Gå til innhold

Kort IT-utdanning uten matte/fysikk som gir jobb


Anbefalte innlegg

Det jeg ønsker er en ganske kort utdanning, siden jeg er 28 år. Gjerne noe kort og helst selvstudie, gjerne uten eksamen eller noe. Bare lære meg det på egen hånd, via nettsider eller noe slikt. Jeg tok et kurs i web-design på it-akademiet for noen år siden, men kan jo ingenting av koding, database og slikt, programmering eller noe som man gjerne må kunne for slike jobber.

 

Jeg vet de fleste vil si jeg spør om for mye, men dersom jeg SKULLE forsøke noe slikt. Hva ville dere gått for? Hvilket emne, og hvordan ville dere gjort det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du ønsker noe som varer ut over den fabelaktige IT boomen som er nå, og ikke ønsker å bli arbeidsledig ved neste nedtur, bør du sikre deg en eller annen form for Bachelorgrad.

 

Ellers tilbyr ulike høyskoler og universitet ulike årsstudium, f eks årsstudium i informasjonsvitenskap. Du kan jo også ta en titt på noen av NKIs kurs for å få en oversikt.

 

Men igjen - dersom du skal ha noe som faktisk er verdt noe, anbefaler jeg noe tilsvarende en bachelorgrad, gjerne innen Informasjonsvitenskap (krever ikke tilsvarende matematikk som f eks en ingeniørgrad, men gir en minst like god, om enn noe annerledes, utdanning).

Endret av cetram
Lenke til kommentar

Personer med såkalte ettårige studier i databasesystemer er antageligvis det verste som har skjedd innenfor IT bransjen de siste 30 årene. Det er utviklet så utrolig mye dårlige ad hoc systemer, lettvinte løsninger og tvilsomme implementasjoner fra folk som kun har en minimal snøring på grunnleggende databaseteori, men har lært seg å hacke sammen en database i access eller tilsvarende enkle DBMSer. Databaseteori og korrekt databasearkitektur er ikke noe man lærer seg på et sommerkurs :)

 

Dersom du virkelig vil ta noen kortere kurs, vil jeg faktisk anbefale noen moduler innenfor datakortet, kurs på Noroff, NKI eller tilsvarende. Du bør velge et eller annet som gir en eller annen for for kreditering dersom du skal bruke det som et fortrinn i jobbsøkesammenheng. Hvis du bare ønsker å lære for din egen del, kan du selvfølgelig kjøpe noen bøker og drive egenstudium.

 

Det største problemet med kurs av kort varighet (NKI og tilsvarende) er at det som regel koster mye mer enn det smaker.

Lenke til kommentar

Hvis du interesse i nettverk vil jeg anbefale en GODKJENT Cisco Academy på en høyskole. Eneste matten du trenger er binær regning. (Hex, vlsm, supernetting, wildcards og summering, som du vil gjøre i hodet etterhvert). Du trenger ikke å utdype deg i algoritmer, funksjoner og integraler etc. Det er en praktisk utdanning hvor du lærer nettverksteori (OSI,IEEE, RFC, IETF, Cisco standarder etc) og måten Cisco implementerer disse.

 

Jeg må bare si at det ganske hardt og du blir testet ofte(teoretisk og praksisk) men du går igjennom en metamorfose i Ciscoverdenen og blir god etterhvert. Hvis gjennomfører du og klarer sertifiseringene så har du ingen problem å få deg jobb (om du ikke er en sosial amøbe da). Jeg har enda ikke møtt en som har klart som ikke har fått nogenlunde godt betalt jobb etter to års studie. Det mangler Ciscokompetanse nå og jeg tror ikke den blir mindre i framtiden.

Endret av Happyone3
Lenke til kommentar

Da kan du jo vise meg de røde strekene da master Yoda. Jeg synes du er frekk når jeg kom med ett forslag.

 

Jeg så at du var trådstarter med: "Jeg har akkurat mislykket i å få ferdig en masteroppgave ved UiO. Har ca. 400 000 i studielån. Eier egen bolig til ca. 1,5 millioner kjøpt av mine foreldre. Har en bil til ca.30 000. Og 30-40 000 kr på konto. Hva har jeg "krav" på, evt. hva kan jeg forvente å få av sosiale stønader el.l.?"

 

Kanskje du burde gjøre ferdig masteroppgaven din og slutte å bemerke andres grammatikk før du gjør noe med din egen?

Endret av Happyone3
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...