Gå til innhold

MS-servere sprer mest malware?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det har eksistert 30 stk. Jeg hevder ikke at de ikke eksisterer et eller annet sted der ute, men at de virker ikke i dag. Sikkerhetshullene som de utnyttet ble tettet med en gang. - Og du tar feil Sparboresh... Ormer spres selvfølgelig ikke via *nix-maskiner.

8840534[/snapback]

 

Nei, de spres ikke via *nix-maskiner, så for eksempel telnet-ormen som rammet Solaris tidligere i år er bare bløff siden den ikke finnes på wikipedia-siden du refererer til? Selvfølgelig slutter en orm å fungere i det maskiner blir patchet, men det gjelder alle OS. Og, neida, jeg hevder ikke at ormer er et like stort problem under *nix som under windows, men å hevde at de ikke eksisterer eller spres via *nix-maskiner vitner om litt vel store skylapper...

Endret av Sparboresh
Lenke til kommentar

Hvilken orm rakk å utnytte det sikkerhetshullet du linker til da Sparboresh? Hvilke aktive *nix ormer finnes? At det dukker opp ormer fra tid til annen betyr ikke at de er aktive og effektive. Hvis apache-servere som kjører på *nix sprer malware og en knøttliten del av det er ormer, så er den delen så liten at jeg gjør rett i å si at den i praksis er ikke-eksisterende. Hvis du leser hele tråden ser du at diskusjonen kom på grunn av en påstand om at pirat-windows-maskiner ikke mottar sikkerhetsoppdateringer og derfor mer angripelig for ormer. Snakker heller ikke om teoretisk mulighet for å spre ormer, men en faktisk mengde ormer som spres.

Lenke til kommentar

Du, HavarN, hevdet at ormer ikke spres via *nix-baserte maskiner, noe du har fått flere eksempler på at (selvfølgelig) ikke medfører riktighet. Utover det er vi nok ikke uenige :)

 

 

Edit: Når det gjelder eksempelet jeg gav deg kan du selv følge linken til Sun og se at de selv skriver følgende: "Note: There is at least one WORM in existence that is making use of this exploit to compromise system integrity." (og de store bokstavene i "worm" er valg av Sun og ikke meg :))

Endret av Sparboresh
Lenke til kommentar
Du, HavarN, hevdet at ormer ikke spres via *nix-baserte maskiner, noe du har fått flere eksempler på at (selvfølgelig) ikke medfører riktighet. Utover det er vi nok ikke uenige :)

8852951[/snapback]

Sorry, men forskjellen er at disse ormene som fungerte over en veldig kort tidsperiode en gang i tiden. De spres ikke aktivt av seg selv i dag.

 

Edit: Når det gjelder eksempelet jeg gav deg kan du selv følge linken til Sun og se at de selv skriver følgende: "Note: There is at least one WORM in existence that is making use of this exploit to compromise system integrity." (og de store bokstavene i "worm" er valg av Sun og ikke meg :))

8852951[/snapback]

Som sagt, vi prater ikke om det samme. At det er teoretisk mulig å lage *nix ormer er ikke det samme som at det finnes ville spredende ormer, og i hvertfall ikke i noen nevneverdig skala relativt til Windows + IIS.
Lenke til kommentar
For du har nemlig en stooor svakhet med *nix basere webtjenester. Serverne har aldri antivirus og brukere er derfor aldri trygge på innhold som legges inn.

8870622[/snapback]

Det var nå litt generaliserende kanskje. For det første er det mange som av ulike grunner ikke bruker antivirus på Windows heller, og i tillegg fins det linux/unix-folk som benytter antivirus, selv om dette nok er vanligere på mailservere enn webservere. Men muligheten er jo der, og jeg kjenner til flere som bruker det frie antivirusprogrammet ClamAV på bl.a. linuxbaserte mailservere.

 

Bare for å presisere: slike løsninger brukes for å fjerne Windows-virus ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...