samme kamera, bare med mindre manuelle innstillinger, det får du for 1400 kr. Disse ser jo litt bedre ut, etter min mening.

 

Hvis design er viktig, kan også Nikon S200 være et alternativ. Olympus Mju-serie er jo også litt mer robuste, og tåler litt mer vær enn de fleste andre. SW-modellene er vanntette, og kan brukes til svømming/dykking nær overflaten. De er også svært robuste. Pentax har også en tilsvarende modell, som muligens ligger et lite skritt foran bildekvalitetsmessig. Alle de vanntette modellene har dog dårligere bildekvalitet enn de som kan sende optikken ut av kamerahuset...

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Det jeg legger i kompakt, er egentlig at kameraet er flatt. Jeg kommer til å ha det i baklommen på sykkeltrøyen en del, og da er det en fordel at det har en enkel form, noe det ikke så ut som Powershot hadde. F20 så jo ut som et aktuelt kamera, men hvordan er det i forhold til Casio-kameraet jeg nevnte i førstepost? Det er også en fordel om minnebrikkene er billige.

 

Er dette kameraet av den robuste typen, som du nevner? Hvor robust?

Lenke til kommentar
Det jeg legger i kompakt, er egentlig at kameraet er flatt. Jeg kommer til å ha det i baklommen på sykkeltrøyen en del, og da er det en fordel at det har en enkel form, noe det ikke så ut som Powershot hadde. F20 så jo ut som et aktuelt kamera, men hvordan er det i forhold til Casio-kameraet jeg nevnte i førstepost? Det er også en fordel om minnebrikkene er billige.

Fujifilm F20 har veldig god bildekvalitet til prisen. Minnebrikkene billige nok, regn ca 150-200 kr/GB. Casio pleier å ha flott design, men bildekvalitet som ikke når helt opp i samme klasse som designet. F20 er ikke spesielt lite, men det har en ganske grei form. Nikon P3/P4 er også kameraer du kan vurdere, fremdeles svært gode kameraer, nokså robuste (om enn litt billig objektivbeskyttelse) og bra glass.

 

Er dette kameraet av den robuste typen, som du nevner? Hvor robust?

Det er av den værtette typen, men det tåler en liten støyt også. De mer robuste, vanntette kameraene ligger på ca 2500 kr.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Går den robustheten utover bildekvaliteten? Det ble plutselig veldig interessant å ha et kamera som etter sigende skal tåle en god dose vær og vind. Jeg skal google litt jeg.

Lenke til kommentar
Går den robustheten utover bildekvaliteten? Det ble plutselig veldig interessant å ha et kamera som etter sigende skal tåle en god dose vær og vind. Jeg skal google litt jeg.

Vær og vind tåler den vanlige Mju-serien, men den ekstra robustheten i Mju SW-serien gir deg helt vanntett kamera som tåler å bli stått på. Dét går på bekostning av bildekvaliteten, bl.a. fordi objektivet på kameraet ikke kan flyttes ut når du starter opp kameraet, så det må ta mindre plass.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg tror faktisk jeg går for Olympus Mju 760. Koster 2k + frakt, men er forhåpentligvis verdt det. Greit å ha et kamera som tåler litt. Takk for god hjelp :)

Lenke til kommentar
Jeg tror faktisk jeg går for Olympus Mju 760. Koster 2k + frakt, men er forhåpentligvis verdt det. Greit å ha et kamera som tåler litt. Takk for god hjelp :)

Får håpe du blir fornøyd da! :o)

 

Edit: Hvis du har en Elitefotobutikk i nærheten, har de det til 1999,- for ser jeg i tilbudsavisen deres. Da slipper du frakten i hvert fall.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Olympus Mju 760 koster 1490kr på OBS! denne uken. Vet ikke om det gjelder for alle butikkene i Norge dog..

8853054[/snapback]

 

Nå har jeg kjøpt det, ladet det og prøvd det, så det er litt for seint, men takk for tipset :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...