Gå til innhold

Oppgradering fra onboard til ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg fikk lydkort i dag. Mitt førsteintrykk er tårer! Seriøst! TÅRER!

 

Jeg som nesten var redd for at det var høyttalerene som låt plastikk en stund :D

 

Dette er fantastisk, og en ubeskrivelig forbedring i forhold til det innebygde lydkortet... Gleder meg bare til å få kabel

Lenke til kommentar

det kan jeg høre til og med ved første ørekast(?)

 

Jeg gleder meg til kabel er i hus og jeg kan begynne å lytte og tweake for rom, sjanger osv....

 

Tusen takk for hjelpen :)

 

kommer med oppdatering når kabel og bananer er i hus :)

Endret av Hagr
Lenke til kommentar

Fint du er fornøyd. Når du har en såppas god forsterker så lønner det seg absolutt å koble digitalt. Da lar du forsterkeren bestemme over lyden og ikke pc'n.

 

Synes ikke du skal rote for mye med equalisere eller slike ting, det er etter min mening bare tull, da "jukser" du liksom med lyden. Ting skal låte bra på standard instillinger etter min mening.

 

Men en ting jeg la merke til hos meg når jeg kjørte gjennom pc'n var at pc'n ikke ville gi ut musikk lyden i 44,1khz som det skal være, men den sendte isteden ut 48khz (filmlyd)

så når jeg koblet anlegget til en dvdspiller så ble lyden litt bedre iom at den sender i 44,1khz. Jeg tror ihvertfal det er grunnen til at det låter bedre fra dvdspilleren, men det kan jo være andre grunner også.

 

En ting til, egentlig så hadde du ikke trengt noe nytt lydkort dersom du kobler digitalt, lyden ville blitt den samme med det integrerte.

Endret av marius90
Lenke til kommentar

Takk for svar marius, men hvis du leser resten av tråden ble vi til slutt enige om at det ikke var tilfellet allikevel, at jeg faktisk fikk bedre lyd med nytt kort, og da onboard kortet mitt ikke har digitalutgang var jo valget såre enkelt...

Endret av Hagr
Lenke til kommentar
En ting til, egentlig så hadde du ikke trengt noe nytt lydkort dersom du kobler digitalt, lyden ville blitt den samme med det integrerte.

 

Selv om onboard lydkortet skulle hatt en digital utgang støtter det likevell ikke dts og dolby digital.

Endret av siindre
Lenke til kommentar
En ting til, egentlig så hadde du ikke trengt noe nytt lydkort dersom du kobler digitalt, lyden ville blitt den samme med det integrerte.

 

Selv om onboard lydkortet skulle hatt en digital utgang støtter det likevell ikke dts og dolby digital.

8913164[/snapback]

 

Det er det jo ikke lydkortet som avgjør, det ordner forsterkeren.

Har null problemer med å få dts/dolby digital med mitt integrerte kort.

Lenke til kommentar
En ting til, egentlig så hadde du ikke trengt noe nytt lydkort dersom du kobler digitalt, lyden ville blitt den samme med det integrerte.

 

Selv om onboard lydkortet skulle hatt en digital utgang støtter det likevell ikke dts og dolby digital.

8913164[/snapback]

 

Det er det jo ikke lydkortet som avgjør, det ordner forsterkeren.

Har null problemer med å få dts/dolby digital med mitt integrerte kort.

8913613[/snapback]

 

ok, da tok jeg feil.. Skal lese litt grundigere neste gang... :whistle:

Lenke til kommentar

Fikk kabelen i dag... uendelig med forstyrrelser :(

 

Jeg koblet den til Digitalinngang 3 på NADen og digitalutgangen på lydkortet... Det første var at jeg ikke hadde noe lyd, fordi den ikke satt ordentlig i i forsterkeren.. Jeg satt den i.. og ble forskrekket :(

 

Det er skurring herfra til Moss, og det høres nesten ut som om bassen clipper, som på noen skikkelig sprengte høyttalere... Absolutt ikke bra...

 

Jeg trenger hjelp... Har jeg gjort noe galt?? :(

Lenke til kommentar
Fikk kabelen i dag... uendelig med forstyrrelser :(

 

Jeg koblet den til Digitalinngang 3 på NADen og digitalutgangen på lydkortet... Det første var at jeg ikke hadde noe lyd, fordi den ikke satt ordentlig i i forsterkeren.. Jeg satt den i.. og ble forskrekket :(

 

Det er skurring herfra til Moss, og det høres nesten ut som om bassen clipper, som på noen skikkelig sprengte høyttalere... Absolutt ikke bra...

 

Jeg trenger hjelp... Har jeg gjort noe galt?? :(

8921432[/snapback]

 

Sikker på at du har stilt inn alt riktig på pc'n? alle programmer står stilt til å bruke spdif out? Sjekk alt av lydinstillinger på pc'n og se om du finner noe feil. Prøv også i en annen digitalinngang på forsterkeren.

 

Edit: Så du hadde fått det til, det er bra. :thumbup:

Endret av marius90
Lenke til kommentar

Nå er alt oppe og går nærmest optimalt og jeg kunne ikke vært mer fornøyd :D

 

Neste oppgradering nå blir nok høyttalerene. (Fant navnet på dem, forresten. System One H 388 heter de jeg har nå)

 

Jeg har lyst på noen med litt mer kraft helt fra kjelleren... Kanskje Dali Consept 10...

