Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke installert usb plug&play mus


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har en lånepc fra elkjøp, så ikke noe formatering her i gården, der jeg ikke får den trådløse musen min til å virke. setter inn usbmottakeren inn i usben, og jeg får hører den plinge lyden i windows som kommer når en usb dings er plugget inn. Etter dette så skjer det faktisk ingenting. Det kommer ikke opp at maskinen innstalerer drivere eller noe, og musa funker ikke. Har prøvd musa på en annen maskin, så det er ikke den det er noe galt med.

 

Uansett, når jeg så går inn på kontrollpanel, enten før eller etter jeg har dratt ut usbpluggen igjen, sier windows bare at "Du kan bare innstallere en enhet om gangen. En annen enhetsinstalasjon pågår. Når denne er ferdig, kan du prøve veiviseren på nytt."

 

Hvordan får jeg denne trådløse musa til å virke?

 

Maskinen er forresten en Toshiba satelite av en eller annen sort, virker rimelig gammel, 512 MB ram, 40 GB harddisk 64mb ATI grafikkort, 2.8ghz intel celeron.

 

på forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei igjen, har lastet ned driverne, men akkurat det samme som før skjer, hører plinge lyden men ingenting skjer :( takker for tips uansett.

 

Noen som har noen andre forslag på hva som kan være galt? eventuelt hva en må gjøre for å fixe dette?

Lenke til kommentar

Da forsøker du og gjøre dette "bakveien".

Høyreklikk på Min Datamaskin, velg Egenskaper, velg Maskinvare deretter Enhetsbehandling.

Se om det er noen gule spørsmålstegn som referer til musen.

Vist så -- velg Installer Driver og velg plassering, der du pakket ut driveren du lastet ned.

 

Lykke til.

 

Abbyss

Lenke til kommentar

Hei Abbyss, har nå prøvd det du sa, og dette kom opp i vinduet enhetsbehandling:

1.jpg

Har prøvd å både avinstallere driveren, koble til igjen, installere driveren som jeg lastet ned, installere driveren fra en liste som ligger inne i windows, men ingen av delene funka :(

Lenke til kommentar

Ser musa står der ja. Det er jo bra at maskinen har oppdaget den :-)

 

Sikker på du har trykket på kontakt knappen på USB dotten og så på kontakt knappen på musa?

Ellers kan du høyre klikke på den linja der det står Wireless Mouse, velge av installer (eller fjern, husker ikke helt). La USB mottakeren stå i maskinen når du tar en restart. Da skal du få melding om at det er oppdaget ny maskinvare, prøv og følg veiledningen der fra.

 

Abbyss

Lenke til kommentar

hei igjen, ja jeg er sikker på at jeg har trykket på knappene som synkroniserer den trådløse musa og mottakeren (usb dotten).

 

Prøvde å avinstallere musa, restarte med pluggen i, men fikk da dette vinduet:

2.jpg

Har ikke peiling på hva det nye som kom opp er, men den trådløse musa kom opp igjen likt som før.

 

Tror snart jeg gir opp, ser ikke ut til at denne datamaskinen vil samarbeide :(

Lenke til kommentar
Tipper at du ikke har rettigheter til å installere noe jeg. Hvilke grupper er den lokale brukeren din medlem av?

Vel, en låne maskin uten installasjon rettigheter er vel ganske useless!

 

Men tilbake til problemet.

NIC 1394 er vel bare et FireWire, også kjent som IEEE 1394.

Har du nå prøvd og høyreklikke på linja med Wireless Mouse, Egenskaper og valgt Installere Driver (på nytt). Har du original cd'en så bruk den. putt den i og avbryt eventuelle autostart greier.

Prøve en annen USB port, og sjekke om det er lys i musa (batteri?), selv om det ikke skal ha noe og si for installasjon vil jeg tro.

 

Husk: Det er du som bestemmer over maskinen, ikke maskinen over deg! :-)

 

Lykke til videre

 

Abbyss

Lenke til kommentar
Tipper at du ikke har rettigheter til å installere noe jeg. Hvilke grupper er den lokale brukeren din medlem av?

Vel, en låne maskin uten installasjon rettigheter er vel ganske useless!

...

8858794[/snapback]

 

Nettopp! Det er nettopp derfor jeg ber han sjekke om det stemmer...

 

*Tronaldo*

Lenke til kommentar
Tipper at du ikke har rettigheter til å installere noe jeg. Hvilke grupper er den lokale brukeren din medlem av?

Vel, en låne maskin uten installasjon rettigheter er vel ganske useless!

...

8858794[/snapback]

 

Nettopp! Det er nettopp derfor jeg ber han sjekke om det stemmer...

