Gå til innhold

Handle i utlande


Anbefalte innlegg

Hei!

Satt og leste Hardware.no sin guide om å kjøpe pc komponenter i utlande, fikk blo på tann og har nå studert priser i en par timer. Så lurer på om dere har nån butikker å anbefale, og hva jeg kan gjøre for å eventuelt unngå toll. Må vel be butikken jeg handler fra pakke det i en anonym eske?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har ikke jeg lest HW sine artikkler om dette, men utifra personlig erfaring anbefaler jeg deg ikke å kjøpe fra utenlaske butikker. Hvis alt går knirkefint er det greit, men med en gang det oppstår reklamasjon/bytte/feilevering blir ting mer komplisert. Vis de har en norsk side og retter seg mot norske kunder skal den norkse forbrukerkjøpsloven gjelde, ellers er det den i det landet butikken er stasjonert i. Blir med en gang masse å sette seg inn i hvis noe skjer. Har personlig dårlig erfaring med Itbutikken, som sier å følge norsk kjøpslov, men som enten ignorerte den eller ikke kunne den. Det resulterte i at jeg praktisk talt måtte finlese den for å hele tiden måtte gjøre de oppmerksommme på overgrep. Nå er du ikke trygg hvis du kjøper fra en norsk butikk heller, men du har ferre ting å forrholde deg til. Og en annen liten praktisk ting å tenkte på er at hvis det blir nødvendig å ringe, så koster det skjorta til utlandet, og det er ikke alltid at e_mailene blir lest. jeg har bare erfaring fra det ene kjøpet, men da fikk jeg også hvordan det var å sitte på norkse siden å vite rettighetene sine, mens de ikke ble oppretholdt.

Jeg kjøper i alle fall fra en butikkk jeg kan kontakte neste gang........

Lenke til kommentar

Som sagt over her, problemene kan komme når først skjer noe galt med utstyret som er kjøpt. Men igjen, hvis man handler noe som det finnes generelle rutiner via produsent, så er det skjeldent problem. F.eks Plextor brenner, div. digitale kameraer (Canon, Nikon), Pioneer, Creative..++ Her følger man returbetingelser som normalt (gå f.eks inn på en norsk webside som har samme produktet og se etter særskilte rutiner der), så går det veldig bra. Jeg kjøpte en Creative cd-brenner i USA for noen år siden som selvføgelig ble defekt og da sjekket jeg med Creative i Norge som sendte meg et returskjema som jeg la med produktet som igjen ble sendt til England. En uke senere fikk jeg tilbake en ny brenner (selvfølgelig raskere..).

 

Bare husk å beholde den orginale kvitteringen... (det trengte jeg faktisk ikke den gangen, men kjekt å ha).

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle bestille Hovedkort, Ram og CPU i utlande til og begynne med, vi er tre stykker som tenkte og bestille ilag. Men tror at jeg skal heller regne på hvor i norge jeg kan finne det billigste, virket ikke så attraktivt å handle i utlande :)

Lenke til kommentar
Tenkte jeg skulle bestille Hovedkort, Ram og CPU i utlande til og begynne med, vi er tre stykker som tenkte og bestille ilag. Men tror at jeg skal heller regne på hvor i norge jeg kan finne det billigste, virket ikke så attraktivt å handle i utlande :)

 

Tror jeg ville styrt unna hk, cpu og ram.. ikke SÅ lett å fikse retur på det hvis det skulle skje noe. Dessuten tror jeg ikke du sparer sååå mye penger på det heller. :) Det ser alltid attraktivt ut, de prisene i utlandet, men så kommer toll, moms og frakt og da er det ikke så gøy lenger. Jeg kjøpte gotteri fra England for 2-3 måneder siden (hehe) og det kosta meg faktisk 800,- totalt i frakt, moms og toll (godiset kosta 200,-).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...