 

De jeg har nå kan liksom ikke trøkke helt skikkelig fra bunnen av, men det største problemet med H388ene mine er allikevel at mellombassen mister seg heelt når jeg kommer opp i litt lydnivå. Den finnes knapt og skaper et litt dårlig lydbilde i detaljert og særlig i rolig musikk...

Endret av Hagr
Lenke til kommentar

Ja. Kanskje det. Jeg har egentlig ikke bestemt meg for noe. Opprinnelig hadde jeg tenkt til å kjøpe Psb Image T65, men jeg fant en pakke som så veldig bra ut til 6500 så jeg gikk for den..

 

Høyttalerene er slik jeg trodde. Dessverre er ikke "slik jeg trodde" bra nok :p

 

Og siden jeg nettopp har fått meg jobb og føler jeg har veldig mye penger mellom hendene blir det nok kanskje et nytt kjøp snart, ja :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Nå er alt oppe og går nærmest optimalt og jeg kunne ikke vært mer fornøyd :D

 

Neste oppgradering nå blir nok høyttalerene. (Fant navnet på dem, forresten. System One H 388 heter de jeg har nå)

 

Jeg har lyst på noen med litt mer kraft helt fra kjelleren... Kanskje Dali Consept 10...

 

De jeg har nå kan liksom ikke trøkke helt skikkelig fra bunnen av, men det største problemet med H388ene mine er allikevel at mellombassen mister seg heelt når jeg kommer opp i litt lydnivå. Den finnes knapt og skaper et litt dårlig lydbilde i detaljert og særlig i rolig musikk...

8948777[/snapback]

 

Personlig kan jeg anbefale disse høyttalerene, diskanten er ekstremt god, og den går overraskende dypt. Men jeg ville ha anbefalt og hatt en sub i tillegg, for og få god gjengivelse helt nede i kjelleren.

 

Men alt i alt kan de anbefales, Et stort pluss er at de har bassrefleksrøret fremme, da slipper en og plassere høyttalerne langt ute på gulvet for og få optimal lyd.

Lenke til kommentar

Stemmer...

 

Siden jeg har ganske dårlig plass kan det være en fordel.

 

Men kan noen fortelle meg? Hvorfor kjøper folk superkabler på en meter og har høyttalerene 1,5 meter fra hverandre i stedet for å kjøpe litt billigere og heller lengre kabler og får mere ut av stereo lydbildet??

 

Blir nesten kvalm. Høres nesten ut som mono-lyd, og da låter skikkelig stereo med rævkabler bedre...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Stemmer...

 

Siden jeg har ganske dårlig plass kan det være en fordel.

 

Men kan noen fortelle meg? Hvorfor kjøper folk superkabler på en meter og har høyttalerene 1,5 meter fra hverandre i stedet for å kjøpe litt billigere og heller lengre kabler og får mere ut av stereo lydbildet??

 

Blir nesten kvalm. Høres nesten ut som mono-lyd, og da låter skikkelig stereo med rævkabler bedre...

8958640[/snapback]

 

Jeg har mine infinity høyttalere 1,5 meter fra hverandre, men det er kun på grunn av at det er liten plass på rommet mitt *ønske seg større rom*

 

 

Men la oss nå se bort fra min håpløse lyd-situasjon, det er tross alt du som trenger råd her, jeg har uansett liten sjanse for og få det bedre på rommet mitt uten og begynne og hive ut møbler ;)

 

Jeg vet ærlig talt ikke grunnen, skal en først ha gode kabler så vil jeg si at det skal være en selvfølgelighet at høyttalerne står langt nok fra hverandre til og gi skikkelig stereo lydbilde.

For og si det slik: Det er en grunn at jeg kjører med billige kabler fra clasen, jeg ser ikke vitsen i og oppgradere i bedre kabler når jeg uansett ikke får bedre lydbilde.

 

 

Og tilbake til valg av høyttalere, pappa har de daliene jeg linket til i stua. Og en av grunnene til at hen gikk for de var rett og slett at den hadde bassrefleks-porten foran, siden at skulle vi ha høyttalere i stua måtte de stå klin inntil veggen, og hvis du da har refleksporten bak så vil lyden høres helt feil ut. Dessuten måtte de være ganske tynne, en vil vel ikke at de skal dekke til trappeoppgangen ;)

De måtte selvfølgelig også ha god lyd, og tro meg det er ikke mange høyttalere i den prisklassen som passer kravene så godt som daliene.

 

Faktisk er de ganske lettfrevne også, han kjører tross alt hele systemet på en halvgod jvc reciver, som jeg forøvrig hater...

 

 

Men til tross for at jeg nå har rost de uhemmet opp i skyene så har de sine ulemper:

 

Første er blandingen av og kjøre disse uten filteret foran, og småbarn. En match som burde unngås, de kan tro at hullene er til og putte leker inn i. Hos oss ble filtrene satt

på i en viss fart når vi fant ut det ;) (Vi slapp heldigvis dette, på hengende håret...)

 

Skal en virkelig ha den beste opplevelsen av bassen så burde en ha en sub, men for all del disse overrasket meg med tanke på hvor dypt de gikk. I mange tilfeller kan en klare seg helt uten sub. I vårt oppsett er dette parret med en "audio pro EGO sub" En svensk sub med doble 8", Og det holder i lange baner for og gjengi de dypeste tonene.

 

 

Men jeg ville ha kjøpt disse, og heller senere kjøpt inn en sub, om du føler det er nødvendig. Men mitt tips er og stikke innom nærmeste hifi-klubben sjappe og få disse testkjørt, og husk da og ta med musikk som stemmer med din musikksmak, da finner du fort ut om disse holder mål.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...