 

*Tronaldo*

8858994[/snapback]

Jepp, men det er jo sant, man vet jo aldri :-)

 

Abbyss

Lenke til kommentar

Takker for mange svar, beklager at jeg ikke har svart før, men måtte gjøre noe annet i mellomtida.

Kan du ta et nytt screenshot lik det ovenfor, bare du utvider der det står "Systemenheter"?

8858479[/snapback]

4.jpg

Slik?

 

Tipper at du ikke har rettigheter til å installere noe jeg. Hvilke grupper er den lokale brukeren din medlem av?

 

*Tronaldo*

8858499[/snapback]

3.jpg

Er bare en bruker på maskinen, og det er datamaskinadministratoren.

 

Tipper at du ikke har rettigheter til å installere noe jeg. Hvilke grupper er den lokale brukeren din medlem av?

Vel, en låne maskin uten installasjon rettigheter er vel ganske useless!

 

Men tilbake til problemet.

NIC 1394 er vel bare et FireWire, også kjent som IEEE 1394.

Har du nå prøvd og høyreklikke på linja med Wireless Mouse, Egenskaper og valgt Installere Driver (på nytt). Har du original cd'en så bruk den. putt den i og avbryt eventuelle autostart greier.

Prøve en annen USB port, og sjekke om det er lys i musa (batteri?), selv om det ikke skal ha noe og si for installasjon vil jeg tro.

 

Husk: Det er du som bestemmer over maskinen, ikke maskinen over deg! :-)

 

Lykke til videre

 

Abbyss

8858794[/snapback]

Okey, har ikke noen cdplate, har bare drivere som jeg har lastet ned. Musa funker på en annen datamaskin, så det er lys under den. Gjorde, enda en gang, slik du sa og installerte driverne som jeg har lastet ned fra produsentens side. Musa ble da gjenkjent som usbenhet for meneskelig grensesnitt, men samtidig dukket en ukjent enhet opp under det gule spørsmålstegnet. Musa virker ikke nå heller foresten. Har prøvd på de andre usbportene uten hell.

5.jpg

 

Høyre klikk det gule spørsmålstegnet "Wireless Mouse" og velg oppdater/update driver. Har du lagt inn programmpakka fra leverandøren finner windows alt selv. Bare neste-neste-ferdig.

8859133[/snapback]

Har, som sagt ovenfor, prøvd dette, og det funker ikke.

 

 

 

Prøvde foresten akkurat en minnepenn. Det samme problemet skjedde, dvs at maskinen gjenkjenner at det er en ''USB Mass Storage Device'' men den kommer under det gule spørsmålstegnet/Andre enheter. Så maskinen gjenkjenner enheter, men den vil ikke installere drivere :(

Lenke til kommentar

Ok.

Si meg, er det SP2 på den maskinen? Virker som det mangler noen drivere som skal være standard i Win (sp2). Kanskje prøve med Windows Update.

 

Men vist du ikke har lang veit til Elkjøp kan du jo ta maskinen med tilbake der og be dem om og legge inn OS på nytt så DU kan bruke maskinen, det er jo hele poenget med en låne maskin, at man skal kunne bruke den uten og måtte dager på og installere ting som skal være der som standard. :-)

 

Abbyss

Lenke til kommentar

Ser av det screenshotet du postet at maskinen mangler drivere til hovedkortet. M.a.o er det ikke rart at USB-portene ikke fungerer slik de skal. Dersom du ikke fikk med noen CD til maskinen så ta den tilbake til Elkjøp og skjell dem ut og forlang at de installerer alle drivere :yes: .

Lenke til kommentar
Ser av det screenshotet du postet at maskinen mangler drivere til hovedkortet. M.a.o er det ikke rart at USB-portene ikke fungerer slik de skal. Dersom du ikke fikk med noen CD til maskinen så ta den tilbake til Elkjøp og skjell dem ut og forlang at de installerer alle drivere  :yes: .

8861012[/snapback]

 

Det jeg ser mangler er en driver til firewirenettverk, dvs en 1394 tilkobling. I tillegg er det selvfølgelig drivern til musa. Men ikke noe som skulle tilsi at usb ikke virker.

 

Har du testa om maskinen virker med noe på annet usb?

Lenke til kommentar

Det jeg ser mangler er en driver til firewirenettverk, dvs en 1394 tilkobling. I tillegg er det selvfølgelig drivern til musa. Men ikke noe som skulle tilsi at usb ikke virker.

 

Har du testa om maskinen virker med noe på annet usb?

8861073[/snapback]

Les tidligere poster for tema :-)

 

Abbyss

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...